Avatar billede freelife Nybegynder
20. april 2011 - 16:57 Der er 10 kommentarer

characters vises forkert

Hej

Mine sider er alle med charset=utf-8
db: latin1_swedish_ci
har sat: mysql_set_charset('utf8', $connection);

Problem: specielle characters Å Æ Ø øåæ

I min form submit sender jeg til db, som modtager fint og ser helt normalt ud. Det er når resultatet kommer tilbage og vises i form det går galt, her vises øå

hva går der galt?
Avatar billede phillips Nybegynder
20. april 2011 - 17:03 #1
Collation i din database, tabel og kolonner skal også sættes til utf-8 - det er ikke tilstrækkeligt at bruge mysql_set_charset.
Avatar billede freelife Nybegynder
20. april 2011 - 17:16 #2
okay, hvis det ikke er muligt at ændre database, skal jeg så vælge at bruge charset iso-8859-1
Avatar billede phillips Nybegynder
20. april 2011 - 17:50 #3
Det kan du godt, men så vil du stadig have problemer med æ og ø, som ikke er i det svenske alfabet. Så skal din database indstilles til latin1_danish_ci.

Og så kan du ligeså godt bruge UTF-8 hele vejen i stedet.

Mener du virkelig, at du ikke har adgang til din database? Hvordan opretter du så tabeller osv.? Hvis du har phpmyadmin eller et andet admin-program, kan du sagtens ændre character-set'et.
Avatar billede freelife Nybegynder
20. april 2011 - 18:04 #4
jamen jeg har da adgag, men der ligger bare en masse data, som vel vil ændre sig?
Hvad er det egentlige problem, idet der bliver gem korrekt i db, men når det hentes sker der noget?
Avatar billede webweaver Praktikant
20. april 2011 - 20:13 #5
Husk, udover at angive tegnsæt og data der hentes eksternt ind, som f.eks. data i en database til UTF-8, at du også skal gemme din fil som UTF-8. Åben filen i Notesblok og tryk "gem som", så skal du vælge UTF-8 istedet for ANSI ...
Avatar billede freelife Nybegynder
21. april 2011 - 03:24 #6
webweaver -> UTF-8 med bom?

Jeg har testet en del, dog uden at ændre db.
Men jeg har svært ved at forstå at omkring 10 input felter, og 2 af dem viser æ ø å  rigtigt ? ?
Avatar billede webweaver Praktikant
21. april 2011 - 06:45 #7
#6 Med eller uden bom, burde ikke gøre nogen forskel i første omgang. Hvilket program sidder du i, siden du har den valgmulighed?

Men du har simpelthen korrekte tegn på noget af siden (2 felter i DB), men mystiske tegn for resten, hvor der burde fremgå æ, ø eller å?
Avatar billede freelife Nybegynder
21. april 2011 - 14:35 #8
Ja, præcist, det er meget underligt og input felt ser ens ud?? meget mystisk..
kan det være relateret til at jeg får "Failed to load source for:www.xxx.php"?
Avatar billede freelife Nybegynder
22. april 2011 - 12:04 #9
Fixed.. problemet var lidt komplex. da jeg kigget nærmere på hvorfor ikke alle input felter var forkerte med ø æ å , fandt jeg at result blev dobbelt tjekket i db og utf8_encode igen inden return. Så det var en dobbelt utf8_encode fejl.
tak for feedback..
Avatar billede webweaver Praktikant
22. april 2011 - 13:19 #10
Godt, at du fik det til at virke :-)