Avatar billede Jingz Nybegynder
08. april 2011 - 14:05 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Crossbrowser multiupload

Hej alle.

Jeg skal have lavet mig en multiupload function som virker i alle browsere.
Jeg ved at der er et hav af flash uploads som virker perfekt, men jeg kunne godt tænke mig noget lightweight som er super let at style selv.

Med HTML5 kan man bruge multiple på sine uploads som virker perfekt, i alle browsere undtagen IE.

Nogen der har nogle bud på hvad man kan gøre?

Jeg ligger en masse point til denne, da jeg er under tidspres med hensyn til denne function.

Mvh Jingz
Avatar billede kentora Nybegynder
08. april 2011 - 14:19 #1
Jeg bruger java til multiupload. Denne her er rigtig god, og findes i en gratis udgave hvor deres logo så bare er derpå.

http://jumploader.com/
Avatar billede phillips Nybegynder
08. april 2011 - 14:22 #2
Det nemmeste i min verden er udelukkende at bruge HTML og PHP.

Evt. kan man bruge javascript til at. Men i HTML laver man jo bare et vilkårligt antal <input type="file"> felter svarende til det antal filer, der skal uploades. Antallet af felter kan styres dynamisk med javascript.

PHP understøtter som standard flere filer. Tjek manualen:
http://php.net/manual/en/features.file-upload.multiple.php
Avatar billede Jingz Nybegynder
08. april 2011 - 14:44 #3
Hele ideen er egentlig at jeg helst ikke vil have flere <input type="file"> felter, da hvis der fx skal uploades 20 billeder, ser det forfærdeligt ud.
Jeg vil gerne have et enkelt felt hvor du kan vælge mange filer samtidig. Det er muligt med <input type="file multiple"> men det virker ikke i IE, så jeg vil gerne have et alternativ.

Med hensyn til jumploader vil jeg gerne have noget jeg selv kan style, så det kan implementeres i mit design.
Avatar billede repox Seniormester
08. april 2011 - 14:54 #4
Det siger jo sig selv du ikke kan løse noget som ikke understøttes som standard; så må du lave nogle workarounds - om det så er at understøtte flere input felter eller bruge et Java eller SWF objekt til at uploade filerne med kan jo for så vidt være ligegyldigt.

Det mest andvendte på markedet lige nu: http://swfupload.org/
Avatar billede phillips Nybegynder
08. april 2011 - 15:19 #5
Jeg ville nu også gerne anbefale swfupload. Men alene det, at det er Flash vil den aldrig være 100% cross browser kompatibel.

Hvis cross-browser funktionaliteten skal bevares, er den eneste fremgangsmåde at bruge HTML (ej HTML5) og fx PHP alene. Og det betyder uundgåeligt et filinput-felt per fil.
Avatar billede repox Seniormester
08. april 2011 - 15:22 #6
#5
Hvordan er flash ikke 'cross browser kompatibel'?
Avatar billede phillips Nybegynder
08. april 2011 - 15:27 #7
#6
Af den enkle årsag, at du ikke kan være sikker på, at alle har Flash installeret. Fx er det meget almindeligt, at større virksomheder ikke tillader Flash på arbejds-PC'ere.
Avatar billede repox Seniormester
08. april 2011 - 15:33 #8
#7
Udover Apple brugere, så anser jeg det ikke for at være en overvejende større del der ikke har flash installeret så jeg behøver at tage højde for den gruppe mennesker. Det svarer i virkeligheden til at man stadig vil supportere IE6 brugere...

Hvad baserer du din påstand på om at det er 'meget almindeligt, at større virksomheder ikke tillader Flash på arbejds-PC'ere'?
Avatar billede phillips Nybegynder
08. april 2011 - 15:40 #9
#8
Helt enig! Og i mine projekter vil jeg heller ikke tage hensyn til det. Men realiteten er, at ikke alle har Flash installeret, og da det oprindelige spørgsmål påpegede vigtigheden af cross browser kompatibilitet, syntes jeg det er værd at bemærke.

Mht. "påstanden" er det mere en konstatering af, at medarbejdere uden administrator-rettigheder (de fleste) i de virksomheder, jeg har arbejdet i, ikke nødvendigvis har rettigheder til at afvikle Flash. Det er typisk de samme virksomheder, som heller ikke opgraderer deres IE7 (har endda været i en virksomhed for bare et år siden, hvor IE6 stadig var standard på 400 PC'ere) :-)
Avatar billede Jingz Nybegynder
08. april 2011 - 18:02 #10
Jeg kender godt til swf upload, dog har jeg aldrig brugt den. Jeg vil gerne have noget der er let at style, og da selve "knapperne" i swfupload er flashelementer, er det ikke specielt let.
Avatar billede olebole Juniormester
09. april 2011 - 01:23 #11
<ole>

Er hensigten, at der skal uploades fra arbejds-PC'er i ultrakonservative virksomheder - eller lægges der op til upload fra et mere realistisk udsnit af firmaer og/eller private?

Hvis der ikke er tale om upload fra nævnte firmatyper, ville det nok være yderst uklogt at undlade at tage udgangspunkt i HTML5 - og så supplere med Flash til resten. Så er man rigtig godt dækket ind på dagens og morgendagens WWW - og de sidste fire brugere må klare sig selv  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
09. april 2011 - 01:37 #12
Når man skal vurdere udbredelsen af f.eks. Adobe's Flash player, tager man ofte udgangspunkt i undersøgelser foretaget af analysefirmaet Millward Brown. I følge dem var playeren installeret på 99% af alle desktops i december 2010.

Da der er rigtig mange lande om at dele den sidste procent, ville jeg ikke være utilbøjelig til at blive overrasket, hvis en særlig stor del af større, danske virksomheder forbyder brugen af Flash
Avatar billede siphon Nybegynder
09. april 2011 - 09:41 #13
Hej.

Har du prøvet: http://plupload.com/ ???

Der kan du få det nøjagtigt som du vil ha det og den skifter selv runtime alt efter brugerens muligheder (html5, flash, silverlight osv)

PLUS: Det er de samme udvikler som har lavet TinyMCE - så vi ved det er dejlig low weight !
Avatar billede Jingz Nybegynder
09. april 2011 - 23:51 #14
Jeg har været ved at kigge plupload igennem, og det ser ud til at have noget potentiale. Jeg kan bare ikke lige overskue hans upload.php fil. hvor bla directory er fanget af en ini_get. Så det kan jeg ikke helt forstå. Jeg kigger det lige igennem igen imorgen.
Avatar billede Jingz Nybegynder
13. april 2011 - 19:43 #15
Jeg lukker den da jeg ikke fandt hvad jeg ledte efter.

Tak for jeres bud allesammen.
Avatar billede siphon Nybegynder
14. april 2011 - 08:27 #16
Ohm Jingz hvilken upload.php fil ? - Du er godt klar over du skal lave din egen der passer til dit specifikke behov ?