Avatar billede KHHP Juniormester
26. april 2011 - 18:12 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Antivirus til Windows Server

Hej
Er på udkig efter et godt antivirus program til min server. Det gør ikke noget om det er et program jeg skal smide et par kroner for at få fat i, bare det er godt.
Programmet skal fungere sammen med følgende opsætning:
OS: Windows 2008 R2 x64 SP1 Enterprise
CPU: Intel Celeron D 346 3,07GHz
RAM: 1GB DDR

Skal bruge et nyt, da min tidligere udbyder ikke længere yder support eller udvikler opdateringer til virusdatabasen i mit meget forældede antivirusprogram, og de vil have at jeg skal smide en bondegård efter den nye version, og det vil jeg helst ikke.
Avatar billede Blueeyez Mester
26. april 2011 - 18:28 #1
Brug linux i stedet for windows? (:
Avatar billede chalde Seniormester
26. april 2011 - 18:38 #2
#1 Thumbs up for ubrugeligt indlæg...

#0 Prøv om ClamAv fungerer (kører jeg med hjemme på 2k3, men er dog en smule simpelt), ellers har vi tidl. kørt med NOD32 (mener der findes trial) men er siden skiftet til Forefront pga. bedre priser.
Avatar billede cadell400 Nybegynder
26. april 2011 - 18:48 #3
Hvis du skal lave en server så brug istedet linux, bruger du det er der ingen chance for at der kommer virus på din server.

Og hvis det er så køb/prøv:

AVG Internet Security (eller den gratis version)
http://free.avg.com/ww-en/homepage

Avast Internet Security (eller den gratis version)
http://www.avast.com/en-eu/index

vil dog anbefale AVG da den opdateres for nye virus hverdag.
Og den gratis version af AVG er næsten lige så god som hvis du køber AVG Internet Security

Og en sidste er bullguard som du sikkert kender, koster nok lidt mere end de andre og det siges at det er den bedste på markedet.
Men igen bare brug AVG den gratis version
http://www.bullguard.com/landing-pages/generic_buyandtry_dk_brand.aspx?gclid=CPK-2aPRuqgCFQMu3wodBiZrDA
Avatar billede chalde Seniormester
26. april 2011 - 18:51 #4
Avatar billede Blueeyez Mester
26. april 2011 - 19:14 #5
chalde: Nu findes der sjovt nok os virus programmer mm til Linux, ;)
Avatar billede KHHP Juniormester
26. april 2011 - 19:22 #6
Skiftet til Linux har jeg overvejet, men problemet er at mange af de filer der ligger på min server skal bruges på windows computere, og derfor ville det jo være hensigtsmæssigt at have windows på min server, da den antivirus software der ligger i windows, jo så også vil søge efter virus til windows, hvor linux derimod vil søge efter virus til linux og ikke til windows. Jeg tvivler på at der findes et stykke antivirus software til linux, der både søger efter virus til linux og windows på en gang.
AVG er jeg ikke alt for begejstret for, da jeg har haft computere der blev enormt hurtige da jeg skiftede fra AVG til MS Security Essentials, dette betyder jo at AVG sluger en masse ressourcer, og med et system med en total hukommelse på 1GB og 64-bit OS, der sluger omkring 500MB uden antivirus software i tomgang, så tror jeg at AVG bliver et "no-go", men de andre forslag vil jeg da lige kigge igennem.
Havde overvejet lidt at investere i Kaspersky Anti-Virus til servere, men ved ikke rigtigt. Men som sagt, kigger jeg lige jeres forslag igennem og vender tilbage.
Avatar billede chalde Seniormester
26. april 2011 - 19:32 #7
#5 Ja, men det kommer du heller ikke ind på...

#6 Ang. footprint, så siger mine erfaringer at ClamAV og MSE/Forefront ligger i den lavere ende af skalaen (Nod32 var dog en smule forslugen). Men flere og flere producenter er blevet bedre til at mindske forbruget.
Men overvej alligevel en klods ram mere. 2k8 R2 + 1gb = ikke det store tilovers at lege med.

Men det værende sagt: Hvad fungerer din server som lige nu?
Filserver alene? Jumphost? andet?
Avatar billede Blueeyez Mester
26. april 2011 - 21:39 #8
#7 Sandt nok, men nu foreslog jeg til ham og så springer du straks på den og siger det er et ubrugeligt indlæg, men jeg vil hellere starte ud med et OS navn end og give en enorm stor forklaring for hvis han nu kendte til linux og det lyder det da en smule til så helt ubrugeligt er det jo ikke og oven i det så var det mere en begyndelse på emne skift da jeg personligt vil mene at linux er en del bedre egnet end windows... ikke at jeg har erfaring, jeg har kun set windows 2k og 2k3 og hørt at 2k8 R2 var lidt ala vista agtig og oven i det har jeg læst en del om at de fleste servere kører med linux.. men som skrevet var det blot for at se hvad KHHP ville svare med ;)

#6 Hvis jeg husker rigtigt så har det ikke den store betydning, vil snarer tro det har betydning hvis programmet KUN er lavet til windows og ikke linux men jeg ved avast har lavet til linux har os prøvet den, men må sige det var lidt af en belastning når den skannede i forhold til i windows.. men ClamAV eller KlamAV (Hvis jeg husker rigtigt) skulle være gode nok.. de fleste anti virus leverandører hapser alligevel virus databaser fra hinanden (Ellers burde de snart begynde på det da det jo kun ville være en fordel)
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
26. april 2011 - 21:51 #9
antivirus til linux (clamav) søger stort set kun efter windows virus ^^

