Avatar billede bearhugx Nybegynder
31. juli 2001 - 06:00 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Kan Java-programmer komme til at køre under Win 3.11??

Jeg ved godt det kan lyde fjollet, men kan Java-programmer komme til at køre under Win 3.11

En af mine venners far insisterer på at bruge Win3.11, men han har også bedt mig om at lave et program for ham - Jeg programmerer i Java...

Skal jeg allerede nu sadle hesten om og starte forfra med at implementere det i C++ eller er der en måde, hvormed man kan køre Java-classer under Win3.11

/Søren Munk Skrøder
Avatar billede james_t_dk Juniormester
31. juli 2001 - 06:20 #1
Nej.
Avatar billede jakoba Nybegynder
31. juli 2001 - 07:37 #2
Det skulle der da ikke være noget ivejen for. Det var jo ligesom ideen med Java at det skulle kunne køre allevegne.

Du skal så begrænse din med hvilke systemkald du laver så du ikke kommer til at bruge en API funktion der er kommet til siden. men det gælder vel ligesåmeget i C++.

kik her:
http://www.nikos.com/javatoys/ports.html
siden nævner en porting til 3.11, men desværre med et dødt link til den side hos ibm hvor det skulle være omtalt.
kaffe projektet øverst ser dog ret lovende ud.

mvh JakobA
Avatar billede disky Nybegynder
31. juli 2001 - 08:45 #3
jakoba:

det er ikke helt korrekt hvad du siger, det kræver en JVM for at kunne køre java programmer.
Avatar billede jakoba Nybegynder
31. juli 2001 - 09:24 #4
Jep, og jeg tror at den Java Runtime Engine der er lavet til \'kaffe\'-projektet i ovennævnte link skulle være rimeligt tæt på det der er brug for.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
31. juli 2001 - 12:12 #5
Det kan ikke køre under win31, for jeg mener ikke at browsere der kan køre under win31 supportere JAVA, men man kan afvikle JAVA programmer i et DOS miljø, dette gør man med JAVA applications, der afvikles fra en DOS prompt. Men JAVA applets fra nettet kan ikke afvikles i en browser til win31, så vidt jeg ved, jeg vil dog lige kikke nærmere på det.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
31. juli 2001 - 12:28 #6
JAVA2 Runtime enviroment Krav til maskinen:

http://java.sun.com/j2se/1.3/jre/install-windows.html

The JavaTM 2 Runtime Environment is intended for use on Windows 95, Windows 98 (1st or 2nd edition), Windows NT 4.0 with Service Pack 5, Windows ME, Windows 2000 Professional, Windows 2000 Server, or Windows 2000 Advanced Server operating systems running on Intel hardware. In non-English locales, only the Professional edition of Windows 2000 is supported.
A Pentium 166MHz or faster processor with at least 32 megabytes of physical RAM is required to run graphically based applications. Forty-eight megabytes of RAM is recommended for applets running within a browser using the Java Plug-in product. Running with less memory may cause disk swapping which has a severe effect on performance. Very large programs may require more RAM for adequate performance.

Du skal have et runtime enviroment for at få det til at virke. Men det behøver jo ikke at være det nyeste.......
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. august 2001 - 22:09 #7
Mit bedste bud er at finde den seneste version af Netscape, der kan køre på en win3.1, denne burde kunne køre en ældre udgave af JAVA, men ikke de nyere.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
02. august 2001 - 01:38 #8
Jeg vil lige gøre opmærksom på ,siden alle åbentbart taler om browser-driven applets, at der er tale om en regulær applikation... Dvs.. den skal _ikke_ køre i nogen browser !

Den er pt. lavet v.hj.a. Swing klasserne, men jeg kan godt \'degradere\' den til standard AWT klasser, hvis swing er \'for nyt\' til gamle JVM\'er ....

Grunden til, at jeg ikke tror det er muligt, er at preemptivt multitasking ikke blev introduceret før Win95, (talking Microsoft, of course... :-), hvilket jo er en at teknologierne, som swing f.eks. bruger når den multithreader brugergrænsefladen...
- Men for at være på den sikre side, ville jeg lige spørge først :-)

Jeg synes det var interessant med JacobA\'s indlæg om at folk har forsøgt at \'porte\' Java-capabilities til Win3.11, så jeg besluttede at undersøge det, men - så vidt jeg kan se - er projektet afbrudt... Det kunne måske tænkes at de opdagede, at Java ikke har det særlig godt under cooperativt multitasking :-)))

Jeg vil lige høre jer, (Disky, JacobA og james_T_DK), om i har mere at sige, nu hvor problemet er \'barberet\' ned til en java applikation - Eller om jeg skulle lukke spørgsmålet og fordele points efter for-godt-befindende.... ???

