Avatar billede persimonsen Nybegynder
04. november 2010 - 15:38 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Råd til en nybegynder...

Hejsa eksperter

Jeg er ny i programmering, og er ved at lave en hjemmeside med noget jeg selv tror er skidesmart. Siden er lavet i php, og har allerede gennem tutorials fået lavet noget log-in.
Så langt så godt.

Men det rigtige smarte skulle være en søgefunktion i en database, som ser sådan her ud:
[dato][land][liga][hjemmehold][udehold-id][hjholdmål][udeholdmål]
databasen hedder 'fobol' og er fyldt lidt ud manuelt.

Spørgsmålet er: Hvordan får jeg lavet en søgeting, gerne med radiobuttons, hvor jeg fra bunden af (nyeste kamp spillet), kan søge på hvis to hold (samme land,unikke navne)har mødt hinanden x gange og det ene hold har vundet y ud af x gange (eller endt uafgjort) og det ene hold evt har vundet x ud af y gange de sidste 5 kampe de har spillet (hjemme ellerude) og det andet har tabt x ud af y gange de sidste 5 kampe de har spillet (hjemme ellerude). evt et til kriterie hvor gennemsnit af mål og er med ?

Skal siges jeg er ny til Mysql og php, og kan ikke rigtig finde noget der ligner.
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. november 2010 - 15:43 #1
I bund og grund er du jo "bare" interesseret i at få:

SELECT * FROM fobol WHERE hjemmehold IN ($hjemmehold, $udehold) AND udehold IN ($hjemmehold, $udehold) ORDER BY dato LIMIT 5

Så kan du altid efterfølgende lave noget php, som tjekker målscore og angiver hvilket hold der vandt.
Avatar billede persimonsen Nybegynder
04. november 2010 - 15:51 #2
Ikke forstået, helt.

Skal lige prøve det af,

Men ideen er at den fra bunden af, først skal tage de to nederste hold som parameter og smide noget resultat ud, og derefter tage anden nederste linie osv. indtil der ikke er flere linier. (der er mange)
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. november 2010 - 15:58 #3
Når du skriver fra bunden, så formoder jeg du mener de nyeste rækker.
Du angiver vel en dato, så sidste række ikke nødvendigvis er nyeste kamp.
Man kunne jo godt tænke sig du taster en kamp nu, som er blevet spillet færdig for 2 minutter siden.
Så taster du en kamp igen, som er spillet for 2 timer siden.
Så hvis du laver en ORDER BY dato, så sortere du dit output på dato
Limit 5, betyder du kun vil have 5 rækker ud.
Avatar billede persimonsen Nybegynder
04. november 2010 - 16:04 #4
Så Limit5, så tager den kun fem "kampe" hvor de 2 hold har mødtes?

Kan se jeg skal studere lidt mere, før den sidder i skabet.

Mht at jeg taster ind nu, der tager jeg hele dage fra en csv og importere. Sådan at alle kampe er færdige

eller slet ikke spillet.
Men det bliver det næste, at man kan få dagens kampe der matcher, gerne med highlightning af hvilke der skulle vinde.
Avatar billede persimonsen Nybegynder
04. november 2010 - 16:05 #5
Men tror du har skubbet mig i den rigtige retning.
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. november 2010 - 18:22 #6
Du skriver bare når du er klar til flere inputs. :o)
Avatar billede persimonsen Nybegynder
04. november 2010 - 20:46 #7
Ville jeg gøre, men der er lige et par små ting der skal studeres.

Men er det noget du har meget erfaring med ?

BTW, smid et svar så lukker vi den her.
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. november 2010 - 20:58 #8
Jeg ved ikke om jeg har meget erfaring...
Og slet ikke om det er erfaring med de små ting du skal studere. :o)
Men jeg kan da lidt af hvert efterhånden.
Avatar billede persimonsen Nybegynder
04. november 2010 - 21:19 #9
Det kan være.

Forstår du ideen med det jeg ville ? Da det kunne være cool med en til at hjælpe med programmeringen. Ligenu er det et rent personligt projekt, som jeg tror der er rigtig mange penge i.
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. november 2010 - 21:24 #10
Jeg tror godt jeg forstår ideen.
Og tror også godt jeg kunne programmer det.
Men vil da hellere hjælpe dig til at kode den.
Men penge lyder jo også altid godt. :o)
Du kan jo finde kontakt oplysninger på mig inde på codebreaker.dk
Avatar billede persimonsen Nybegynder
04. november 2010 - 21:46 #11
ok, du hører nærmere.
Avatar billede persimonsen Nybegynder
08. november 2010 - 22:41 #12
Hvis man ville have flere betingelser der skal være opfyldt for hver søgning, som skrevet i #0 :

( Spørgsmålet er: Hvordan får jeg lavet en søgeting, gerne med radiobuttons, hvor jeg fra bunden af (nyeste kamp spillet), kan søge på hvis to hold (samme land,unikke navne)har mødt hinanden x gange og det ene hold har vundet y ud af x gange (eller endt uafgjort) og det ene hold evt har vundet x ud af y gange de sidste 5 kampe de har spillet (hjemme ellerude) og det andet har tabt x ud af y gange de sidste 5 kampe de har spillet (hjemme ellerude). evt et til kriterie hvor gennemsnit af mål og er med ? )

Kan det laves i ren sql ? Eller skal der flere søgninger til, som leges med i php. Grunden er at jeg har kigget lidt på sql, og fatter ikke en meter af ARRAYS in php.
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. november 2010 - 08:28 #13
Kan du ikke give mig et dump af din database ?
Så jeg kan se hvad du har ?

Og så evt. lave noget tekst, som viser hvad du vil have ud ?
Så kan jeg prøve at kode et eksempel.
Avatar billede persimonsen Nybegynder
16. november 2010 - 00:36 #14
Fik du min mail ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
16. november 2010 - 17:11 #15
Nej.
Avatar billede persimonsen Nybegynder
16. november 2010 - 22:31 #16
Skal jeg ikke sende på den mail der står i din profil ?
Kan ikke rigtig sende noget på din hjemmeside.

Smid en mail til persimonsen @ hotmail . com
Så sender jeg det jeg troede jeg havde sendt
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. november 2010 - 17:49 #17
Takker for point