Avatar billede bodyguard Nybegynder
27. april 2011 - 12:22 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Autoudfyld <select> ud fra anden <select>

Hej Eksperter,

Den her har sikkert været oppe mange gange før, men jeg kan simpelthen ikke finde noget i ASP.

Jeg har brug et <select id="klub"> hvor man kan vælge en given klub.

Når det sker skal <select id="medlem" DISABLED> hente medlemmerne fra den pågældende Klub og gøre select'et aktivt.

Er der nogen som kan hjælpe?
Avatar billede wanze Nybegynder
27. april 2011 - 12:28 #1
Jeg er ikke helt med på, hvad du forsøger at opnå, men det lyder meget som om det er noget JavaScript du forsøger at lave, ikke ASP.
Avatar billede bodyguard Nybegynder
27. april 2011 - 12:38 #2
Prøver lige igen :)

Jeg har to Select bokse, i den første(indhold fra access DB tabel Klub) vælger man en given klub.

Når klubben er valgt udfyldes select-boks nr.2 med(medlemmer som er passer med klub-ID'et)

Det jeg gerne vil undgå er at siden skal submittes.
Avatar billede tjens Nybegynder
27. april 2011 - 15:01 #3
Det kunne f.eks. laves med AJAX:

- Når der ændres værdi i select 1, laver du et AJAX kald til en ny asp-side som ikke returnerer HTML som normalt, men kun returnerer en liste over værdier til select 2. f.eks. formatteret som XML.

- Når svaret fra AJAX-kaldet kommer tilbage, blanker du select 2, og opretter en ny option i select 2 pr. værdi i svaret.

Eksempel i #6 her http://www.eksperten.dk/spm/935244#reply_7757569 hvor siden udfører AJAX kald og modtager en XML-fil fra et serverscript.

Eksempel ( i onload ) hvor en select bliver fyldt med options i java script: http://tjens.dk/eksperten/932527/
Avatar billede bodyguard Nybegynder
28. april 2011 - 12:55 #4
Hej Tjens,

Det ser jo ud som om at vi er på den rigtige vej, men kan du evt. hjælpe med at lave et komplet script?
Avatar billede tjens Nybegynder
28. april 2011 - 21:11 #5
Jo jeg kan lave javascriptet i en ny demo: http://tjens.dk/eksperten/937602/

Serverscriptet kan jeg ikke hjælpe med, da jeg kører php, men eksemplet bruger dette XML format:

<members>
  <m i="3" n="Carly Curly" />
  <m i="4" n="Ditte Dallemusse" />
</members>

i=medlemsnummer/id  n=navn

Så du skal lave en lille asp side som modtager den valgte klub,
Åbner databasen og læser medlemmerne
sender ovenstående tilbage med en linie pr. medlem
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2011 - 00:43 #6
En alternativ løsning er, at lave en <div> for hver eneste <select> med medlemmer under hver klub, og så gøre dem alle skjulte vha style='visible: hidden;'.

Så får du din <select id='klub'> til at have en javascript onchange funktion, som gør at den div med det valgte id bliver synlig, igen vha. style='visible: block;'.

Altså, hentes alt ind på siden inden noget som helst bliver valgt, men det hele gøres usynligt, og du undgår 100% at skulle reloade siden ved et nyt valg.

Måske denne løsning kunne bruges?
Avatar billede bodyguard Nybegynder
19. maj 2011 - 15:30 #7
Hej Tjens>

Kom med et svar og UNDSKYLD den lange ventetid :)
Avatar billede bodyguard Nybegynder
19. maj 2011 - 15:51 #8
Tjens, måske du kan hjælpe ved den her?
http://www.eksperten.dk/spm/939225
Avatar billede tjens Nybegynder
19. maj 2011 - 20:59 #9
Svar