Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
13. januar 2011 - 23:18 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til køb af billig printer

Hej alle.

Jeg er på udkig efter en billig printer.

Den skal gerne koste under 500 kr., maks. 700, og jeg ved at det bliver det billigste af det billigste.

Den skal primært bruges til at udskrive skole- og eksamensopgaver på, så den skal kunne udskrive A4 sider.
Det vil primært være sort, mens farvemuligheden ville være et plus. Dog vil jeg hellere have en bedre sort end dårlig farveprinter, overall. Hvor meget skal jeg bekymre mig om dpi til mit behov?
I forhold til blæk eller laser, vil jeg gerne have noget vejledning i forhold til hvad der er bedst, og bedst i forhold til prisen.

Tilslutningen skal være USB eller evt. firewire.

Det var hvis diverse krav.

Jeg håber I har nogle forslag, selvom jeg nok er lidt krævende især i forhold til prisen.

Mvh.
Martin
Avatar billede Michael_Maardt Nybegynder
13. januar 2011 - 23:37 #1
samsungs mono laser er suveræn til prisen. Minus ved blæk er at det tørrer ud, hvis du ikke bruger printeren regelmæssigt. Lasertoner tørrer ikke ud ;-)

Samsung ML 1665 hedder den. Jeg har haft mange ink-jet/blæk printere. De er dyre i længden, og det er præcis det, producenterne tjener fedt på. Derfor sælges ink-jet printere saa billigt !!!!!! lokkemad - ligesom med mobiltelefoner.

Michael Maardt
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
14. januar 2011 - 15:40 #2
Tak for dit svar; produktet ser spændende ud.

Mono, står det for sort-hvid eller?

Men du siger altså at tonerne til denne er billigere end til normale blæk/ink-jet printere?
Avatar billede Michael_Maardt Nybegynder
14. januar 2011 - 16:15 #3
mono betyder 1 i modsætning til stereo der betyder 2, og i denne sammenhæng betyder det 1 farve, og det er sort. Blæk printere har typisk 4 farver, CMYK kaldes det også: Cyan, Magenta, Yellow og blacK - så ved du det til en anden gang ;-)

Jeg er 58 og har haft nogle printere gennem tiden. Laserpulver tørrer ikke ind ;-) Det gør blæk derimod, hvis du ikke printer regelmæssigt.
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
14. januar 2011 - 16:48 #4
Jeg ved at mono betyder 1 i forhold til stereo, der er 2, dog ikke lige i denne sammenhæng. :)

Jeg kunne dog godt tænke mig at høre noget mere om prisforskellen mellem blæk og lasertoner.
Avatar billede Michael_Maardt Nybegynder
14. januar 2011 - 17:09 #5
i det lange løb er lasertoner billige med faktor 10. Hvorfor tror du at firmaerne laver masser af annoncer for deres blæk-printere? Fordi der er penge i lortet ;-) for nu at sige det lige ud. De kloge vælger laserprintere.

Prøv at google lidt, f.eks. "cost difference ink-jet vs laser" el. lign. Jeg fandt f.eks. denne:
http://www.ehow.com/facts_6028251_cost-inkjet-vs_-laser-printing.html
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. januar 2011 - 17:23 #6
Mono i forbindelse med en sort/hvid printer, er en forkortelse af Monochrome - altså "enkeltfarve".

En sort/hvid laserprinter er fortsat langt det billigste i drift, men lav en sammenligning på en farvelaserprinter imod en farveblækprinter. Her skal man printe mange sider på den billigt indkøbte blækprinter, før kostprisen indhenter en farvelaserprinter.

Der ud over er det efter min mening helt ligegyldigt, hvilken printermodel du vælger. Til prisen er de alle ens. Det er først når vi går op i pris, der kommer forskel på maskinerne, og det være sig primært på ekstraudstyr.

Og så lige lidt dril - den kloge, som ved han printer småt, men jævnligt, vælger farveblækprinteren ;-) - ellers er jeg helt enig med Michael...
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
14. januar 2011 - 19:21 #7
Jamen okay, mange tak for jeres svar.

Jeg er netop blevet tilbudt en brugt farveblækprinter af en jeg kender, så den prøver jeg i første omgang, og ser hvordan det fungerer. Men jeg vil overveje laserprintere i højere grad fremover.
Mange tak for hjælpen. Du kan få halvdelen af pointene, hvis du vil Ole.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. januar 2011 - 21:56 #8
Nej, tak - jeg springer over :-)
Avatar billede techmasterdk Nybegynder
16. januar 2011 - 21:29 #9
Michael Maardt skriver sådan set i det allerførste svar præcis det rigtige, nemlig at en billig laserprinter er den eneste rigtige løsning til dit behov. Det kunne enten være en af de små Samsung printere som han skriver, eller f.eks. en lille Brother som HL-2035 http://www.techmaster.dk/brother-hl-2035-p-3445.html
Med sådan en lille laserprinter udskriver du så billigt at du aldrig vil bekymre dig om du nu har råd til at udskrive et par hundrede sider, hvorimod et par hundrede sider på en blækprinter i mange tilfælde vil betyde at du skal ud og købe nye blækpatroner for flere hundrede kroner. Du vil opleve at laserprinteren i løbet af et studieår tjener sig selv hjem op til mange gange så selvom du ikke har pengene og skal købe på afbetaling eller lign. vil jeg anbefale det. Den absolut eneste ulempe ved at vælge en billig laserprinter istedet for en blækprinter er at du ikke kan udskrive i farver.
En billig laserprinter har endvidere den fordel at udskriftkvaliteten altid er perfekt og forholdsvis hurtig uanset det er en billig printer. På billige blækprintere vil man ofte opleve dårlig kvalitet i form af skæv og dårlig papirfødning samt langsommelig udskrift.
Selvom en "kammerat" nu har fået solgt sin brugte blækprinter til dig, vil jeg stadig anbefale dig at købe den lille sort/hvid laserprinter. Så kan du nøjes med at bruge blækprinteren når du har behov for farveudskrifter, det er et godt kompromis.
Avatar billede techmasterdk Nybegynder
16. januar 2011 - 21:31 #10
OG hvis du vælger at smide 500,- mere efter en laserprinter får du en endnu bedre og hurtigere maskine som samtidig bliver endnu billigere i drift og de ekstra 500,- vil formentlig også være rigeligt tjent hjem i løbet af et studieår.