Avatar billede Nimras Nybegynder
16. marts 2011 - 20:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Dato, Arbejdsdage, Autofill og beregn

Jeg har 3 hovede problemer og 1 under problem dette under problem eller 4 problem, er noget som de 2 af mine problemer begge har men jeg vil lave en beskrivelse af dette under problem i enden bare for at det bliver vist bedre, i samme regneark jeg skal løse så bær over med mig jeg vil prøve at beskrive hvert sit problem hver for sig.

Jeg bruger Exel 2007.

Jeg har arbejdet på et regneark hvor der for hver arbejdsdag i måneden skal indtastes 2 forskellige informationer per medarbejder.

Hvor mange Sider de har lavet den dag og hvor mange Sager de har lavet.

For enden af måneden har jeg et samlet resultat af hvor manger Sider og Sager medarbejderen har lavet i den månede.

Det som skal ske er når jeg er færdig skal dette regneark gives videre til en som ikke er god til exel og derfor skal jeg helst have det kan klarer sig selv.

Første Problem - indsætning af Dato automatisk:

Derfor har jeg brug for at ved at angive første arbejdsdag i den månede man er i så fylder den selv ud hver eneste arbejdsdag som der er det vil sige den sprænger lørdag, søndag og hellige dage over i den månede.

Altså lige som fra Marts som starter med 01/03-2011 så har vi, 02, 03 og 04 så det jo lørdag og søndag og næste dato skal jo så være 07.

Eller Januar hvor vi starter 03/01-2011 så skal den selv fortsætte uden at brokke sig.

Det er mit ene problem hvordan får jeg den til at fylde resten af måneden ud ved man giver den første arbejdsdag dato uden for mange problemer samt hvis en månede har flere arbejdsdage eller færer en samme månede sidste år selv ligger til eller fjerner kolloner i enden?

Anden Problem - Beregning af det samlet resultat i slutningen af måneden:

Mit næste problem er så i enden af månede har jeg det samlet resultat for den medarbejder.

Da hver dag står med Sider | Sager også skriver man under dem tallene.

Så den samlet beregning lyder lige nu for Sider: =SUM(B5;D5;F5;H5..... i fanger sikkert hvordan det fortsætter resten af måneden).

Og den samlet beregning lyder lige nu for Sager: =SUM(C5;E5;G5;I5..... i fanger sikkert hvordan det fortsætter resten af måneden).

Det jo så et problem hvis vi har en månede hvor jeg så har sidste dag nogle kolloner væk fra denne samlet for når man fjerner mellemrummet vil den fejle da den jo mister sine refferencer og det nytter ikke hvis jeg skal til at fortælle hvordan de manuelt fjerner problemet og kopiere det ind for resten af medarbejderne.

Det bliver et endnu stører problem for hvis en månede i f.eks. 2012 har 1 eller 2 arbejdsdage mere end samme månede sidste år for så skal autofileren jo rykke med 2 dage og det får jeg jo ikke med så skal man jo undervise i hvordan man manuelt her også ligger dem til.

Så hvordan får jeg Exel til selv at regne det ud og hvad gør jeg de måneder hvor der bliver plads tilbage eller skal bruges plads så den ikke overskriver DET SAMLET RESULTAT kollonen.

Ville det være smartere at flytte den til starten af siden sammen med medarbejderne og fryse den der så den følger med hele vejen selvom det nok ser forkert ud af den ligger der i starten istedet for i slutningen i kollonerne efter sidste dato.

Måske hvis man frøs den i slutningen lige som jeg har gjort med kollone A?

Sidste Problem - automatisk udregning:

Jeg husker jeg lærte dette engang ved ikke om det stadig kan lade sig gøre.

Som i nok har regnet ud skal personen i selve regnearket ud for hver medarbejder skrive hvad de har lavet den dag.

Det jeg meget gerne så var hvis en person havde lavet 40, 50, 60, 5 Sider den dag så istedet for at manuelt hvergang skulle skrive =40+50+60+5 også skriver cellen resultatet så kunne man bare skrive 40+50+60+5 også laver den selv resten og de dage hvor de intet har lavet er den blank og hvis det kun er et tal så får man tallet.

Grunden til disse udregninger er at der er flere opgaver under samme hovedeopgave og nogen gange laver samme person sider og sager fra flere opgaver under hovedeopgaven og det er så tallene i ser deroppe som ligges sammen.

Det sidste hovede problem kan jeg leve med hvis ikke kan laves det er små ting men de 2 første er yderst vigtig hvis det kan lade sig gører.

Under problemet:

Som i kan læse i problem 1 og 2 som er meget krævene opstår der et problem alle de måneder hvor regnearket bliver nød til at ligge eller trække kolloner fra i en månede i forhold til samme månede året før.

Især februar som har skud år ville hvert 4 år blive et problem.

Det som autoudfyldelse af Datoen for hver eneste arbejdsdag gerne skulle er at ligge kolloner til og trække kollener fra alt efter om det er nødvendigt i forhold til den plads den har inden man rammer min SAMLET for månede udregning, på samme tid har dette jo så betydning for denne udregning.

Jeg beklager hvis det lyder kryptisk eller i ikke helt forstår hvad jeg vil, jeg har selv meget svært ved at forklarer på skrift det jeg vil men har prøvet så godt jeg kan.

Vedlagt link til eksempel af det jeg har indtil nu så i har en ide om hvad jeg snakker om samt hvordan det ser ud nu og gerne skulle se ud er ved lagt

Link kommer når jeg kommer på arbejde har desværrer ikke filen med mig hjem så jeg kunne vise eksempel.
Avatar billede pstidsen Novice
16. marts 2011 - 20:47 #1
Velkommen til eksperten!!

Har ikke læst alt det du har skrevet, men det virker ret omfattende og derfor vil jeg foreslå du lukker dette spørgsmål (sådan lukker du spørgsmål: www.eksperten.dk/faq#faq-3) og laver et nyt her: http://www.eksperten.dk/spm/Opgaver/Andre/

I den kategori som du har lagt spørgsmålet i nu skal ud kun regne med at få hjælp til selvhjælp ;)
Avatar billede Nimras Nybegynder
16. marts 2011 - 21:00 #2
Ok vil gøre som du foreslog :)
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
28. marts 2011 - 19:34 #3
hej

hvis du i a1 indtaster den første arbejdsdag i måneden og bruger denne formel får du arbejdsdagene men den piller ikke helligdagene fra
=HVIS(A1="";"";HVIS(UGEDAG(A1;2)=5;A1+3;HVIS(MÅNED(A1+1)>MÅNED(A$1);"";A1+1)))
Avatar billede Nimras Nybegynder
29. marts 2011 - 16:11 #4
Hej Bjarne.

Jeg har løst det hele det gjorde jeg i sidste uge.

Tak for svaret dog og beklager du ikke så den var lukket allerede.
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
29. marts 2011 - 16:55 #5
Hej det er ok

men kan så ikke få løsningen at se?
Avatar billede Nimras Nybegynder
30. marts 2011 - 16:05 #6
Jeg var så heldig at finde 6 forskellige eksempler som lavede lidt af det jeg ville også har jeg slået det sammen.

Så nu har jeg fået det hele lavet så den fjerner helligdage og udskriver datoerne.

Men kan da godt undersøge om at få det samlet resultat vist.