Avatar billede dj-sejler Praktikant
05. april 2011 - 15:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Udtræk fra 2 tabeller - data fra tabel 1 og validering fra tabel 2

Hej Eksperter

JEg vil rigtig meget gerne tælle alle mine brugere fra tabel 1 hvor dataene fra tabel 2 giver lov...

I tabel 1 finder jeg blandt andet kolonne "user_id"
I tabel 2 spørger jeg så om den række hvor "id" = "user_id" og om accepted = 1

Giver det mening?

alt har jeg lavet en funktion der spørger om det samme accept_user(id)

men jeg kan ikke inde i mit hoved regne ud hvordan jeg skal skrive SQL'en
koder i PHP
Avatar billede showsource Seniormester
05. april 2011 - 15:23 #1
Utestet:

SELECT COUNT( * )
FROM tabel1 AS t1
JOIN tabel2 AS t2
WHERE t1.user_id = t2.id AND t2.accepted = 1

Men er det måske antal fra tabel1 som bruger via tabel2 accepterer ?
Avatar billede showsource Seniormester
05. april 2011 - 15:24 #2
Øhmm, er der antal accepted for hver bruger ?
05. april 2011 - 15:27 #3
Det er mig ikke helt klart hvad det er du vil opnaa.  Hvis du bare vil have udskrevet alle brugere hvor accepted = 1 saa giver denne query dig det:

SELECT * FROM tabel1 JOIN tabel2 ON tabel1.user_id = tabel2.user_id WHERE tabel2.accepted = 1.

For at faa det til at virke i php ville jeg goere noget i denne retning:

$result = mysql_query("SELECT * FROM tabel1 JOIN tabel2 ON tabel1.user_id = tabel2.user_id WHERE tabel2.accepted = 1");
while($row = mysql_fetch_array($result))
{
  $id = $row['user_id'];
  $fornavn = $row['fornavn'];
  $efternavn = $row['efternavn'];
  echo "$id - $fornavn - $efternavn <br>";
}

afhaengig af hvilke felter du har i din tabel1.  Der er mange andre formater muligt.

Hvis det ikke var hvad du var ude efter, saa forklar naermere.
05. april 2011 - 15:29 #4
showsource, vi krydsede.  Lad os se naermere hvilket output dj-sejler nu er ude efter.
Avatar billede dj-sejler Praktikant
06. april 2011 - 08:24 #5
@Christian_Belgien
Det var lige det jeg skulle bruge tak :) nu virker det bare - smid et svar og få nogle point
06. april 2011 - 08:50 #6
Svar fra mig.