Avatar billede askovdk Nybegynder
13. november 2010 - 13:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Udfyld form fra database

Dette spørgsmål er muligvis en blanding af PHP / JavaScript

Hvis jeg har 2 form felter:

<input type=text name=varetitel size="30">
<input type=text name=pris size="30">

Hvis jeg så f.eks. skriver Panas i feltet "varetitel" så slår den op i databasen, og finder resten af ordret, så jeg ikke selv skal skrive sætningen færdig, så den bliver til Panasonic. (Lige som når man søger på Google, får man en række forslag man kan vælge...)

+ at den automatisk tager prisen fra databasen og sætter ind i "pris" tekstfeltet

Alt dette uden at siden opdateres i browser

Databasen hedder "produkter" og med felterne "varetitel" og "pris"
Avatar billede Mikkel_E Nybegynder
13. november 2010 - 13:36 #1
Det er forklaret her.

http://www.w3schools.com/php/php_ajax_livesearch.asp
Eksemplet skal justeres lidt, hvis du bruger 2 felter, men metoden skulle virke fint.

God dag.
Avatar billede askovdk Nybegynder
13. november 2010 - 14:22 #2
Hmm så vidt jeg kan se på det eksempel så søger den ikke i en database MySQL + den kommer frem med links i stedet for at udfylde en tekstboks ?
Avatar billede Mikkel_E Nybegynder
13. november 2010 - 15:40 #3
De teknikker du har brug for med at søge mens du skriver er beskrevet på siden, men ja, du skal justere koden, så der bliver slået op i en database i stedet for en fil. Det er ikke et færdigt eksempel du bare kan klippe klistre ind i dit program uden at gøre andet.
Hvis ikke du har de nødvendige programmeringskundskaber til at kunne justere koden, er du nok nødt til at alliere dig med en professionel, da du nok alligevel uundgåeligt vil løbe ind i problemer hele tiden, hvis bare sætter færdig kode ind i din php fil, som du ikke forstår.

God vind med dit projekt i øvrigt.
Avatar billede askovdk Nybegynder
13. november 2010 - 15:49 #4
Jo jeg er med på at jeg skal ændre på det, kan bare ikke helt se hvordan jeg får lavet et link om til den skal indsætte teksten i det tekstfelt jeg søger i, i stedet for blot at sende mig til en anden side...
Avatar billede Mikkel_E Nybegynder
13. november 2010 - 17:01 #5
Men vil du ikke have en dropdownliste med foreslag mens kunden taster?
For hvis du stadig vi have valgmuligheder, men vil opdatere prisfeltet, når man vælger, så skal du bare ændre koden ($hint="<a href='") osv., så den opdaterer value for prisfeltet med noget onselect og dinform.pris.value=pris_fra_database, eller lign i stedet for <a href="...">
Men igen, der skal bruges tid på at få det programmeret og testet, og jeg er nok nødt til at gøre det på timepris, hvis jeg skal lave det hele :). Men nu har du i hvert fald en ide om en mulighed for, hvordan det kan gøres, og du kommer nok ikke udenom at skulle kunne programmere, medmindre du får andre til at vedligeholde koden for dig.

Fortsat god arbejdslyst med det.
Avatar billede askovdk Nybegynder
13. november 2010 - 18:47 #6
Jeg har fået det til at virke, eneste problem når jeg bruger Javascript er at dropdownlisten bliver ved med at være åben selvom jeg har valgt et link på listen, og den har overført informationerne til mit textfelt, har du en ide til hvordan jeg undgår det ?
Avatar billede Mikkel_E Nybegynder
14. november 2010 - 22:56 #7
Med kode eksemplet fra siden skulle
document.getElementById("livesearch").style.display = "none"
eller visibility = "hidden"
skjule div'en.
Avatar billede askovdk Nybegynder
15. november 2010 - 20:27 #8
Nu har jeg fået det til at virke :-) Tak for hjælpen, men det virker ikke med Æ Ø Å, jeg har oprettet en ny tråd om dette her: http://www.eksperten.dk/spm/924088