Avatar billede jvh Nybegynder
30. juli 2001 - 15:14 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Opdatering af form felt i netscape 6

Hejsa

Jeg sidder og roder med Netscape 6, og er nu stødt ind i at indhold i <form> felter åbenbart skal være html enkodet for at den viser de danske tegn korrekt.

Prøv f.eks. nedenstående html-dokument:
<HTML>
<HEAD>
<script>
function opdater() {
    document.form1.tekstfelt.value=\'bent æøåÆØÅ\';
}
</script>
</HEAD>
<BODY>
<form name=\"form1\" id=\"form1\">
<input type=\"text\" id=\"tekstfelt\" name=\"tekstfelt\" value=\"\">
</form>
<a href=\"java script:opdater()\">opdater</a>
</BODY></HTML>

Er det virkeligt nødvendigt at kode sin egen (alternativt finde en på nettet) javascript funktion som kan html enkode en streng for at kunne opdatere et form felt? Det virker som unødig spild af båndbredde!!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. juli 2001 - 15:23 #1
Næh, men det er nok en god idé at angive tegnsættet til is8859-1
(virker fint i min NS6)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. juli 2001 - 15:23 #2
iso8859-1 :)=
Avatar billede olebole Juniormester
30. juli 2001 - 15:32 #3
<ole>
Erik >> Det burde vist ikke virke. Så vidt jeg husker skal der i JavaScript indkodes med den escapede oktaltal værdi af tegnets ASCII-kode.
Der er flere muligheder, men alm. special tegn eller deres HTML-entities må ikke anvendes.
/mvh
</bole>
Avatar billede jvh Nybegynder
30. juli 2001 - 15:32 #4
kort, præcist og korrekt!
Avatar billede jvh Nybegynder
30. juli 2001 - 15:32 #5
Erik har helt ret. Erik hvis du giver mig et svar, skal jeg give dig point asap.
Avatar billede jvh Nybegynder
30. juli 2001 - 15:33 #6
ole>> de escapede tegn skal bruges i URL\'er.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. juli 2001 - 15:38 #7
Jeg kan nu give dig nogle meget bedre eksempler på spild af
båndbredde, også nogle hvor både olebole og undertegnede
medvirker - men det er en helt anden sag.

Men Ole, hvordan ser det ud i Mac-verdenen med de der sjove tegn?
Min \"løsning\" er vel kun sikker på en Windøws maskine?
Avatar billede olebole Juniormester
30. juli 2001 - 15:38 #8
jvh >> Nej! URL\'er er noget helt andet  =)

Det hedder ikke alert(\"Øl, ål og æg\");
...men alert(\"\\330l, \\345l og \\346g\");
Check Netscapes dokumentation på JavaScript  :)
/mvh
Avatar billede olebole Juniormester
30. juli 2001 - 15:40 #9
Løsningen med de escapede oktaltal er gangbar på alle platforme.....også Mac, Linux og Unix - formodentlig fordi, det er JavaScript-standard  :)
/mvh
Avatar billede jvh Nybegynder
30. juli 2001 - 15:46 #10
ole>> prøv følgende:
<script>
    var s = \'æøå ÆØÅ\'
    alert(\'uformatteret \'+s);
    alert(\'escaped \'+escape(s));
</script>

Den uformatterede skriver de korrekte tegn, når man som erik siger husker <META HTTP-EQUIV=\"Content-Type\" CONTENT=\"text/html; CHARSET=ISO-8859-1\">.

