Avatar billede Mik2000 Professor
21. februar 2011 - 00:27 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Skift farve i celler

Hej

Jeg har en tabel som denne:
<table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
<tr>
<td width="50" align="left" valign="middle" class="navn" >&nbsp;</td>
<td height="30" align="left" valign="middle" class="navn" >&nbsp;</td>
<td width="30" align="center" valign="middle" class="navn" >&nbsp;</td>
</tr>
<tr>
<td width="50" align="left" valign="middle" class="navn" >&nbsp;</td>
<td height="30" align="left" valign="middle" class="navn" >&nbsp;</td>
<td width="30" align="center" valign="middle" class="navn" >&nbsp;</td>
</tr>
</table>

Findes der nogen måde at få alle celler i en række til at skifte farve når man kører musen henover?

Helst en måde så man kan bruge det samme på en tabel med flere eller færre kollonner/rækker, og helst en der er holdbar så den ikke forsvinder i f.eks. html 5

På forhånd tak :)
Avatar billede BufferUnderrun Nybegynder
21. februar 2011 - 09:08 #1
Dette kan du gøre i StyleSheets. Du skal bare skrive dette i din CSS-fil:

table tr:hover { background-color: Blue }

Alternativt kan du bruge (kan ikke helt huske om det første kun virker i nogen browsere):

table td:hover { background-color: Blue }

Hvis du ikke bruger en seperat CSS-fil kan du skrive det direkte i din HTMl med:

<style type="text/css">
... indsæt ovenstående ...
</style>

Hvis du kun vil have farve på udvalgte tabeller kan du tilføje class="asdf" i dit <table> tag, og skrive følgende:

.asdf td:hover { background-color: Blue }
Avatar billede intenz Novice
21. februar 2011 - 09:14 #2
Eller i javascript. Det kunne se sådan ud:

<script>
window.onload = function() {
    trChangeColor('test', '#00FF00', '#FFF');
}

function trChangeColor(id, onColor, offColor) {
    var e = document.getElementById(id);
    var tr = e.getElementsByTagName('TR');
    for (var i=0; i<tr.length; i++) {
        tr[i].onmouseover = function() {
            this.style.backgroundColor = onColor
        }
        tr[i].onmouseout = function() {
            this.style.backgroundColor = offColor
        }
</script>

<table width="100%" border="1" cellspacing="0" cellpadding="0" id="test">
<tr>
<td width="50" align="left" valign="middle" class="navn" >&nbsp;</td>
<td height="30" align="left" valign="middle" class="navn" >&nbsp;</td>
<td width="30" align="center" valign="middle" class="navn" >&nbsp;</td>
</tr>
<tr>
<td width="50" align="left" valign="middle" class="navn" >&nbsp;</td>
<td height="30" align="left" valign="middle" class="navn" >&nbsp;</td>
<td width="30" align="center" valign="middle" class="navn" >&nbsp;</td>
</tr>
</table>

Funktionen kaldes med:
trChangeColor('test', '#00FF00', '#FFF');

Hvor 'test' er tabellens ID, den første farve er 'onmouseover', den sidste 'onmouseout'.

CSS løsningen som #1 foreslår er dog mere simpel.
Avatar billede Mik2000 Professor
21. februar 2011 - 11:25 #3
Hej

Mange tak for jeres svar. Brugte løsning 1 - ganske simpelt når man bare vidste det lol

Hvis du også smider et svar intenz så får du lidt af pointene også
Avatar billede intenz Novice
21. februar 2011 - 11:31 #4
Okay :)
Avatar billede Mik2000 Professor
21. februar 2011 - 11:36 #5
Tak for hjælpen :)