/Søren Munk Skrøder
Avatar billede jakoba Nybegynder
02. august 2001 - 01:57 #9
Du kan vist roligt lukke. og beholde points :), jeg anede ikke at java var \'afhængig af preemptive taskswitching\'. Det sprog falmer da mere og mere, jo nærmere man kommer til det. Eller er det blot swing der tager det som en selvfølge?
Avatar billede disky Nybegynder
02. august 2001 - 08:51 #10
jakoba:

Java falmer da ikke det mindste. Tværtimod er det uden tvivl de bedste sprog på markedet.

Men problemmet er her Win 3.11 !!

Avatar billede faceorbit Nybegynder
02. august 2001 - 17:55 #11
Lav en exe fil ud af din java applikation
Avatar billede faceorbit Nybegynder
02. august 2001 - 18:04 #12
Avatar billede bearhugx Nybegynder
02. september 2001 - 14:11 #13
. back in my face .
Avatar billede logical Nybegynder
03. september 2001 - 07:18 #14
Kan du pege mig til et sted, hvor der står, at man skal bruge preemptive scheduling for at køre swing. (Eller beviset for det), da de vm specs jeg har set ikke giver de begrænsninger.

Derudover kan man sagtens i en fortolker lave preemption i et system, som ikke tilbyder preemption, nemlig ved at stoppe efter hver udført instruktion og se efter (eller afart deraf).

IBM har lavet en port til win3.1, nemlig deres gamle ADK for Win3.1, som supporterer 1.0.2. Det er lidt kedeligt, men bedre end ingenting.

Derudover, når folk snakker om browsere, så kan man ofte installere en browser, som har en bedre javaunderstøttelse, og så anvende det derfra. Ok, applikationen skal delvist omskrives, men at presse sin frame ind i en applet er altså ikke svært (Lav en applet, som i init udfører næsten det samme som din mail, og lad appletten redirecte til en hjælpeside, så ser det elegant ud:-)

Afhængig af hvilken browserversion man kan komme op på, er der muligvis plug-in funktionaliteten (Og så har du Swing).
Avatar billede logical Nybegynder
03. september 2001 - 07:19 #15
ADK for Win 3.1:

http://www.alphaworks.ibm.com/formula/

under Application Development
Avatar billede bearhugx Nybegynder
04. september 2001 - 00:17 #16
Logical! :-))))
- godt også at høre din mening :-)

Mit spørgsmål er bare, hvor du var for ca. en ½-1 måned siden ;-))))))))

Ang. mine \'postulater\'
Bemærk, at det er antagelser jeg laver i postingen pr. \"02/08 2001 01:38:06\" - blandt andet bruges ord som \'tror\' og \'kunne måske tænkes\'...

Du har ret, at emmulering af et preemptivt miljø ville kunne blive programmeret via en VM uden at det underliggende OS-miljø behøvede at være det...

En af de ting, som jeg dog er bleven udervist (correct me if i\'m wrong :-) er at Swing bruger trådning i brugergrænsefladen. Derudover er jeg også bleven lært at tråde ikke arbejder særligt godt i et cooperativt tasking-system, som win3.11 er - emmulering eller ej....

Never the less...
Jeg har downloaded ibm\'s ADK og vil afprøve den ved lejlighed...

I mellemtiden kan jeg sige at \"Project Chandra\" (the project in question), er blevet lavet om til en servlet for på den måde slippe for at tænke for meget brugergrænseflade, samt at kunne hoste den på en ikke-win3.11 computer. Funktionaliteten virker nu - Jeg mangler bare at \'shine\' siden lidt op (css), samt færdiggøre support for tamliske ledetekster og overskrifter (bliver gjort via en simpelt HashMap)...

Siden vil så blive tilgået over et simpelt LAN, som så kan tilgåes i en browser i win3.11

Jeg må dog også tilstå, at jeg blev lidt mif, da jeg halvvejs inde i udviklingen af programmet hørte, at programmet skulle kunne tilgås/køre under win3.11 :-)))

Nuvel

Logical --->
in time vil jeg se på den ADK - det bliver dog ikke lige nu (igang med hovedopgave på datamatikeruddannelsen)

/Søren Munk Skrøder