Avatar billede nicklasb Nybegynder
15. marts 2011 - 09:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

shaded environment resulterer i fejl i table

Hej,

Jeg bruger et shaded environment til at farve baggrunden for en del af teksten i mit dokument:

\begin{shaded}
    ...
\end{shaded}

Det virker fint med tekst - og boksen med baggrundsfarven deles fint over sider.

Hvis jeg tilføjer en table til indholdet, kommer der dog en fejl. Følgende kode ...

\begin{shaded}
    ...
    \begin{table}[h]
        ...
    \end{table}
\end{shaded}

.. kommer med følgende fejl:
There are several problems at this line:
-Not in outer par mode. \begin{table}[] (followed by: )
-Undefined control sequence: \begin{table}[] (followed by: )
-Missing number, treated as zero. \begin{table}[] (followed by: )

Fejlen kommer kun når jeg omslutter tabellen i \begin{shaded} ... \end{shaded}.

Hvordan får jeg farvet baggrunden bag tabellen også - alternativt; hvilket andet framework skal jeg bruge, for at farve baggrunden bag tekst og tabeller, uden det resulterer i fejl som ovenstående? (Teksten der skal farves strækker sig over flere sider.)

/Nicklas
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2011 - 11:00 #1
Og hvad sker der lige hvis floaten skulle placeres på en anden side fordi der ikke er plads på denne?

Byt om på dem, shaded indeni table.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
15. marts 2011 - 13:33 #2
Hvis det skulle være tilfældet, må den komme på hvid baggrund - ligesom hvis et billedes floating gør at den placeres andetsteds i raporten. Det er egentligt ikke det væsentlige ..

Det der er mit problem, er at jeg har nogle længere eksempler, som skal have en baggrundsfarve, for at stikke ud fra resten af rapporten. Disse eksempler inderholder både tekst, billeder, tabeller, osv. Problemet er så at nogle af disse tags åbenbart ikke kan oprettes under shaded - hvorfor forstår jeg ikke.
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2011 - 13:43 #3
Det er fordi en shaded er en meget speciel boks, og floats kan ikke anvendes inden i bokse. Sådan er det bare.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
15. marts 2011 - 14:01 #4
Men det virker hvis jeg floater billeder - bare ikke tabeller?

Er der et alternativ der tillader mig at lave grå baggrund på en længere tekst, delt over sider, indeholdende tekst, billeder og tabeller?

Jeg har forsøgt mig med colorbox - men den strækker sig ikke over flere sider.
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2011 - 14:38 #5
Så vil jeg gerne se et minimalt eksempel på dette, figure og table er samme konstruktion, bare forskellige navne indeni
Avatar billede nicklasb Nybegynder
15. marts 2011 - 15:34 #6
\begin{shaded}
    ...
    \includegraphics{pic.png}
    ....
\end{shaded}

eller sågar

\begin{shaded}
    ...
    \begin{wrapfigure}
        \includegraphics{pic.png}
    \end{wrapfigure}
    ....
\end{shaded}

virker uden at fejle.
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2011 - 16:18 #7
Wrapfigure er ikke en float som table, så derfor er der forskel. Desuden er det du har postet ikke et minimalt eksempel, men snarere et såkaldt sniplet.
Et minimalt eksempel er defineret ved at man hurtigt kan kopiere det over i en editor og oversætte det på ens egen maskine uden at skulle tilføje noget til eksemplet
Avatar billede nicklasb Nybegynder
30. marts 2011 - 07:41 #8
Jeg droppede det - regner med at det er i orden, at jeg lukker ved selv at svare, da ingen af de øvrige indlæg er markeret som svar.