Avatar billede NicoX Nybegynder
24. februar 2011 - 17:21 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Hvilket sprog skal jeg bruge? C, C#, C++ eller ?

Hej alle i kvikke hoveder.

Jeg står i det problem at jeg ikke ved hvilket sprog jeg skal programmere i.

Jag vil lave min egen software til disse 2 relæ kort:

ETH-RLY16
http://www.robot-electronics.co.uk/htm/eth_rly16tech.htm

USB RLY08
http://www.robot-electronics.co.uk/htm/usb_rly08tech.htm

Jeg har kun erfaring med simpel VBS og DOS programmering.

Mit program skal styre begge relæ print-kort og USB-RLY08 skal bruges til styring af dør-lås, tænkte på at bruge bluetooth, ligesom når vi parre headset og tlf, det samme skal ske her så når man er tæt nok på døren så er den åben, og nogle af relæ'erne skal styres via tid. ETH-RLY16 skal bruges ligeså til ren dørlås-styring.

Håber at dette er nok info, ellers skriv.

Takker på forhånd.  :-)

Hvis du er point-rytter så svar ikke, men find kofodsskole!
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2011 - 17:35 #1
Normalt er C/C++ oplagt til hardware interface.

Men i dette tilfaelde snakker dimsen jo HTTP og plain TCP socket. Og saa kan du jo frit vaelge sprog - C#, Java, Python eller hvad du no foretraekker.
Avatar billede NicoX Nybegynder
24. februar 2011 - 17:53 #2
tak for hurtigt svar. :-)

Ja, sådan har jeg også forstået det, men hvad ville du vælge?

Jeg har desværre kun erfaring med VBS og tror ikke at det dur.
Dog er det super nemt at "tale" med ETH-RLY16 ved at sende en HEX data til den. FX. 6E det vil slukke for alle relæer.

Men kunsten er jo at få den til at gør som jeg vil have. :-)

Dog skal jeg til at lære et nyt "sprog" men det er jeg indstillet på, og har tænk på C++ da det ene relæ-print (USB-RLY08) har test app og source files i C++.

Har jeg også test app og source files til ETH-RLY16.

Begge relæ-print kræver KUN 1 byte for at skifte, dog skal det være HEX, og "taler" på næsten samme måde, så det skulle jo være super nemt at programmere til. :-)

Men se de 2 links i toppen.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2011 - 18:02 #3
Ah ja - 8'eren er anderledes end 16'eren.

8'eren skal nok vaere C/C++.

Oh nej - du skal ikke sende hex - du skal sende binaert, hvilket i dokumentationen often angives som hex.
Avatar billede NicoX Nybegynder
24. februar 2011 - 18:14 #4
Ja, det er også rigtigt, binært.

Jamen så bliver det c++ for vil jeg være php senere i livet ligger det jo tæt på.

Men er det ikke svært? C++

Har du nogle gode råd til at komme i gang med C++?
Links til guides og hvilken software/compiler?

Helst freeware.
Jeg køre med win7 og ubuntu 10.10
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2011 - 18:32 #5
Jo - C++ er et forholdsvis svaert sprog.

Der er flere mulige compilere. Jeg vil anbefale MinGW GCC til Windows. Og den er gratis og open source. Til Ubuntu enten har du allerede GCC eller kan hente den.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2011 - 18:33 #6
Jeg vil klart anbefale en bog til C++. Emnet er meget stort til en online tutorial.

Hvis det skal vaere noget grati spaa nettet, saa maaske Bertel Branders tutorial.
Avatar billede NicoX Nybegynder
24. februar 2011 - 19:09 #7
Tak.

Jeg kikker på det.

Er der nogen bestemt C++ bog jeg skal gå efter?

jeg har Microsoft Visual C++ 2010 Express installeret, kan det bruges til noget eller hvad?

Jeg har prøvet at åbne source filerne til USB-RLY08, men den vil convetere det og fejler.
Kan det være fordi det er skrevet i et andet program eller ældre udgave?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2011 - 19:37 #8
Bogen "Accelerated C++" har et godt ry.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2011 - 19:37 #9
VC++ er OK hvis du er meget opmærksom på ikke at bruge nogle af de meget MS specifikke features.
Avatar billede NicoX Nybegynder
24. februar 2011 - 20:20 #10
Jamen det ser godt ud ang. "Accelerated C++" kan kun bekræfte at den har et godt ry.

