Avatar billede askovdk Nybegynder
28. april 2011 - 20:35 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opdaterer flere form felter

Jeg har en indkøbskurv, med et forskellig antal varelinjer.

<input type="text" size="2" name="antal">

Så der er fx. 5 antal felter hvis der er 5 forskellige varer i kurven

Hvordan kan jeg lave det som EN form, med EN opdater knap, så jeg opdaterer alle linjer i min MySQL database ?
Avatar billede wanze Nybegynder
28. april 2011 - 21:11 #1
Du kunne lave det som et array og iterere over det i PHP.

<input type="text" name="antal[heste]" value="2" />
<input type="text" name="antal[grise]" value="4" />
<input type="text" name="antal[katte]" value="9" />

foreach ($_POST['antal'] as $navn => $antal)
{
...
}
Avatar billede askovdk Nybegynder
28. april 2011 - 21:22 #2
jeg er desværre ikke så meget inde i arrays ?

Så er ikke helt med på hvordan MySQL koden skal se ud, og hvad du mener med værdien heste osv :-)
Avatar billede wanze Nybegynder
28. april 2011 - 22:15 #3
Det er pointen, at det er de varer du har i kurven. Nu vil du nok bruge id's fremfor navne på dem, så heste, grise og katte er måske fjollede eksempler.

Hvorfor har du det i en MySQL-database og ikke bare en session? Det ville gøre det en del nemmere.

Hele idéen er dog, at du i foreach-løkken udfører den operation du vil være hvert element i kurven.
Avatar billede askovdk Nybegynder
28. april 2011 - 22:37 #4
Siden er allerede lavet med kurv som MySQL så derfor ;-)

Er det sådan her det skal laves ?: $navn = fx. heste ?

<input type="text" name="antal[heste]" value="2" />
<input type="text" name="antal[grise]" value="4" />
<input type="text" name="antal[katte]" value="9" />

foreach ($_POST['antal'] as $navn => $antal)
{

$sql = mysql_query("UPDATE kurv SET antal = '$antal' WHERE titel = '$navn'");

}
Avatar billede wanze Nybegynder
28. april 2011 - 22:44 #5
Ja, noget i den stil, bortset fra, at du skal huske at bruge mysql_real_escape_string()$antal og $navn. Du burde nok også validere, at indholdet faktisk er som det skal være. Folk kunne fx sætte $antal til at være en tekst, hvilket din database nok ikke vil synes om.

Men det der er vel heller ikke sådan databasen er opbygget - du har vel ikke kun én kurv?
Avatar billede askovdk Nybegynder
28. april 2011 - 23:00 #6
Nej det var bare et kort eksempel :-)

Kan man få flere værdier mer, hvis jeg nu også har

<input type="text" name="pris[grise]" value="200" />
Avatar billede wanze Nybegynder
28. april 2011 - 23:10 #7
Du kan gøre præcis det samme med $_POST['pris']. Dog vil jeg ikke råde dig til at bestemme prisen ud fra de felter, der står på siden. Stol aldrig på brugerdata.
Avatar billede askovdk Nybegynder
29. april 2011 - 21:25 #8
Smid svar, det virker perfekt :-)
Avatar billede wanze Nybegynder
30. april 2011 - 02:13 #9
Svar. ;-)