Avatar billede webmaster-steel Nybegynder
24. februar 2011 - 20:51 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

USB 2,5" der kan formateres i FAT32

Hej.

Har her den anden dag købt en USB HDD, helt specifikt en Wester Digital My Passport 320GB i håbet om at denne kunne formateres i FAT 32 da jeg død og pine skal bruge FAT formatet.
Det her vist sig ikke at kunne lade sig gøre.
Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal kigge efter for at være sikker på at få en der kan køre FAT32 ??
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. februar 2011 - 20:57 #1
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. februar 2011 - 20:56 #2
Slet partitionen på den, så burde du kunne oprette en ny i Fat32.
Den er sikkert NTFS fra start, så kan den ikke formatteres til fat32.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. februar 2011 - 21:03 #3
du kan bare formatere - men hvis dit system ikke understøtter fat32 eller har en begrænsning på ca 127gb, så er det det.
Hent en gparted
http://gparted.sourceforge.net/download.php
hent "Download stable releases"
brænd iso-filen til en cd - tilslut din usb-disk, og boot på cd'en med gparted. Så kommer du til et system, hvor du kan finde din usb-disk, og rette formateringen.
Det virker lige som andre formateringsværktøjer - hvis du ikke har prøvet det før, så få en anden til at hjælpe (ellers kan du komme til at slette hele din pc - dvs vælger du at formatere forkert, så ryger alle dine data).
Avatar billede webmaster-steel Nybegynder
24. februar 2011 - 21:10 #4
Det som undre mig er at jeg har slettet hele harddisken og forsøgt at formatere den igen, men jeg får kun muligheden for naturligvis NTFS og så noget der kaldes exFAT ???
Har også prøvet at oprette en ny partition på blot 50GB og formatere den i en FAT men igen må jeg kun vælge exFAT eller NTFS
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. februar 2011 - 21:15 #5
http://support.microsoft.com/kb/314463

Der er jo lige begrænsningen som jeg havde glemt...
Partitionstørrelse på max. 32 Gb skal tages i mente...
Avatar billede webmaster-steel Nybegynder
24. februar 2011 - 21:18 #6
Takker dette løste problemet :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. februar 2011 - 21:20 #7
Øv nu tog du point selv .... :(
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. februar 2011 - 21:21 #8
Nu når du opretter spørgsmål med point igen, så kig lige på dine gamle spørgsmål: http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/webmaster-steel

Der er nogle halvgamle nogen imellem ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
24. februar 2011 - 21:26 #9
Må jeg spørge om hvorfor du skal bruge den i Fat32?
Avatar billede claes57 Ekspert
24. februar 2011 - 21:31 #10
>john - du behøver ikke øv'en den - du var ikke i nærheden...
Med gparted kan du lave disk på 320gb i fat32 - det vil stadig være den bedste løsning frem for 10 partitioner à 32gb.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. februar 2011 - 21:55 #11
Så vidt jeg kan se, kan man ikke engang se hvad løsningen er?
Så det kunne være dig der skulle øv´e ;)

Det er jo heller ikke sikkert det er mit svar han brugte, så øv´et var sådan mere generelt at man kan lave sådan en dum fejl efter 8 år på eksperten :)