Avatar billede zombien Juniormester
07. december 2010 - 09:27 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

BAT til at starte forskellige browsere

Hej Eksperter...

Jeg sidder meget og arbejder med webudvikling og derfor skal jeg teste min løsning i mange forskellige browsere, så jeg tænkte om det er muligt at udvikle en BAT fil

så man til at starte med skal skrive det link den skal benytte, for derefter at starte Safari, Explorer, Chrome, Opera osv. op på den side man har oplyst skal startes?

nogle forslag til hvordan dette kunne se ud

start C:\programmer\Internet Explorer\iexplore.exe (den variabel jeg skriver)
07. december 2010 - 09:37 #1
skriv dette

@echo off
start iexplore.exe http://facebook.com
start chrome.exe http://facebook.com

det er testet med IE og Chrome
07. december 2010 - 09:38 #2
tog bar facebook som eksample :)
Avatar billede platik Nybegynder
07. december 2010 - 09:43 #3
Kan bruge %1.
Tekst i bat:

start iexplore.exe %1
start firefox.exe %1

gem bat filen. Som eksempel browser.bat

åben cmd. skriv browser.bat http://www.eksperten.dk

Kan så skrive de andre browser

Det du søgte?
07. december 2010 - 09:45 #4
Dit spørgsmål gik jo på at have webstedet som variabel. Det får du ved at ændre BAT-filens indhold:

start iexplore.exe %1
start chrome.exe %1

Når du herefter kalder bat-jobbet tilføjer du webstedet som parameter, eks.:

browser http://www.facebook.dk
Hvis navnet på BAT-filen er browser.bat
Avatar billede platik Nybegynder
07. december 2010 - 09:49 #5
Et alternativ er:

set /p url=skriv url

start iexplore.exe %url%
start firefox.exe %url%

Så spøger bat kørselen når du åbner hvilken url du ønsker, som du så skal indtaste inden det fortsætter.
Avatar billede zombien Juniormester
07. december 2010 - 10:42 #6
det er jo nogle gode forslag der kommer, kan bestemt godt li platik, da det er det som jeg forstillede mig man skal definere url adressen når man åbner bat-filen

men kan se i nøjes med bare exe filer, skal man ikke skrive hele sti'en til exe filen, eller kan den selv finde ud af det?
Avatar billede platik Nybegynder
07. december 2010 - 11:39 #7
Som udgangspunkt er svaret: Ja, exe filen er nok.

De fleste browser laver deres egne "shortcuts" hvis ikke alle. Nu har jeg ikke lige tjekket om alle gør, men hvis de ikke åbner må du jo skrive hele stien :-).
Avatar billede zombien Juniormester
07. december 2010 - 11:59 #8
hmm så er det jeg tænker, hvis jeg så sætter den til at benytte chrome, firefox osv. og benytter denne på en maskine som ikke har eks. chrome installeret så vil den jo melde en alert fejl den ikke kan finde skidtet???

så hvad kan man gøre der?

og er det muligt at skrive tekst oppe i toppen af bat-filen?
Avatar billede platik Nybegynder
07. december 2010 - 13:03 #9
Hvad mener du med: "og er det muligt at skrive tekst oppe i toppen af bat-filen?"

Kan du uddybe det?

Kan jo skrive batch filen så man skal vælge hvilke browser der skal åbnes. Alternativt er at teste om det er installeret, men så skal du vist kigge på den fulde sti og den kan variere fra computer til computer.
Avatar billede platik Nybegynder
07. december 2010 - 13:34 #10
Kønt er det her nok ikke men det virker for mig :-)

@echo off
set /p url="skriv url: "

setlocal
set regpath=HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\App Paths

reg query "%regpath%"\chorme.exe /s
if errorlevel 1 goto iexplore
start chorme.exe

:iexplore
reg query "%regpath%"\iexplore.exe /s
if errorlevel 1 goto firefox
start iexplore.exe %url%

:firefox
reg query "%regpath%"\firefox.exe /s
if errorlevel 1 goto next
start firefox.exe %url%

osv.

Den tjekker om den kan finde den før omtalte "shortcut" i din registreringsdatabase, kan den ikke det går den videre til næste browser.
Avatar billede zombien Juniormester
07. december 2010 - 13:41 #11
Grunden til jeg vil have skrift på er en beskrivelse af hvad bat-filen gør, og hvorfor den er bleven fremstillet

lige p.t. benytter jeg @Echo Tekst

men vil evt. gerne have noget af skriften eksempelvis er grøn eller rød, så det er mere highligted end alt det andet

men ser godt ud med din IDIOT-Safe som tager udgangspunkt i registeringsdatabasen, så kan jeg rigtigt få lagt en masse browsere ind :) selv om det nok bliver de klassiske som Explorer, Chrome osv.

men du må gerne ligge et svar
Avatar billede platik Nybegynder
07. december 2010 - 14:07 #12
Kommer her.

Ved ikke om du kan ændre farve for den enkelte linie. Ved kun du kan ændre for hele cmd.

Der kan du bruge color [tekstfarve][baggrundsfarve]

Ex. Color 01 giver blå tekst og sort baggrund.

Kan du se lidt mere om her: http://www.computerhope.com/color.htm
Avatar billede zombien Juniormester
07. december 2010 - 14:35 #13
men kan det passe Opera og Chrome ikke eksistere i den registeringsdatabase? kun Safari, Iexplorer og firefox
Avatar billede zombien Juniormester
07. december 2010 - 14:54 #14
linjeskift i en bat fil, hvordan laver man den...

så der kommer mellemrum mellem linjerne?
07. december 2010 - 19:32 #15
Ref #14:

Bare en Echo linie mere ...
Avatar billede zombien Juniormester
08. december 2010 - 08:09 #16
Hvis jeg bare skriver @Echo

skriver den Echo On i selve promten, derfor jeg spørger efter en metode til at lave linjeskift
08. december 2010 - 19:50 #17
@Echo.

(Bemærk . tegnet til sidst...)
Avatar billede zombien Juniormester
09. december 2010 - 07:59 #18
Hej Karise_larry < jeg takker mange gange, den laver fint linjeskift nu