Avatar billede nickness Nybegynder
01. marts 2011 - 10:45 Der er 32 kommentarer

hjæææælp.. Harddisk formateret red data!

Hej alle.. Jeg skulle sikkerhedskopiere min harddisk på min nas, uden at advarer mig påbegyndte den formatering. Jeg nåede at se den på 2 procent og slukkede så for nas-delen.

Jeg tog harddisken ud og satte den i min nye pc. Den finder drevet men når jeg vil åbne det siger den acces denied.

Der ligger virkelig vigtige filer på denne som jeg selvfølgelig aldrig har fået taget backup af!!!! :(

Er det muligt at redde data fra denne disk, i så fald hvordan?

Håber virkelig på svar og siger på forhånd tak!

Nickness
Avatar billede claes57 Ekspert
01. marts 2011 - 11:12 #1
30$ http://www.unformat.com/
og det er på eget ansvar - jeg har endnu ikke haft brug for det.
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2011 - 12:25 #2
Hvad har du brugt til formateringen ??
Avatar billede MadsStiig Nybegynder
01. marts 2011 - 13:49 #3
Acronis har lavet et ret godt program: Disc Director (version 11 er til NTFS). 39,95€

http://www.acronis.eu/homecomputing/products/diskdirector/
Avatar billede nickness Nybegynder
01. marts 2011 - 18:31 #4
Nas foretog automatisk formateringen, nåede 2 procent og derfra slukkede jeg den.. Der var fra det punkt af adgang nægtet..

Sagen er at jeg nu har haft den i min gamle pc hvor jeg foretog en ny formatering for at rette op på den gamle ufærdige formatering da jeg ikke kunne enter drevet.

Jeg får nu de 2 partitioner at se, men kan kun scanne den ene med mit recovery program. Den anden "Store" partition siger STADIG adgang nægtet lige meget hvad jeg gør?

Jeg tør ikke "lege" for meget med det, håber på nogle gode råd.

ps. det en harddisk brugt i en xp computer jeg forsøger at redde på min nyere W7 com.
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2011 - 19:10 #5
"Sagen er at jeg nu har haft den i min gamle pc hvor jeg foretog en ny formatering for at rette op på den gamle ufærdige formatering da jeg ikke kunne enter drevet."

Det lyder da helt utroligt ubetænksomt, men lad det ligge - den formatering du har lavet, har du lavet dem med XP eller Windows 7 og er det en xpressformatering eller er det en fuld formatering
Avatar billede nickness Nybegynder
01. marts 2011 - 19:15 #6
Fandt ud af at formatere den rigtige partition hvor mine ting jeg skal ha recovered ligger på. Jeg lavede en format F: /q på den. altså en express formatering som jeg lavede gennem windows xp recovery mode!
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2011 - 19:21 #7
OK ! Den hurtigste måde du kan komme igang på er med TESTDISK http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download hent programmet og kør PHOTOREC så kan du omg. se om dine data er brugbare, er dine data brugbare kan du altid overveje et gendannelsesprogram
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2011 - 19:23 #8
Avatar billede nickness Nybegynder
01. marts 2011 - 19:54 #9
Der er 8 min af den til den er færdig endnu, og den har fundet lidt over 10000 filer indtil videre... Hvis jeg skal ha dem recovered bedst muligt hvad gør jeg så? De filer jeg e interreseret i er primært dokumenter og lydfiler, midi filer ect. dvs at jeg bruger min com til at lave musik på, så min røv er på komedie hvis dette ikke lykkedes :)

ved ikke om der er forskel alt efter hvad man skal ha recovered? Helst det hele hvertfald :)

Indtil videre mange tak
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2011 - 20:02 #10
Jeg er tilbage efter kl. 22:00
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2011 - 20:32 #11
"Hvis jeg skal ha dem recovered bedst muligt hvad gør jeg så"
De skulle gerne være "recovered" hvis du har brugt PHOTOREC men det gik lidt hurtigt, huskede du at vælge de ønskede filtyper under "File option"
Avatar billede nickness Nybegynder
01. marts 2011 - 21:11 #12
Nej, men nu gik jeg ind og tjekkede igen og der er sat kryds i alle sammen.. Den finder også kun for 1,76 gb ud af en disk på 500 gb?

