Avatar billede babyworm Nybegynder
04. februar 2011 - 22:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problem med danske tegn i request querystring

Hej med jer,

Jeg har et problem med en side hvor jeg har lavet noget kode.. Jeg har kogt mit problem helt ned til følgende.

Hvis jeg laver en side der udelukkende består af:

<%
value = Request.Querystring("value")
%>
<%=value%>

og jeg kalder siden med .asp?value=ø
Så udskriver den følgende:
&#65533;

Jeg syntes at have prøvet det hele.. sætte codepage både på side niveau og iis niveau..

Nogen der har nogle ideer?
Avatar billede frozenink Nybegynder
04. februar 2011 - 22:49 #1
Prøv du lige at læse disse 2 sider angående Unicode
http://www.eksperten.dk/spm/636220

http://www.klapmusen.dk/20020614

så tror jeg du fanger den
Avatar billede babyworm Nybegynder
04. februar 2011 - 23:04 #2
Det kan godt være det er mig der er tungnem - men af hvad jeg får ud af det, så skal filen gemmes i UTF-8, hvilket den er blevet..

Jeg har oprettet filen i notepad og gemt som UTF-8 i encoding.
Jeg har sat code page til 65001 i IIS (ASP) og LocaleID til 1030 i IIS (ASP)

Jeg har haft prøvet at indsætte Session.Codepage og Response.Codepage og intet af det virker hvis jeg henter et ø fra Querystringen og vil udskrive det..
Avatar billede babyworm Nybegynder
04. februar 2011 - 23:05 #3
http://www.xpresstryk.dk/_include/script/test.asp?value=ø

Her kan i se filen der på nuværende tidspunkt indeholder:
<%
strValue    = Request.Querystring("value")
%>
<%=strValue%>

Gemt i UTF-8 encoding med Code page 65001 og localeid 1030 sat manuelt i IIS 7 under ASP
Avatar billede keysersoze Guru
05. februar 2011 - 09:39 #4
normalt er det en rigtig dårlig idé at sende karakterer, især specialtegn, gennem adresselinjen - så det bedste du kan gøre er at lade være og evt skifte til at sende fx et ID-nummer afsted, ellers kan du evt prøve at kigge på UrlEncode.
Avatar billede babyworm Nybegynder
10. december 2012 - 10:39 #5
Jeg måtte opgive det..
Avatar billede keysersoze Guru
10. december 2012 - 10:49 #6
så vil man vist heller ikke have det løst...