Avatar billede kwind Nybegynder
27. januar 2011 - 20:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Formular med mulighed for fodnoter mv.

Hej

Jeg vil gerne oprette en formular, hvor der i toppen er nogle felter der skal/kan udfyldes. Under denne top, vil jeg gerne have et tekstområde, hvor brugerne kan anvende Words funktioner med referencer (fx fodnoter og krydshenvisninger) og ændringsregistrering/-visning.

Jeg har defineret en sektion til at starte efter toppen, men den låses sammen med felterne. Så:

1. Hvordan gør jeg for at min sektion til almindelig tekst ikke låses?

2. Hvordan gør jeg så man i sektionen med almindelig tekst kan anvende eks. fodnoter og ændringsregistrering?

Anvender Word 2003.

På forhånd tak!
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. januar 2011 - 21:48 #1
Du kan ikke lave en formular med de egenskaber uden at gøre brug af makroer.

Du kan godt opnå, at der frit kan skrives tekst, anvendes forskellige typografier mm. i en eller flere sektioner af en beskyttet formular, men der vil være nogle funktioner, som ikke kan benyttes, hvis dele af dokumentet er beskyttet. Det gælder f.eks. indsættelse af fodnoter og andre referencer og det at slå registrering af ændringer til/fra.

Sådan undgår du, at alle sektioner beskyttes:
Når du beskytter formularen, kan du ikke bare bruge hængelåsen i formular-værktøjslinjen i første omgang. Du skal i stedet gøre følgende:
1. Vælg Funktioner > "Beskyt dokument".
2. I ruden, der åbnes: Afkryds boksen under "Redigeringsbegrænsninger".
3. Vælg "Udfyldning af formularer" fra listen.
4. Da dit dokument har mere end én sektion, kommer der en "Marker sektioner"-valgmulighed frem. Klik på den og sørg for, at der kun er flueben ved den/de sektioner, der indeholder formularfelter, og som skal beskyttes.

Nu kan du slå beskyttelsen til, og kun sektioner, du satte flueben ved, er låst.

----------------------------
Her er en makro, som kan bruges til indsættelse af fodnoter i en beskyttet formular:

Sub InsertFootnote_ProtectedForm()
    Dim strFootnote As String

    strFootnote = InputBox("Indtast fodnotens tekst:", "Indsæt fodnote")

    With ActiveDocument
        .Unprotect
        .Footnotes.Add Range:=Selection.Range, Text:=myfootnote
        .Protect wdAllowOnlyFormFields, NoReset
    End With

End Sub
Avatar billede kwind Nybegynder
28. januar 2011 - 10:13 #2
Mange tak for dit svar. Jeg kan få første del til at virke, men ikke det med makroen.

Når formularen er beskyttet, kan jeg ikke aktivere makroen. Skal den ligge et bestemt sted?

Hvis jeg låser formularen op, får jeg (sjovt nok) meldingen af makroen ikke kan "unprotect", da den ikke er beskyttet.

Hvad gør jeg?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. januar 2011 - 10:41 #3
Du skal være opmærksom på, at anvendelsen af makroer i formularer (og andre dokumenter) ikke altid er helt uden problemer, hvis andre skal bruge formularen. Dels skal makroerne jo så være tilgængelige for andre (det kan de f.eks. blive ved at du gemmer makroerne direkte i formularen), men brugernes makrosikkerhed skal også tillade afvikling af makroer. Hvis du ikke "har styr på" brugerne, er det ikke noget, du kan bestemme for dem.

Du kan lave en knap i en værktøjslinje eller en menu, som aktiverer makroen. Sørg også for at knappen bliver gemt i din formular, hvis andre skal kunne bruge den (vælg din formular under "Gem i" i dialogboksen). Så kan den bruges. Direkte adgang til makroer en nemlig en anden af de funktioner, der ikke er adgang til, når man arbejder med et beskyttet dokument.

Hvis du har brug for hjælp, kan du f.eks. se denne:
http://word.mvps.org/FAQs/Customization/AsgnCmdOrMacroToToolbar.htm
Avatar billede kwind Nybegynder
27. februar 2011 - 19:59 #4
Att. lene-fredborg

Omend det ikke er 100% som du har foreslået det jeg har fået løst opgaven, inspirerede du mig til en løsning. Vil bede dig sende mig et svar, således at jeg kan acceptere dit svar og tildele point.

Tak.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. februar 2011 - 21:52 #5
Fint at du har fundet frem til noget, der virker i den aktuelle sammenhæng.