Den finder ingen lydfiler eller cubase filer, men deriomod en masse ukendte filtyper, men også nogle jpeg, ikoner osv.. Men ingen som jeg decideret husker fra noget?
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2011 - 22:02 #13
Jeg tror ikke at du spilder ret meget tid på at læse den guide - naturligvis skal du ikke afkrydse alt, men kun de filer du aktuelt forventer der findes - du skal ligeledes markere den korrekte partition eller helst "Whole disk" det er en process der tager flere timer og ikke de få minutter du bruger
Avatar billede nickness Nybegynder
01. marts 2011 - 22:56 #14
Ja du har ret havde valgt et forkert fil system.. Nu er den oppe og ha recoveret 46 gb ud af de 500 og den siger der er 6 timer tilbage endnu, så det ser bedre ud.

Kan se i filerne af den jo finder en masse forskellige men navnene minder allermest om en lang kode.. er dette noget der er muligt at gendanne? og i så fald hvad er næste skridt?

Det jeg arbejder med at projektfiler hvor forskellige filer er afhængige af hinanden for til sidst at udgøre et helt projekt.. Er det muligt at finde frem til det igen?!

Super mange tak for hjælpen .. er allerede DET mere lette :)

tak tak tak tak
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2011 - 07:18 #15
Prøv nu at se hvad jeg skrev i #7 - Du har nu fået bekræftet at dine data findes, men PHOTOREC finder det i en lidt rodet orden, dit næste valg er så at finde et program, der der fuldstændig gendanner, bedste program til det er GetDataBack som er et betalingsprogram og desværre ikke helt så effektivt som PHOTOREC
Avatar billede nickness Nybegynder
02. marts 2011 - 13:42 #16
Okay, jamen det var netop også i tråd med det du skrev i #7 at jeg spurgte hvad næste skridt var. :)

Så bare for at høre om jeg har forstået det ret:

At filerne "nogle af dem" nu er navngivet noget andet end oprindeligt, det er noget photorec har gjort?

Det burde altså være muligt at recover filer fra både placering og oprindelige filnavne?

Kigger på gedataback når jeg kommer hjem og har intet mod at betale :)
Avatar billede nickness Nybegynder
02. marts 2011 - 14:43 #17
Så også dette program som top10 rewievs har på deres nr 1:

http://data-recovery-software-review.toptenreviews.com/migo-digital-rescue-review.html

Et sidste spørgsmål jeg bliver nød til at stille er:

Er der forskel på hvilke program der kan finde hvilke filer frem?

Nogle gange når jeg søger er det som om at der er decideret programmer til at finde decideret filformater?

Eller er det mere bare noget salgscam og kan alle programmer i virkeligheden finde alle filer?

Undskylder for min dumhed, men er helt lost i det her,.
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2011 - 15:12 #18
Jeg vil klart anbefale dig at prøve med GetDataBack http://www.runtime.org/ Download (NTFS version) -> installer og kør programmet, du skal ikke betale endnu -> når alle trin minus kopiering er færdige så meld tilbage og vi tager den derfra
Avatar billede nickness Nybegynder
03. marts 2011 - 10:18 #19
Har nu hentet programmet og den er sat igang. Den er noget 17 % og har fundet cirka 40000 filer, 11420 indecs allocs, 445 entries og siger at den er færdig om cirka: 2, 45 timer?

Så håber jeg bare at den denne gang kører færdig.. De andre 2 programmer: Recuva og Photorec gik altid i stå midt inde i. :(

Den advarede mig på et tidspunkt om en dårlig sector og spurgte om jeg ville fortsætte. Der svarede jeg yes to all..
---

Jeg vender tilbage når den er done.
Avatar billede nickness Nybegynder
03. marts 2011 - 10:30 #20
et hurtigt spørgsmål:

Jeg sad lige og undrede mig over hvorfor det virker til at dette program er langt hurtigere end det andet, men samtidig virker det også som om at den ikke finder nær så mange filer!

Da jeg skulle vælge drev var jeg lidt i tvivl om det var det physical eller logisk drev.. Jeg valgte logisk drev.. er dette rigtigt valg?
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2011 - 10:32 #21
"Den advarede mig på et tidspunkt om en dårlig sector og spurgte om jeg ville fortsætte. Der svarede jeg yes to al"

