Avatar billede sigyn Seniormester
14. december 2010 - 11:46 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Graf med manglende søjler

Jeg har en simpel søjlegraf (stablet) i en formular i Access. Den grupperer på måned, og SQL'en ser sådan ud:

SELECT qryAntalNotifikationer.Måned, Sum(qryAntalNotifikationer.Lukket) AS Afsluttede, Sum(qryAntalNotifikationer.Igang) AS Åbne
FROM qryAntalNotifikationer
GROUP BY qryAntalNotifikationer.Måned;

Når man ikke begrænser sig, er der ingen problemer, men hvis man sætter et kriterie ind (via en cboBoks) og der for en given måned ingen resultater er (altså hverken åbne eller afsluttede) laver den selvfølgelig ingen søjle, men den laver heller ikke noget "mellemrum", altså en måned med total nul. Kan man på en eller anden måde tvinge den til det ? altså sådan at alle måneder vil fremgå af x-aksen.
Vi snakker Access2000 (lidt endnu)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
14. december 2010 - 12:03 #1
Mener at have lavet noget lignende for mange tider siden og mener at kunne huske at jeg fandt frem til at jeg var nødt til at gå via en midlertidig tabel med alle måneder og så et tal for antal.
Det siger næsten sig selv - queryen har jo ingen mulighed for at vide hvad det er for måneder der mangler data fra.
Avatar billede sigyn Seniormester
16. december 2010 - 08:47 #2
En midlertidig tabel, hvordan ?
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
16. december 2010 - 08:55 #3
Jeg lavede en tabel med 2 felter. 1 for måned og en for sum

Så var fremgangs måden at jeg tømte tabellen, indsatte værdier i tabellen for hver måned og byggede min graf på tabellen.

Jeg kan ikke huske om jeg har det til at ligge et sted. Jeg skal lige kigge efter.
Ellers skulle det ikke være så vanskeligt at lave et lille eksempel.
Men det kan ikke blive her til formiddag.
Avatar billede sigyn Seniormester
16. december 2010 - 09:09 #4
Lige nu er jeg ved at eksperimentere med en union. Den forespørgsel grafen bygger på er noget større end de tre kolonner der er i queryen, og der er et par grafer mere, med samme problenmatik koblet op på den samme forespørgsel. Men om det virker ved jeg ikke lige endnu, jeg skal lige have fiflet min ekstra tabel færdig.
Tømte du tabellen og fyldte i den igen med forespørgsler (slette- etc.)
Avatar billede sigyn Seniormester
16. december 2010 - 09:39 #5
Jeg kan så fortælle nu at det virker med en union :-)

SELECT *
FROM qryAntalNotifikationer;
UNION SELECT *
FROM tblTilføjMåned;
Avatar billede sigyn Seniormester
21. december 2010 - 11:04 #6
Lukkes, da løsning er fundet