Så den køber jeg!

Men glæder mig til at lære noget seriøs programmering :-)
Har lavet en hel del i VBS, Batch og konvetere dem til .exe

Man bliver ALDRIG for gammel til at lære, selvom det kan føles sådan. :-)
Avatar billede NicoX Nybegynder
24. februar 2011 - 20:26 #11
Men ang. VC++ der jo andre alternativer, men hvad vil du anbefale i stedet for VC++?
Avatar billede NicoX Nybegynder
24. februar 2011 - 20:34 #12
Hvad nu hvis jeg vil åbne og se/lære af de source files der til disse 2 relæ-print?
Hvad kan jeg bruge af program til dette?
C# & C++

Links til source files:  se nedrest på siden med disse links

USB-RLY08 C++
http://www.robot-electronics.co.uk/htm/usb_rly08tech.htm

ETH-RLY16 C#
http://www.robot-electronics.co.uk/htm/eth_rly16tech.htm

Jeg kunne godt tænke mig at se det som de har lavet, det den måde jeg lære bedst.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. februar 2011 - 01:08 #13
MinGW GCC er en god compiler og fordi det er en GCC er det nemmere at skifte mellem den og GCC på Linux.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. februar 2011 - 01:10 #14
8 koden ligner et VC++ 6 projekt (VC++ 98)

16 koden er et VC# projekt.
Avatar billede NicoX Nybegynder
27. februar 2011 - 01:24 #15
Kan det lade sig gøre at lave et app eller widget til android 2.2? (glaxay s)

Og der tænker jeg kun på ETH-RLY16!

Hvilket sprog er det? (android 2.2)

Eller findes der et ligne app/widget til android som kan sende binær over TCP/IP (via WLAN)?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2011 - 01:29 #16
Android apps laves typisk i Java.

Men C (Linux) er også en mulighed.

Men jeg gætter på at du ønsker:

Android app i Java----(HTTP)----ASP.NET .ashx eller C++ CGI exe----library----dims

(for 16'eren kan du måske gå direkte, men ikke med 8'eren)
Avatar billede NicoX Nybegynder
27. februar 2011 - 01:42 #17
Oh ja, jeg får nok at lave kan jeg se. :-)

Men tænkte mest på et widget til min android, hvor jeg kan trykke på 8 knapper som skifter mellem on/off.
Eller et app/widget som ligner det test app der er lavet til win32.

Og ja, 8'eren er jo til usb så tror også den vil være sværest at bruge sammen med, ellers via VNC og en pc.

Men nu er det dog kun 16'eren jeg tænker på ang. android 2.2.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2011 - 02:00 #18
Hvis dimsen kan tilgåes fra internettet (hvor din telefon jo kommer ind fra), så kunne du du godt lave det som:

Android app i Java----(HTTP)----dims
Avatar billede NicoX Nybegynder
09. marts 2011 - 00:37 #19
Nu har jeg så i en lille uges tid, Læst og forsøgt mig på at lave et app til min Android / Galaxy S GT-i9000.
Men desværre uden held, jeg synes det svært at forstå "russisk" men giver ikke op! :-)

Jeg har lavet et lille simpelt app på denne side:
http://www.appsgeyser.com/create/start/
Og brugte "MOBILE WEBSITE" til ETH-RLY16's LAN IP. (http://10.20.30.60/)
Det virker fint, så er det jo det test app som ligger i firmware'en på ETH-RLY16. (super kedeligt)

Det skal så også siges at jeg vil bruge ETH-RLY16 på mit LAN (ikke WAN). Jeg har ETH-RLY16 koblet til en WLAN-client (ikke AP) og kobler videre til min router's WLAN-AP.
Og det virker perfekt, der er ikke mere end max. 1 sek. forsinkelse fra jeg trykker på musen til det valgte relæ skifter, uanset om det er fra min Mio P560, PC eller i9000.

Men ville nu godt lave et app til android 2.2 froyo som ligner det test program til win32, er det muligt?
Avatar billede NicoX Nybegynder
14. april 2011 - 07:53 #20
Jeg takker for alt hjælp. :-)

Og lukker hermed tråden, da jeg har fået løst mit problem.
Avatar billede NicoX Nybegynder
28. august 2012 - 10:13 #21
EventGhost virker til USB-RLY08 dog kræves et plugin.