Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
04. december 2010 - 17:48 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Vlag af startside i et Windowsprogram i Visual Studio 2010

I Visual Studio 2005 kunne man gå ind i projektet, højreklikke og vælge properties. Her havede man mulighed for at vælge den form (startup form), som programmet efter F5 skulle starte med. I VS 2005 benyttede jeg VB.
Jeg har prøvet det samme i VS 2010 (hvor jeg bruger C# om det har en betydning?), men her har jeg ikke den mulighed - er det muligt at vælge en startup form og hvis ja, hvor gør man det henne?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. december 2010 - 19:28 #1
Jeg kan se "Startup object" i både 2005 og 2010.

Er det noget andet du mener?
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
05. december 2010 - 14:44 #2
Den har jeg også, men jeg kan ikke vælge en af mine forms i den dropdown - den visser kun WindowsFormsApplication1.Program??
Avatar billede plug1n Nybegynder
07. december 2010 - 08:53 #3
Mangler du en Main metode? Jeg har ikke lige prøvet det dér før, men det kræver vel at du har main før det kan blive startup?!
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
07. december 2010 - 19:19 #4
Jeg kan ikke se at have en main-metode? Hvor skal den stå? Er det en ny fil?
Avatar billede plug1n Nybegynder
09. december 2010 - 08:57 #5
Altså så vidt jeg har forstået har du i samme projekt flere forskellige klasser, hvor du gerne vil vælge imellem hvilken der skal køre først, når du starter.
Men det jeg mener er at et projekt kan kun være start projekt hvis den indeholder en klasse der også indeholder en Main metode.
En Main metode er en metode der fortæller operativsystemet hvor den skal starte henne i programmet.
Det betyder at når du vælger et givent projekt som startup, startet programmet automatisk op med at kalde Main metoden.
Jeg er en smule usikker på om du ønsker
1. at vælge imellem forskellige forms til at starte op i samme projekt. Hvilket i så fald nok bliver nødt til at være styret i din kode.
2. at vælge mellem to forskellige projekter med hver sin form. I hvilket tilfælde det (Burde) virke.
Avatar billede platik Nybegynder
09. december 2010 - 09:35 #6
Kan vel ændre den manuelt i program.cs

Ændre linien:
Application.Run(new Form1());

til:
Application.Run(new navnPåDinNyeForm());
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
09. december 2010 - 11:52 #7
plug1n -> det er 1. Hvordan vil en Main metode konkret se ud?

platik -> jeg har lavet et helt nyt testprojekt kun med Form1 og Form2, men her har jeg ikke koden Application.Run(new Form1());?
Avatar billede plug1n Nybegynder
09. december 2010 - 13:01 #8
Jeg tror løsningen du skal bruge er plastik's.
Koden
Application.Run(new Form1());
ligger i filen program.cs
Avatar billede platik Nybegynder
09. december 2010 - 13:10 #9
Så du har ikke lavet et windows form application projekt?

Hvis ikke.
Opret Program.cs i dit projekt. Vælg den under "Startup object"

En standart progrem.cs indeholder følgende kode. Så må du lige selv tilpasse namespace og formnavn.

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Windows.Forms;

namespace WindowsFormsApplication1
{
    static class Program
    {
        /// <summary>
        /// The main entry point for the application.
        /// </summary>
        [STAThread]
        static void Main()
        {
            Application.EnableVisualStyles();
            Application.SetCompatibleTextRenderingDefault(false);
            Application.Run(new Form1());
        }

Derudover skal du nok også ændre outputtype til windows application, og håbe på du har de nødvendige referencer ellers skal de også tilføjes manuelt.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
09. december 2010 - 13:35 #10
Jo - jeg har oprettet et Windowsprojekt.

Jeg prøver dit forslag.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
09. december 2010 - 13:44 #11
Platik -> Fornemt! Det virker! Man skal blot huske at slette hele namespace med Main() i Program.cs. Mange tak!!

Platik og Plug1n -> Vil I ikke begge lægge et svar til point for den gode og tålmodige(!) hjælp?
Avatar billede platik Nybegynder
10. december 2010 - 13:14 #12
Kommer her.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
10. december 2010 - 13:45 #13
Jeg kan lige tilføje, at jeg fandt ud af, at det helt enkleste er at gå ind i Program.cs og skrive sin startform i 3. linie af Mainmetoden:

Application.Run(new Form2());

Ved tryk på F5 starter Form2.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
10. december 2010 - 19:39 #14
Plug1n?
Avatar billede plug1n Nybegynder
11. december 2010 - 20:46 #15
Skynder mig med et svar :)

Det var godt du fik det til at virke!
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
12. december 2010 - 11:43 #16
MANGE tak for hjælpen!!