Avatar billede irminger Praktikant
11. december 2010 - 22:19 Der er 7 kommentarer

overvågning af linux services fra windows

hej

jeg har noget overvågning på en række services på vores windows server miljøer hvor jeg skriver status af hver enkelt service til en textfil hvert 5 min. og løber tekstfilen igennem for at se hvilke services der ikke har "status running".

Min udfordring er at gøre det samme på nogle linux servere.

- hvordan ser jeg hvilke services der er kørende
- hvordan får jeg lavet et job som piper status til en text fil (denne vil jeg så gennemløbe lige som på mine windows servere)

på forhånd tak

irminger
Avatar billede lassebm Nybegynder
11. december 2010 - 22:39 #1
Dette script tjekker om samba kører og starter den igen hvis den ikke gør. Du kan selvfølgelig redigere det efter behov.

#!/bin.sh
echo ""
echo "Samba Check script startet"
echo "http://www.linuxlasse.net"
echo ""
echo "Checking status on Samba"
if [ "$(id -u)" != "0" ]; then
echo "You are not root. Exiting"
exit 0
else

STATUS_DOWN="`ps -A |grep smbd |wc -l`"
if [ $STATUS_DOWN -eq "0" ]; then
        echo "WARNING: Asuming samba is down !!!"
        echo "Starting samba. Please wait...."
/etc/init.d/samba start
sleep 2
else
echo "samba is allready running"
fi
sleep 1
Avatar billede irminger Praktikant
11. december 2010 - 23:20 #2
hej
Tak for din løsning - umiddelbart så tror jeg godt at din løsning kan bruges et par spørgsmål retur

- hvad er kode syntaxen (perl, php eller?)på ovenstående.

- hvordan får jeg lavet et job som afvikles fx hvert x min. (er  der en "scheduled task" funktion under linux? (måske tager du hånd om dette i sidste linje "sleep 1". (hvad betyder fi?)

- kan jeg få en liste over kørende services på systemet (jeg ved pt. ikke hvad de er kaldt, men måske kan "top" vise mig det?)

tak for et hurtigt svar
-irminger
Avatar billede bmpi Nybegynder
12. december 2010 - 10:27 #3
lassebm's løsning er en god og simpel løsning, som vil virke fint.

Du kan dog også installere nogle monitoring-programmer på linux serverne, som kan holde øje med services og rapportere dem til dig. Der er fx:

Nagios
Xymon

For at besvare dine andre spørgsmål:

1) Bash
2) Det hedder Cron, og man laver et cron job
3) Ja, top kan bruges

Der er et par udmærkede guides til Cron her:

http://www.unixgeeks.org/security/newbie/unix/cron-1.html
http://www.thesitewizard.com/general/set-cron-job.shtml
Avatar billede lassebm Nybegynder
12. december 2010 - 12:32 #4
Umiddelbart ville jeg tro at nagios er lidt overkill til dit formal. Men det er jo selvfølgelig en smagssag :)
Avatar billede irminger Praktikant
12. december 2010 - 16:31 #5
Tak for gode inputs, jeg tror jeg vil dykke nok ned og lave et simpelt bash job via cron. - men Xymon kunne måske blive interessant hvis der er mange services der skal monitoreres.

irminger
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
31. december 2010 - 13:25 #6
http://www.canonical.com/enterprise-services/ubuntu-advantage/landscape

landscape?

du har ikke skrevet hvad system du bruger men går udfra det er ubuntu
Avatar billede irminger Praktikant
31. december 2010 - 14:19 #7
..jeps - ubuntu.

jeg har lavet et super banalt script som løser problemet:

#calling ps
clear
var=`ps -e  | grep "smbd"`

if [ "$var" != "" ]; then
  echo "service is running"
  exit 1
else
echo "service is down"
echo  ;date >> statusfile.txt
echo "service is down" >> statusfile.txt
exit 1
fi

men hvordan får jeg lukket tråden? bmpi og lassebm fortjener nogle point, de fik mig igang med denne løsning.. takker!

-irminger