Det ville så ha været en god ide at starte med at køre chkdsk /r /f inden du forsatte, men lad os nu se - det er jo muligt at splitte din buværende partition op i flere partitioner hvis du får alt for mange stop
Avatar billede nickness Nybegynder
03. marts 2011 - 11:14 #22
hmm.. igen gik den i kuk midt inde i processen som ved de andre pgrogrammer.. Jeg ved ikke hvorfor.. der var ikke noget i processen som virkede forkert.. den stoppede hverken ved sector error eller noget.. har prøvet forfra en gang til hvor jeg valgte psygical drive istedet for logical.
Avatar billede nickness Nybegynder
03. marts 2011 - 11:51 #23
Den bliver ved med at gå i stå og siger at programmet svarer ikke? Hvad kan det skyldes?!
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2011 - 14:26 #24
Med alle de problemer der bliver ved med at opstå burde du måske overveje at lade mig forsøge  http://helgec.dk/diskrecovery.html
Avatar billede nickness Nybegynder
03. marts 2011 - 17:15 #25
nu fungerede det :)
Kome til step 2 hvor den havde fundet op til flere men 2 recomended: Er ikke helt med på hvad den mener med det.. men kan hvertfald trykke next.. Den største af de 2 er på 465 gb og er grøn. Skal jeg så trykke på den og så next step?

Tak for dit tilbud.. gør jeg hvis det ikke fungere :)
Avatar billede nickness Nybegynder
04. marts 2011 - 13:20 #26
Nu jeg kommet videre og og træet med alle mine filer kom frem :) Så langt så godt.. Jeg købte programmet og begyndte at kopiere mine filer over.. men nu er der ingen af selve lydfilerne der kan afspilles? Og zipfilerne siger windows at de er beskadiget?
Avatar billede nickness Nybegynder
04. marts 2011 - 13:48 #27
Nogle af filerne kan afspilles.. men så det en bid af noget helt andet end det filen egentligt burde afspille? Det altså meget mærkeligt..?
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2011 - 15:01 #28
Der var jo en årsag til at jeg skrev at du skulle melde tilbage inden du købte programmet og det var for at vi kunne teste om dine data også var OK inden du smed penge ud af vinduet, men nu er skaden sket og du er blevet lidt klogere. Du husker nok at jeg i #15 skrev "bedste program til det er GetDataBack som er et betalingsprogram og desværre ikke helt så effektivt som PHOTOREC "
Avatar billede nickness Nybegynder
04. marts 2011 - 15:36 #29
Yes det husker jeg, men blev bare lidt ivrig da jeg så det.. det sku mit liv der ligger på den disk... Men er der nogle speciel grund til det?

Selv noget så simpelt som en notesblok-fil kan ikke åbnes. når den bliver åbnet viser den filen skrevet med firkanter og al muligt?

Ikke engang en billed fil siger den at den genkender?

Præcis hvad jeg gjorde var følgende:

Valgte format/ fdisk lost.

Så fandt den hardisken der er delt op i 3 partitioner. En på 256 mb, en på 9,5 gb og en på 465 gb.

Jeg valgte et logisk drev på 465 mb. Den kørte igennem, skulle dog presses et par gange for at komme hele vejen til de 100 procent.

Derefter fandt den 2 grønne. Den ene på 450 gb. den klikkede jeg på og så lå det hele der!

Er det gjort rigtigt?
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2011 - 15:54 #30
For at være helt ærlig og lidt kynisk, så fatter jeg ikke en brik af det du skriver.

Når du skriver "Valgte format/ fdisk lost" så lyder det helt kryptisk, men du har måske brugt et for mig ukendt program.

Det er helt elementær lærdom , når et uheld som dit sker, at man holder nallerne langt væk fra diverse processer man ikke er fortrolig med og det har du bestemt ikke levet op til.

Var de filer som PHOTOREC fandt af bedre kvalitet (visuel) end de filer du har fundet med GDB
Avatar billede nickness Nybegynder
04. marts 2011 - 16:27 #31
Sorry,, det går nok lidt for stærkt for mig..

I GDB er der en option i step 1 der hedder: "Systematic file system damage, e.g. Format or FDisk".

Det var den jeg valgte, derfor jeg skrev format/fdisk.

Photorec som jeg lagde ud med stoppede hele tiden midt i prosessen... Men de filer den nåede at finde virkede til gengæld. Der var ikke en af de filer den fandt der ikke virkede. Dog var navnende jo helt ændret og den deler det op i mapper af: waw, txt ect.

GDB som også havde lidt svært ved at blive gennemført "måtte genstarte processen et par gange", delte det dog op i mapper men der virkede ingen af filerne!
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2011 - 16:37 #32
Nu har jeg brugt GDB i flere år og jeg kan bare ikke genkende noget af det du skriver - Hvis PHOTOREC har fundet brugbare datam så findes de og så er resten sådan set kun et spørgsmål om at sætte sig lidt ind i fremgangsmåden og helst inden du laver mere skade