Da der en meget begrænset mængde vira til linux (Du ikke kan gøre en skid med linux uden password*)

Vil det være totalt spild af tid at lave et antivirus program for 3 viruser
Avatar billede chalde Seniormester
26. april 2011 - 22:13 #10
#8 Hvis du ikke har erfaring, hvordan kan du så påstå at linux er bedre egnet?
At der er flere servere der kører linux end windows gør det ikke nødvendigvis bedre (og forskellen er med al sandsynlighed ikke voldsomt stor, 1:3 på webservere, men når det kommer til overall bliver billedet nok noget helt andet). Det afhænger helt af formålet hvad der er bedst.
Og nej, hverken 2k8 eller R2 er "vista agtig". GUI er ikke alt :)

Grunden til det i mine øjne er ubrugeligt: Fordi der "altid" er nogen der slynger "skift til linux" ud så snart der tales virus+windows. Uden argumenter og info om formålet med serveren giver det ingen mening at skrive det.

Forslag: Find brugerens behov før du forslår nyt OS (se #7). Samtidig er det en rigtig god idé at sætte sig ind i både A og B før du sætter dem op mod hinanden.

#ONTOPIC
Dertil er der et andet område der er meget relevant når der tales sikkerhed: Erfaring.
Linux er ikke foolproof. Har man ikke erfaring med et OS, er virus på ingen måde det eneste man skal være bekymret for. Man kan nemt overse områder man normalt tager for givet.

#9 Hvis den fungerer som filserver i f.eks. et windows-miljø er det en god ting at have AV der kører i en form for sandbox.
Avatar billede Blueeyez Mester
27. april 2011 - 07:34 #11
#10 Jeg har kendskab til linux fordi jeg har prøvet diverse og set nogen der har kørt windows server og nogen andre med linux eerver og har erfaret derved at linux tager færre ressourcer men gør det bedre, jeg siger ikke at linux er 100% immun overfor alt det windows har af modstand, men der findes virus programmer til linux os, men man skal huske at virus kommer som regel ikke bare hoppende ind på ens pc som regel så ved personen bag skærmen måske hvordan det kom der til.. medmindre man slet ikke tænker på hvad man laver self..
Avatar billede KHHP Juniormester
27. april 2011 - 09:41 #12
Computeren bruges primært som en "midlertidig" filserver, da jeg bruger den til at dele filerne fra min eksterne HDD ud på vores netværk.
Den måde det er opsat på, kan jeg godt få til at virke under linux, men det er det med at linux ikke er modtagelig overfor virus til windows, og derfor vil den ikke reagere på virus til windows.
Jeg har også en licens til windows 2k3 R2, men den er enormt langsom i opstart, så den er allerede udelukket. Har prøvet at arbejde med 2k Advanced Server i VmWare, samt Windows Home Server 2k3, og beta udgaven af Home Server 2k11. 2k advanced server mindede hastighedsmæssig meget om 2k3, og klientudgaven 2k pro. Home server 2k3 var hurtigere end de andre, men stadig for langsom. Prøvede 2k8 R2 for første gang i VmWare og det virkede rigtig hurtigt og derfor faldt valget på den.
Har også haft 2k8 kørende i VmWare, og synes umiddelbart at den rent hastighedsmæssigt minder utrolig meget om vista.
Jeg vil helst blive i det system jeg har nu, da det hele jo virker fint bortset fra antivirus, som jeg gerne skulle have skiftet hurtigst muligt.
Avatar billede Blueeyez Mester
27. april 2011 - 14:07 #13
#12 Nu skal du huske at det er ikke windows der fortæller dig hvis du har virus, det er dit anti virus program / Malware program og de burde lige så vel reagere på windows virusser som på linux virusser... sidst jeg skannede med avast på en linux pc så kunne den snildt opsnappe windows virusserne, men de rør bare ikke linux som de gør ved windows ;)

Hvis du holder dig til windows server 2k8 så ville jeg nok sige Kaspersky Pure det er nok den jeg har fået en del af vide om, men aldrig selv testet da prøveversionen er belastende i forhold til den fulde udgave.. men det er igen forskelligt fra person til person mht. virus programmer og samme gælder virus.. hvis du vil undgå virus så sørg for at dem der får adgang til filerne er virus fri ;)
Avatar billede Blueeyez Mester
27. april 2011 - 14:10 #14
Comodo Anti virus program kan os anbefales (Gratis) og rigtigt godt os..
Avatar billede KHHP Juniormester
27. april 2011 - 14:29 #15
Lad os nu sige at jeg vælger at skifte til linux. hvilken distribution ville I sa anbefale mig?
Har spekuleret lidt på at installere Ubuntu 11.04, som udkommer i morgen.
Avatar billede Blueeyez Mester
27. april 2011 - 15:31 #16
Så vidt jeg ved er Debian den mest stabile og mindes os mange foretrækker den som server.. men der er os en del der bruger ubuntu, men igen det afhænger af hvor afhængig man er af et skrivebord på maskinen.. der findes os mindre værktøjer såsom freenas som kræver nada og det burde fint kunne fungere til fil-server..
Avatar billede KHHP Juniormester
29. april 2011 - 17:14 #17
Valgte i første omgang at prøve det med linux og have en klon af min Windows HD liggende, hvis jeg senere skulle få brug for at komme tilbage til windows af den ene eller anden grund