Avatar billede pcb Nybegynder
27. juli 2001 - 08:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver jeg et check???

Jeg har en form, med 12 felter som kan udfyldes, med kun 10 af dem SKAL udfyldes, hvordan laver jeg et check som så kommer med en side og fortæller at der mangler at blive udfyldt nogle felter.

Lige nu virker det sådan hvis man har glemt et felt, for man bare en fejl side fra serveren om at feltet ikke måde af nul længde!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. juli 2001 - 08:50 #1
I din Access database har du (måske ikke med vilje) sat feltet til ikke at
acceptere en nul-længde streng. Check lige det en gang til.

Hvad mener du med 10 ud af 12? Er det ligegyldigt hvilke 10? Skal det
testes i JavaScript og/eller ASP?
Avatar billede mc3762 Nybegynder
27. juli 2001 - 08:52 #2
Jeg ville lave det i Javasript, sådan at du tjekker det på clientsiden inden det bliver sendt til serveren.....

Hvis du ligger feltets værdi over i en variabel, og bruger Len() af variablen, får du længden tilbage...
Avatar billede jkjaers Nybegynder
27. juli 2001 - 08:56 #3
Med javascript kan det gøres sådan:

function ValidateField()
  {

    var returnvalue = true;
    if (document.form1.navn.value == \"\")
    {

      alert(\"Husk navn\");
      document.form1.navn.focus();
    returnvalue = false;
    }

Gentag funktionen for hvvert felt der skal valideres. Herved bliver cursoren også sat i det felt der mangler at blive udfyldt.
Avatar billede pcb Nybegynder
27. juli 2001 - 08:59 #4
erikjacobsen:
Du havde ret i at jeg selvfølgelig havde glemt at sætte felt til at acceptere nul-længde.

Det jeg mener er: f.eks. hvis en person skal udfylde nogle data omkring sig selv, og person SKAL udfylde f.eks.  navn+efternavn+indkomst.
Så skal en det checkes om de er indtastet, og hvis de ikke er det skal person få en ASP side retur som fortæller det.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. juli 2001 - 09:01 #5
Godt nok - men mener du så at han skal udfylde navn+efternavn+indkomst men må
selv om han vil udfylde skostørrelse+kamelridningsrekord ?
Avatar billede pcb Nybegynder
27. juli 2001 - 09:02 #6
Ja, det mener jeg
Avatar billede jumpstart Nybegynder
27. juli 2001 - 09:03 #7
Hvis du vil lave det direkte i ASP er det jo rimeligt nemt.

IF navn = \"\" OR efternavn = \"\" OR indkomst = \"\" THEN
  response.redirect(\"http:/www minside\")
ELSE
  -- gem i database
END IF
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. juli 2001 - 09:03 #8
Ok - prøv lige at læse dit spørgsmål igen oppe i toppen. Det kunne ligesågodt fortolkes
som at han valgfrit kunne vælge 10 felter, der skulle udfyldes. Jamen, så er det klart
nok - hvem kommer først ??