Avatar billede mojoe83 Nybegynder
13. april 2011 - 15:11 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

VB script til at sende dokument til e-mail

Jeg er ved at lave word dokument med noget VB kode
så når man starter sit dokument op kommer der et pop up vindue hvor man har mulighed for at indtaste nogle informationer som så bliver smidt ned i word dokumentet efterfølgende

Det jeg så gerne vil er en knap som hedder Send som skal gøre det samme som min OK knap men i stedet for afslutte pop up vinduet og komme tilbage til word dokumentet skal den i stedet for smide dokumentet over i e-mail klient.
jeg vil mene at jeg kan gøre det med dette script, selvfølgelig skal alt fra OK knappen også kopiere over på send knappen, så den for alle informationer først.

Private Sub cmdSend_Click()
    Options.SendMailAttach = True
    ActiveDocument.SendMail

End Sub

men jeg vil gerne køre den lidt videre, så i stedet for det skal være word dokument, skal den i stedet for konvetere word dokumentet til en PDF, så det i stedet for er en PDF fil som bliver sendt afsted til e-mail klienten.

håber der er nogle der kan hjælpe.
det er forresten Office 2010 pakken jeg benytter
Avatar billede claes57 Ekspert
13. april 2011 - 15:36 #1
dette vil sende (i 2007) aktuelle dok som vedhæftet pdf-fil

    ActiveDocument.ExportAsFixedFormat OutputFileName:= _
        "C:\Users\[bruger]\AppData\Local\Temp\Dok1.pdf", ExportFormat:= _
        wdExportFormatPDF, OpenAfterExport:=False, OptimizeFor:= _
        wdExportOptimizeForPrint, Range:=wdExportAllDocument, From:=1, To:=1, _
        Item:=wdExportDocumentWithMarkup, IncludeDocProps:=False, KeepIRM:=True, _
        CreateBookmarks:=wdExportCreateNoBookmarks, DocStructureTags:=True, _
        BitmapMissingFonts:=True, UseISO19005_1:=False

ret "C:\Users\[bruger]\AppData\Local\Temp\Dok1.pdf"
til en temp-mappe på maskinen - fx
"C:\Users\defaul~1\AppData\Local\Temp\Dok1.pdf"
Avatar billede mojoe83 Nybegynder
14. april 2011 - 07:10 #2
jamen det virker jo i hvert fald fint i min version.
hvordan for jeg så den fil videre sendt til en e-mail klient?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. april 2011 - 10:31 #3
åbner den ikke dit mailprogram med filen vedhæftet? Det gør den hos mig (har thunderbird som standard mailklient)
Avatar billede mojoe83 Nybegynder
14. april 2011 - 10:49 #4
når jeg skriver dette

    ActiveDocument.ExportAsFixedFormat OutputFileName:= _
        "C:\Users\[bruger]\AppData\Local\Temp\Dok1.pdf", ExportFormat:= _
        wdExportFormatPDF, OpenAfterExport:=False, OptimizeFor:= _
        wdExportOptimizeForPrint, Range:=wdExportAllDocument, From:=1, To:=1, _
        Item:=wdExportDocumentWithMarkup, IncludeDocProps:=False, KeepIRM:=True, _
        CreateBookmarks:=wdExportCreateNoBookmarks, DocStructureTags:=True, _
        BitmapMissingFonts:=True, UseISO19005_1:=False

eksportere den ud til den angivne placering
men derfra skal filen vel videre sendes til mail klienten
altså PDF filen skal sendes til mail klienten

til info så bruger jeg lotus notes
Avatar billede claes57 Ekspert
14. april 2011 - 11:04 #5
kan du overhovedet bruge dette:
klik på office-knappen, vælg 'Send' og vælg 'E-mail som vedhæftet pdf-fil'
Hvis det ikke kan lade sig gøre, så kan en makro heller ikke få den til det.
Avatar billede mojoe83 Nybegynder
14. april 2011 - 11:10 #6
PDF filen bliver jo genereret fint nok
så nu mangler jeg bare en kommando som kan sende en fil fra harddisken over til mail klienten
det må man vel også kunne gøre med en VB script
Avatar billede claes57 Ekspert
14. april 2011 - 11:36 #7
det er altså ikke word's aktuelle dok, der skal sendes?
Får du åbnet lotus notes når du gør som i #5 - og du har vel rettet
    "C:\Users\[bruger]\AppData\Local\Temp\Dok1.pdf",
til et sted på disken, som rent faktisk findes?
Avatar billede mojoe83 Nybegynder
14. april 2011 - 11:42 #8
ja når du gør som du skriver i kommentar 5 så åbner den notes
men ja du har ret i at det ikke er word´s aktuelle dokument
men i stedet for det dokument den har konveteret til PDF
konvetering til PDF virker rigtig fint
Avatar billede claes57 Ekspert
14. april 2011 - 12:17 #9
"så nu mangler jeg bare en kommando som kan sende en fil fra harddisken over til mail klienten
det må man vel også kunne gøre med en VB script"

via stifinder, højreklik og vælg 'Send til' og 'postmodtager'
Avatar billede mojoe83 Nybegynder
14. april 2011 - 12:27 #10
hehe ja, men ville jo gerne det var en del af knappen´s funktion
Avatar billede claes57 Ekspert
14. april 2011 - 13:24 #11
der ligger ikke en 'vedhæft yderligere dok' i word - er det muligt, at man åbner dok2 og tilføjer det til slutningen af aktuelle dok (efter sideskift?), derefter sender det som en samlet pdf-fil?
Avatar billede mojoe83 Nybegynder
14. april 2011 - 13:51 #12
men jeg vil godt belønne dig for den hjælp du har givet mig, så vil du ikke sende et svar så giver jeg dig nogle point for din hjælp..
så prøver jeg selv at rode lidt videre med det andet for at se om det ikke kan lade sig gøre
Avatar billede claes57 Ekspert
14. april 2011 - 14:41 #13
ok - god arbejdslyst...