Avatar billede showbakkwn Nybegynder
10. marts 2011 - 21:31 Der er 18 kommentarer

z-index virker ikke ordenligt

Hej jeg er i gang med en hjemmeside og har lavet en dynamisk header hvor der køre et diasshow med billeder og oven på den ligger der et transparant billede men et logo som har samme str. som header jeg har brugt en z-index til det men det er lidt som om banneret bliver ved med at ligge bagved headeren nogen der kan hjælpe????

min css til de to ser sådan her ud:

#header{
    color: white;
    height: 147px;
    width: 1024px;
    float: left;
}
#banner{
    position:absolute;
    width:1024px;
    height:147px;
    z-index:1;
        float: left;
}
Avatar billede majbom Novice
10. marts 2011 - 21:38 #1
prøv at sæt z-index på din #header også - og selvfølgelig et lavere tal :)
Avatar billede showbakkwn Nybegynder
10. marts 2011 - 21:46 #2
synes jeg har prøvet det :( hjælper ikke rigtigt
Avatar billede showbakkwn Nybegynder
10. marts 2011 - 21:47 #3
plus min menu forsvinder så
Avatar billede majbom Novice
10. marts 2011 - 21:51 #4
link til siden?
Avatar billede showbakkwn Nybegynder
10. marts 2011 - 21:57 #5
desing delen er ikke færdigt endnu ;) men stinebo.dk/veno
Avatar billede majbom Novice
10. marts 2011 - 22:35 #6
har du prøvet med

position: relative;

på din header?
Avatar billede showbakkwn Nybegynder
10. marts 2011 - 22:41 #7
Det virker heller ikke :(
Avatar billede majbom Novice
10. marts 2011 - 22:49 #8
er det fordi du fjerner det igen efter forsøgene? for jeg kan hverken finde z-index eller position: relative i #header...
Avatar billede showbakkwn Nybegynder
10. marts 2011 - 22:51 #9
ja det er :S skal jeg prøve og lade den ligge?
Avatar billede majbom Novice
10. marts 2011 - 22:57 #10
ja, du skal have både z-index og relative position på
Avatar billede showbakkwn Nybegynder
10. marts 2011 - 23:03 #11
så har jeg prøvet at gøre det :) den skulle gerne ligge der nu. men det virker ikke endnu
Avatar billede majbom Novice
10. marts 2011 - 23:06 #12
og så z-index: 2 på banneret
Avatar billede showbakkwn Nybegynder
10. marts 2011 - 23:16 #13
:S still not working :(
Avatar billede majbom Novice
10. marts 2011 - 23:19 #14
hmm, kan du ikke prøve at udkommentere den div med class="slideshow"?
Avatar billede showbakkwn Nybegynder
10. marts 2011 - 23:25 #15
Det værste er at det har virket oppe på min skole idag men da jeg kom hjem virkede det ikke så jeg ved det kan lykkes med de koder jeg har der nu!!
Avatar billede majbom Novice
10. marts 2011 - 23:30 #16
okay, jeg har bare ikke problemer med det i min lille test: www.majbom.com/testarea/exp/933819

hvor jeg så ikke har slideshowet med...
Avatar billede olebole Juniormester
11. marts 2011 - 00:44 #17
<ole>

Vær lige opmærksom på, hvordan du lægger dine zIndex's. Prøv f.eks. denne kode:

<div style="position:absolute;left:0;top:0;width:200px;height:200px;background:red;z-index:2"></div>

<div style="position:absolute;left:100px;top:100px;width:200px;height:200px;background:yellow;z-index:1">
    <div style="position:absolute;left:30px;top:30px;width:100px;height:100px;background:green;z-index:3"></div>
</div>

Godt nok har det grønne div et zIndex på 3, men dets kontekst er det gule div. Det vil sige, at dets zIndex afgør, hvordan det skal placeres i forhold til andre elementer i det gule div.

Da det gule div har et zIndex, der er lavere end det rødes, vil det røde div dog skygge for alle elementer i det gule - uanset hvilket zIndex disse måtte have.

/mvh
</bole>
Avatar billede majbom Novice
11. marts 2011 - 08:35 #18
jeg kager da osse i det - du skal jo også have et z-index på din slideshow-div...