escape() funktionen formatterer strengen så den er gyldig i en URL. Jeg har ikke set hvad netscape skriver om emnet, men det hjælper dig ikke at escape noget til en alert.
Avatar billede olebole Juniormester
30. juli 2001 - 15:56 #11
jvh >> Netscapes mening om JavaScript er en anelse mere interessant end din....det er jo trods alt deres koncept og opfindelse    :o)
Du har stadig ikke fattet, hvad jeg taler om: Den escapede oktal værdi af ASCII-værdien af et \'å\' er \'\\345\'........jeg taler slet ikke om JavaScript funktionen escape()...!
Din meta-tag hjælper dig kun under Windows.
/mvh
Avatar billede olebole Juniormester
30. juli 2001 - 15:58 #12
Læg iøvrigt mærke til, at Erik - der i parentes bemærket er datalog - godt ved, det kun holder på en vinddåse.
En anden ting er, at jeg tror, han har betydelig mere fidus til Netscape\'s mening om JavaScript end du  :)
/mvh
Avatar billede jvh Nybegynder
31. juli 2001 - 08:14 #13
Jeg ved ikke hvad I andre siger, men nu er bunden vist nået for hvad der kan skrives i en tråd. Ole du trænger vist til ferie. Jeg vil undlade at kommenterer dine indlæg yderligere, idet de mest bære præg af personlig flame og afpisning af territorium.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. juli 2001 - 09:03 #14
Nej, jvh, Ole har helt ret. Din holdning med at \"når det virker i min
browser, så er det ok\" er ødelæggende for udviklingen på Internet og Web.

Ole forsøger at fortælle dig, at der er andre platforme, andre maskiner, andre
operativsystemer, og andre browsere. Og hvis man ikke bare vil være en
lallende amatør, skal man jo naturligvis lære at tage højde for dem.
Avatar billede jvh Nybegynder
31. juli 2001 - 09:13 #15
Erik >> Jeg udvikler på en professionel website, der kun skal virke på NC og IE på wintel platformen, og derfor gider jeg ikke bruge min tid på at understøtte platforme der - for projektets vedkommende - er ligegyldige. Websitet tilnærmer sig et intranet, og derfor har kunden valgt at udnytte de fordele og besparelser der ligger i, at kunne begrænse sig til en enkelt platform.

Det kunne I ikke vide, og det er heller ikke min pointe. Bunden ligger i tonen i Ole\'s bidrag - prøv at læse dem igen hvis du ikke forstår hvad jeg mener, og prøv ligeledes at tage stilling til, om hans indlæg er konstruktive og bidrager til et svar på det spørgsmål, jeg stiller: Er det nødvendigt at udvikle sin egen funktion til at enkode strenge der skal leveres fra javascript til en html form. At det er muligt at oktal enkode en streng i javascript, vidste jeg faktisk godt. Det burde også være underforstået i spørgsmålet jeg stiller: \"... er det virkeligt nødvendigt...\" = jeg ved man kan, men jeg gider ikke.

Det besvarer han ikke, og istedet bruger han sin tid og kræfter på at fortælle mig, at Netscape, du og sikkert også resten af verden ved mere om Javascript i netscape end jeg gør. Det vidste jeg faktisk godt på forhånd.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. juli 2001 - 10:19 #16
\"Det kunne I ikke vide,\" - nej, nemlig!
Avatar billede olebole Juniormester
01. august 2001 - 12:55 #17
jvh >> Det må du undskylde...udfra dine kommentarer på mit indlæg 30/07 2001 15:32:05, tog jeg dig for en newbie af den slags, der kun kender til Windows/IE.
Specielt det faktum, at du tydeligvis ikke ved, hvordan man escape\'er et tegn i JavaScript, gjorde nok udslaget - kombineret med, du ikke gad checke, hvad NS skriver i dokumentationen, men blot postulerer videre på basis af tro.
Indtil da vil jeg da mene mine indlæg var temmelig konstuktive  :)
/mvh
Avatar billede olebole Juniormester
01. august 2001 - 13:02 #18
Iøvrigt fik du et klart, tydeligt og venligt svar: Nej, det er ikke nødvendigt at udvikle en ny funktion...ikke hvis du følger reglerne for java script: du skal blot skrive den escapede oktaltal værdi af tegnets ASCII-kode. Det ville du ikke acceptere, så deeeeeeet.....  =o)
/mvh