Avatar billede morw Nybegynder
31. juli 2001 - 11:53 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Erstatte <br> med alm linieskift

Hej

Jeg er ved at arbejde videre på et system hvor den anden programør har replaceet linieskrift med <br> tags inden det blev sat ind i databasen, mens jeg foretrækker at gøre det når jeg hiver ud.

Jeg vil derfor lave systemet om og erstatte <br> med newline  \\n eller hvad der hedder.

Kan jeg det? Evt med noget regexp?

Jeg kunne evt lave et php script der gør det, men hvis jeg kunne gøre det i en query ville det være rart.
Avatar billede kmal Nybegynder
31. juli 2001 - 11:55 #1
I PHP kan du bruge funktionen nl2br (søg selv efter en beskrivelse af den). Den indsætter to >br>\'er for hvert linieskift, men <br>\'erne optræder ikke i databasen.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. juli 2001 - 12:01 #2
Det skulle kunne klares med en SQL-sætning

  update dintabel set feltnavn=replace(feltnavn,\'<br>\',\'\\n\')

Jeg har ikke prøvet og er usikker på den der \\n - men lav en test
Avatar billede alvion Nybegynder
31. juli 2001 - 12:11 #3
Hvis du vil være sikker på at fange store og små bogstaver (<br> <Br> <bR> <BR>) så brug preg_replace:

$nytekst = preg_replace(\"/<br>/i\", \"\\n\", $gammeltekst);

/i betyder \"ignore case\"
Avatar billede alvion Nybegynder
31. juli 2001 - 12:14 #4
Hov, ups jeg glemte at det ikke var PHP kategorien ;-)

erik -> er MySQL\'s REPLACE case-insensitiv?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. juli 2001 - 12:18 #5
Ja, alvion. Men mon ikke de alle står på samme måde
i dette tilfælde. Ellers tager vi da bare en funktion
mere med...
Avatar billede morw Nybegynder
31. juli 2001 - 12:57 #6
Tak erik.

Havde ikke lige tænkt på der var en replace. Troede at jeg skulle ud i noget farligt regexp.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. juli 2001 - 13:02 #7
:)) Regulære udtryk er ikke farlige ...