Avatar billede machholdt Nybegynder
20. februar 2011 - 15:59 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

GUI

Hej

Mit spørgsmål går på hvordan jeg i Java laver en tree-structure menu i venstre side af et program, hvor man så kan klikke på de forskellige "links" i tree-structure menuen, hvilket så vil medføre at et panel eller lignenede, der er placeret til højre for menu-rammen, skifter alt efter hvilket link (menupunkt) der er valgt. Er med på hvordan jeg laver tree-structure menuen. Det er for mig at se er problemet er om det kan laves med at jeg har en masse frames liggende oveni hinanden, og så alt efter hvilket link man trykker på sætter programmet den frame til visible. Eller kan det laves med layeredPane. Nogen der kan komme med noget hjælp til dette, eller fortælle hvordan det bør laves? Kravet er at det skal laves i Java. Og jeg benytter Eclipse, sammen med windowbuilder til at bygge Gui'en med, dog kan jeg også lave det uden denne plugin, men det er nemmest med den.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. februar 2011 - 17:05 #1
Jeg antager at du bruger metode beskrevet her:
  http://download.oracle.com/javase/tutorial/uiswing/components/tree.html
?
Avatar billede machholdt Nybegynder
20. februar 2011 - 17:19 #2
Ja præcis denne. Dog benytter de referencer til HTML. sider for at skifte når man klikker i træet. Altså jeg har fundet ud af at det kan laves som layers. Hvor man så aktiverer det pågældende lag, ved tryk på menupunktet, men er dette en smart måde at gøre det på?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. februar 2011 - 18:11 #3
Det gør det hurtigt at skifte frem og tilbage.

Lige ud af landevejen metoden må være en tømme en JPanel og fylde den op hver gang.
Avatar billede machholdt Nybegynder
21. februar 2011 - 16:21 #4
Hmm. Nu har jeg benyttet mig af denne metode, dog synes jeg det virker lidt unødvendigt at have alle panels stående ovenpå hinanden. Har lavet tre panels som menuen kan skifte imellem, men skal bruge noget der ligner 10-15 stk. så det bliver spændende at se om den kommer til at lagge når der kommer flere panels på.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2011 - 16:45 #5
Et panel er stort set bar en liste af controls.

Der bruges ikke mange resourcer på bare at have det i memory.
Avatar billede machholdt Nybegynder
21. februar 2011 - 22:36 #6
Nej ok, så er det jo faktisk en mulighed at gøre det sådan. Kan du smide et svar. Så kan du få lidt point for kommentarerne
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2011 - 22:52 #7
svar