Avatar billede hkv Forsker
06. januar 2011 - 14:50 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Dato på hjemmeside

Jeg har brugt olebole`s javascript fra spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/10303,
men får problemer med årstallet.
Når jeg ser siden i Firefox virker scriptet korrekt, men når jeg ser det i Explorer 7.0, vises årstallet 3911.
Hvis jeg så retter i scriptet:
aar = 1900 + aar;
rettes til: aar = aar;
bliver årstallet rigtig i Explorer men i Firefox vises årstallet nu som 111.
Kan nogen hjælpe med det.
På forhånd tak.
HKV
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
06. januar 2011 - 16:19 #1
Hej.

Du kan prøve denne her.:
---------------------------------------------------------------

<html>

<head>

</head>

<body onLoad="a_tid()">

<script language="JavaScript1.2">
<!-- Javascript DYNAMISK DATO starter her

var starttag="<font size='2' color='#000000' face='Arial'>"

klokke="ja" //vælg "ja" eller "nej"
ugedag="ja" //vælg "ja" eller "nej"

// Du skal IKKE ændre noget efter denne linie //
////////////////////////////////////////////////

var dayarray=new Array("søndag","mandag","tirsdag","onsdag", "torsdag","fredag","lørdag")
var montharray=new Array("januar","februar","marts","april","maj","juni","juli", "august","september","oktober","november","december")

function getthedate(){
var mydate=new Date()
var year=mydate.getYear()
if (year < 1000)
year+=1900
var day=mydate.getDay()
var month=mydate.getMonth()
var daym=mydate.getDate()
var hours=mydate.getHours()
var minutes=mydate.getMinutes()
var seconds=mydate.getSeconds()
//http://www.a-begynder.dk
if (hours>24){
hours=hours-24
}
if (hours==0)
hours=24
if (minutes<=9)
minutes="0"+minutes
if (seconds<=9)
seconds="0"+seconds

//Hvilken version skrives
if (klokke=="ja" && ugedag=="ja"){
var cdate=starttag+dayarray[day]+" den "+daym+". "+montharray[month]+" "+year+" klokken "+hours+":"+minutes+":"+seconds
+"</font>"
}
if (klokke=="ja" && ugedag=="nej"){
var cdate=starttag+daym+". "+montharray[month]+" "+year+" klokken "+hours+":"+minutes+":"+seconds
+"</font>"
}
if (klokke=="nej" && ugedag=="ja"){
var cdate=starttag+dayarray[day]+" den "+daym+". "+montharray[month]+" "+year
+"</font>"
}
if (klokke=="nej" && ugedag=="nej"){
var cdate=starttag+daym+". "+montharray[month]+" "+year
+"</font>"
}
if (klokke!="nej" && klokke!="ja" || ugedag!="nej" && ugedag!="ja"){
var cdate="<font color='red'>Du skal angive 'ja' eller 'nej' for hhv. ugedag og klokke</font>"
}

if (document.all)
document.all.clock.innerHTML=cdate
else if (document.getElementById)
//if (document.all) http://www.a-begynder.dk
document.getElementById("clock").innerHTML=cdate
else
document.write(cdate)
}
if (!document.all&&!document.getElementById)
getthedate()
function a_tid(){
if (document.all||document.getElementById)
setInterval("getthedate()",1000)
}
// javascript slutter her -->
</script>
<span id="clock"></span>
</body>

</html>

---------------------------------------------------------------

Hvis ugedagen skal skrives med stort kan du bare ændre variablen dayarray. Den ser således ud:

var dayarray=new Array("søndag","mandag","tirsdag","onsdag", "torsdag","fredag","lørdag")

Her ændrer du bare første bogstav i alle ugedagene til stort.
Avatar billede hkv Forsker
08. januar 2011 - 13:01 #2
Hej MichaelWJ-IT
Jeg får det ikke til at virke, men jeg har fundet dette script, som fungerer:
<script>

var mydate=new Date()
var year=mydate.getYear()
if (year < 1000)
year+=1900
var day=mydate.getDay()
var month=mydate.getMonth()
var daym=mydate.getDate()
if (daym<10)
daym="0"+daym
var dayarray=new Array("Sunday","Monday","Tuesday","Wednesday","Thursday","Friday","Saturday")
var montharray=new Array("januar","febr.","marts","april","maj","juni","juli","august","sept.","okt.","nov.","dec.")
document.write("<font color='000000' face='Arial'>"+daym+". "+montharray[month]+" "+year+"</font></small>")

</script>
Tak for hjælpen.
Hilsen HKV
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
08. januar 2011 - 17:40 #3
Ja bare at du har fået det til at virke sååå det..

-Jeg havde ellers testet det script som jeg skrev i følgende browser.: Firefox 3.6.13 & Explorer 8.0.
Det kan være at du skal have opdateret din Explorer 7.0
Du skriver bare selv et svar og tager dine point tilbage..

-Du må forsat have en god dag.. (O:
Avatar billede hkv Forsker
21. januar 2011 - 09:11 #4
Lukker spørgsmålet.