Avatar billede visto Professor
30. oktober 2010 - 18:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor går body-farven ind i designet i Firefox?

På denne testside: http://vinsiderne.dk/div_test3/test.htm (hvor farverne kun er valgt for at tydeliggøre problemet) trænger farven for body (den lysegrønne) ind en del steder i Firefox men ikke i Internet Explorer 6.
Jeg mener at fejlen opstod efter at jeg flyttede footeren udenfor resten af designet for at få footeren til at fylde hele skærmbredden.
Både XHTML- og CSS koder skulle være valide (bortset fra manglende alt tags).

Hvad er forklaringen? Og hvilken kode skal rettes for at det kommer til at se ud som i IE6?
For det tilfælde at man ikke har IE6 er her en billedfil: http://vinsiderne.dk/div_test3/test_IE6.gif?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
30. oktober 2010 - 18:32 #1
Hvorfor IE6 - det er jo en forældet browser !

IE9 er på vej, og der er kun omkring 5% der benytter IE6.
Avatar billede danco Nybegynder
30. oktober 2010 - 19:25 #2
IE6 er forældet og er derfor ikke passende at teste efter.
Jeg vil så sige at jeg har ikke har problemer med adskilning af farver når jeg åbner i firefox 3.6.12.

Generelt vil jeg også gerne spørge dig om du laver din HTML selv eller om du bruger en form for generator. Jeg synes ikke at det ser så "pænt" ud.
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2010 - 19:31 #3
Du bruger float:left; på din lilla menuboks, og så float:left; på wrap_indhold-boksen. Resultatet i Firefox bliver som du beder om - resultatet i IE6 er en fejlagtig tolkning fra browserens side af float.
Hvis du vil have den grå baggrund til at dække menu-boksen baggrund fra top til bund, så kan det godt lade sig gøre på simple måder. Er dette ønsket?
Avatar billede visto Professor
30. oktober 2010 - 21:44 #4
>steeven: Ja, det jeg ønsker er, at farven fra #wrap_stor skal dække dels menuboksen, dels området lige under den grå vandrette bjælke foroven. Den lysegrønne skal holde sig uden for "det hele".

>fotograf: hvorfor designe til IE6? Hvis de 5% IE6-brugere holder, så vil jeg sige, at min standard for design er, at vi skal under 1% for at jeg ophører at tage hensyn. Jeg kan ikke have siddende på mig, at hver 20. bruger kommer ind og ser noget der ligner shit.

>danco: Jeg er ved nærmest 100% at skifte design-metode, prøver mig frem. Så både html og css er manuelt skrevet. Så jeg kan sagtens forestille mig at det ikke ser så pænt ud. Du er velkommen til at komme feed-back hvad det angår, da jeg i høj grad er på skolebænken. Det er først i forgårs at jeg havde oplevelsen af at der var en slags åbning i forbindelse med det her div-design - kommer fra tabeller og Frontpage som editor...
Jeg har et par bøger på vej der forhåbentligt kan hjælpe på vej, men kan ikke holde mig fra at prøve mig frem indtil de ankommer. Det klør i fingrene...
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
30. oktober 2010 - 21:53 #5
uhhaaa - så har du en stor opgave på dig - IE6 holder ikke standarder - så du skal lave CSS'er til hver version.

Det har du jo allerede opdaget, ikk'?
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2010 - 22:00 #6
Du tror, at din "#wrap_stor"-boks fylder det hele og indeholder din menu og indholdsboks, ikke sandt? Gå ind i din css og sæt en "border: solid 1px #000;" på "#wrap_stor", så bliver du overrasket.
Den fylder nemlig intet... Ikke i højden i hvert fald.
Men det er ikke fordi den ikke indeholder noget...

Elementer med "float" sættes til at flyde henover alle mulige andre ting. Derved fylder de intet.
De vil altså ikke kunne bruges til at fylde en boks ud. Det eneste, de dog stadig gør, er at skubbe andet indhold længere ned, for de vil stadig ikke blive dækket af andre elementer.
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2010 - 22:07 #7
Indsæt dette:
<br style="clear:both;">

nederst i "#wrap_stor"-boksen.

Og hvorfor dog det?
Jo, såmænd fordi at "clear:both;" betyder "clear området på begge sider". Der kan dermed ikke befinde sig noget som helst på nogen af siderne af <br>-elementet. Derved er <br>-elementet nød til at placere sig under alle de "float"-elementer, der ellers er i boksen, for at være fri på begge sider.
Og da et "clear"-element stadig fylder noget, vil det strække "#wrap_stor"-boksen med.

Prøv engang og se, hvad der sker.
Avatar billede visto Professor
31. oktober 2010 - 08:33 #8
Perfekt, steeven. Mange tak for løsningen. Og tak for en detaljeret forklaring, som jeg forstår mere af hver gang jeg læser den.

>fotograf: I denne omgang klarede jeg den så indenfor ét stylesheet, men jo, jeg er klar over risikoen for at skulle have flere. Det er vist heller ikke ualmindeligt.
Og a pro pos denne problematik: Ved du tilfældigvis hvor mange der bruger IE5? Findes der en sådan statistik på nettet - hvor? Min tæller skelner desværre kun mellem browsere, ikke versioner.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
31. oktober 2010 - 08:55 #9
På det her sted, hvor jeg plejer at kigge:
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_explorer.asp

stoppede man med IE5 test ved nytårsskifte 2008/2009.
Avatar billede visto Professor
31. oktober 2010 - 16:22 #10
Tak.
Jeg fandt selv denne: http://www.thecounter.com/stats/2008/May/browser.php
De to statistiker kombineret tyder jeg som at seriøst design bør tage højde for ikke bare IE7 men også IE6, mens man godt kan glemme IE5.