Avatar billede martinr Nybegynder
07. marts 2011 - 22:15 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Masterpage og login

Hej eksperter

Jeg er tidl. ASP-programmør og er ved at lære ASP.NET. Jeg har fuldt tutorialen på http://www.html.dk/tutorials/aspnet og skal i gang med mit nye projekt, hvor jeg nu skal til at lave et login-system som det første. Men allerede her er jeg næsten lost, da jeg syntes, det er mega forvirrende med det nye objektorienterede halløjsa ift. den gamle og lettere ASP-måde...

Jeg vil gerne lave en masterpage med baggrundsdesignet til siden, hvori der skal være 2 sider; en side foroven med en menu (skal kun vises, hvis man er logget ind) og en side nedenunder med selve hjemmesiden og alle siderne (inkl. login-siden). Eksempel:

----------------------------------------------
|                    Masterpage                  |
|        med baggrundsdesign          |
|  -----------------------------------------  |
|  |                Menu-system            |  |
|  |----------------------------------------|  |
|  |                                                      |  |
|  |              Login-system              |  |
|  |          og alle andre sider.        |  |
|  |                                                      |  |
|  ------------------------------------------  |
|                                                            |
----------------------------------------------

Jeg har prøvet at følge artiklen på http://support.microsoft.com/kb/308157, idet jeg har mit eget databasesystem (MySQL), som skal bruges til login-systemet, men ligeså snart jeg når til at skulle tilføje koden til login-knappen, skriver webeditoren (Microsoft Visual Web Developer 2010 Ekspress) bare følgende (hvilket er javascript ...???):

// <![CDATA[
function cmdLogin_onclick() {

}
// ]]>

Når jeg så prøver at køre min webside, sker der intet, når jeg trykker på knappen.

Så mine spørgsmål er, hvordan tilføjer jeg koden til knappen, så den kan tjekke i min database, om det indtastede e-mail/kodeord er korrekt, og hvordan skjuler/viser jeg min menu foroven afhængig af korrekt login?

I må meget gerne forklare det grundigt og også gerne komme med evt. gode guides til, hvordan man nemt kombinere login-sider med masterpages i det nye ASP.NET.
Avatar billede magic-mouse Novice
08. marts 2011 - 08:41 #1
Link eller kode?
VB eller C#?

Få tips:
1. Glem alt om ASP når du starter med .Net (Gælder mest ved C#)
2. Glem alt om Microsoft's egne komponenter hvis du ikke
3. Kend http://www.asp.net/get-started det er din bedste ven. (De har til og med video guides)
Avatar billede BufferUnderrun Nybegynder
08. marts 2011 - 12:08 #2
Se evt. også på http://aspnet.4guysfromrolla.com/ - de har tutorials der starter fra det helt basale og bygger på i flere sammenhængende artikler.
Avatar billede martinr Nybegynder
11. juli 2011 - 12:49 #3
Jeg har selv fået løst problemet med login - det viste sig, at jeg ved en fejl fik lavet knappen som en client-side control (<textbox>) og ikke som server-side control (<asp:textbox>), og derfor fungerede det ikke som forventet. Efter jeg fik ændret knappens type til server-side, kunne jeg igen tilføje koden til click-eventen, og så kørte det fint.

Angående skjul/vis menuen foroven ved login har jeg besluttet at beholde menuen (indsat som brugerkontrol på master-siden) men ændret det, så der kun bliver vist noget tekst på login-siden og så menuen efter succesfuld login. Jeg har gjort det ved at angive teksten på login-siden ved <asp:Content ID="menu">-delen; det bliver så "override'et", når hjemmesiden køres i browseren, så brugerkontrol-menuen ikke vises på login-siden (sådan som jeg forstår det i hvert fald).

Håber at evt. interesserede forstår min beskrivelse; det er lidt svært at forklare noget teknisk og visuelt på en nem måde, men ellers skriv en kommentar, så vil jeg gerne prøve at forklare det noget bedre, hvis jeg kan.

Tak til alle kommentatorer for inputs.