Avatar billede bandersen2200 Nybegynder
12. april 2011 - 12:59 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

REST interface rejseplanen

Hej

Jeg prøver at lave et interface til rejseplanens API, der er beskrevet her: http://labs.rejseplanen.dk/files/api/ReST%20documentation%20Rejseplanen%202010.pdf

Jeg har tænkt mig at lave det i PHP men jeg mangler en guide til at komme igang eller et simpelt PHP script der kan hante en enkelt data værdi ud af deres API så jeg kan komme igang.

Håber der er nogen der kan hjælpe ?

Mvh
Benjamin
Avatar billede repox Seniormester
12. april 2011 - 13:01 #1
Hvad er det du skal have hjælp til? Er det fordi du ikke ved hvad et REST API er?
Avatar billede bandersen2200 Nybegynder
12. april 2011 - 13:08 #2
Hej

Jo er godt med på hvad det er, men mangler et eksempel eller guide til hvordan jeg kommunikere med en REST API gennem PHP fx.
Avatar billede repox Seniormester
12. april 2011 - 18:53 #3
Det afhænger jo helt af om du skal bruge GET, POST, PUT eller DELETE.

Umiddelbart mangler jeg stadig noget mere information om hvad det er konkret du lige mangler en forklaring på, for ellers er det nemmeste bare at referere til Google herfra.
Avatar billede bandersen2200 Nybegynder
13. april 2011 - 12:42 #4
Hej

Ved at sende følgende kommando til reseplanens REST API:
BASE-URL/trip?originId=8600626&destId=6082&date=12.04.11&time=07:02&useTog=0

Modtager jeg føgende XML fil der indeholder info om en rejse fra København H til Kastrupvej.

Jeg vil gerne have lidt hjælp til hvordan man sender denne html streng i PHP og "fisker" rejsetiden ud af XML filen ? Skal man gemme filen eller kan man gemme resultatet i en PHP buffer også søge i den? Eller hvordan gør man ?

Her er et link til XML resultatet: http://embeddedsolutions.dk/Benjamin/xml/trip.xml

Mvh
Benjamin
Avatar billede repox Seniormester
13. april 2011 - 15:42 #5
Så har det jo ikke noget med API'et at gøre - så er det fordi du ikke ved hvordan man læser det XML du får retur.

Prøv at læse denne artikel, som jeg selv har skrevet: http://err0r.dk/articles/read/simplexml-og-dine-xml-data

Hvis du har nogle spørgsmål til det, så sig til.
Avatar billede bandersen2200 Nybegynder
13. april 2011 - 19:20 #6
Hej

God artikel den har fået mig godt igang. Men jeg har stadig problemet når jeg sender følgende streng til rejseplanens API:

http://BASE-URL/trip?originId=8600626&destId=6082&date=12.04.11&time=07:02&useTog=0

Modtager jeg en xml file i browseren. Hvordan sender jeg denne streng fra PHP også modtager den igen for at behandle den, som en XML fil ? Skal jeg gemme hvert request i en XML også åbne den XML file også begynde at hente det data jeg skal bruge ?

p.s. BASE-URL må jeg ikke oplyse for rejseplanen.dk

Mvh
Benjamin
Avatar billede bandersen2200 Nybegynder
13. april 2011 - 19:29 #7
Har fundet løsningen:

$url = 'http://BASE-URL/trip?originId=8600626&destId=6082&date=12.04.11&time=07:02&useTog=0';
$sxml = simplexml_load_file($url);
print_r($sxml);

Mvh
Benjamin
Avatar billede bandersen2200 Nybegynder
13. april 2011 - 19:31 #8
Tak for hjælpen og igen super artikel repox.
Avatar billede andersbl Nybegynder
28. juli 2011 - 10:51 #9
Hej
Jeg er selv Android udvikler og har for nyligt spurgt om Base-URL.
Jeg ved godt du ikke må oplyse den. Men hvor lang tid gik der før du fik den og var det her du tilmeldte dig?

http://info.rejseplanen.dk/index.php?pageid=185
Avatar billede bandersen2200 Nybegynder
28. juli 2011 - 12:23 #10
Hej, der gik ca. 1 uge. Ja det er den side, ellers send en mail til dem..
Avatar billede andersbl Nybegynder
28. juli 2011 - 12:28 #11
Mange tak....
Avatar billede Leif Neland Praktikant
04. juni 2020 - 00:00 #12
Rigtigt gammelt tråd, men api fungerer stadig.

Hvis man hellere vil have json, tilføjer man blot &format=json til URL.