Avatar billede w13 Novice
22. oktober 2010 - 16:34 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Permission denied

Hej Eksperter.

Jeg sidder og roder med et lille VBScript, og det er første gang i flere år efterhånden.

Scriptet har før i tiden kopieret mapper fra en server på netværket ned på computeren lokalt, hvis de 2 mapper havde forskellig størrelse. Da det nogle gange tog for lang tid, er jeg nu ved at omskrive koden, så den kun kopierer filer, der er sket ændringer med.

Når jeg forsøger, får jeg dog følgende fejlbesked:

---------------------------
Windows Script Host
---------------------------
Script:    \\HG2\Netlogon\hgMappekopi.vbs
Line:    106
Char:    4
Error:    Permission denied
Code:    800A0046
Source: Microsoft VBScript runtime error
---------------------------

Linjen er denne, meget simple:

file.Copy MappeFra

Det underlige er, at jeg sagtens kan oprette filer i både til- og fra-mappen med ".CreateTextFile"-metoden. Og både filer og mapper har full permissions for "Everyone", "IUSR_machine" og "IWAM_machine". Burde det ikke være tilstrækkeligt?
Dog er der på begge mapper krydset af i "Read Only", hvilket jeg ikke har haft held til at fjerne.

Er der nogen, der har erfaring med dette?

På forhånd tak! :)

Med venlig hilsen
Tobias
Avatar billede ptj_11 Forsker
22. oktober 2010 - 21:46 #1
Dit script benytter en brugerkonto, der ikke har rettigheder på netværksmappen.
Husk, at disse rettigheder både skal sættes på sharerettigheder og på NTFS niveau.
/ptj_11
Avatar billede w13 Novice
25. oktober 2010 - 12:43 #2
Tak for svaret! Jeg prøver at rode med det, når jeg lige får tid! :)
Avatar billede ptj_11 Forsker
25. oktober 2010 - 23:06 #3
Jeg har lige læst dit spørgsmål igen.
Der er noget, der ikke helt stemmer. Du forsøger kun at læse på serverdrevet/shared mappe, og det burde du jo kunne med de rettigheder, og det har jo også virket.
Kan det tænkes, at du med din omskrivning af scriptet forsøger at udføre en handling på den sharede mappe, som kræver skriverettigheder eller eksekverrettigheder.
/ptj_11
Avatar billede w13 Novice
25. oktober 2010 - 23:39 #4
Tjaeh, før kopierede jeg jo en mappe fra server til lokal, og nu vil jeg kopiere en fil fra server til lokal. Jeg ved ikke, hvor stor en forskel det gør rettighedsmæssigt..
Avatar billede ptj_11 Forsker
25. oktober 2010 - 23:49 #5
Jo, men du undersøger størrelsen på filerne, før du beslutter at kopiere mappen med filerne.
Lige et spørgsmål- Hvis du undlader at ændre i dit script, fungerer det så stadig?
Jeg spørger fordi, det er jo sket en enkelt gang eller to, at en IT-medarbejder har fået lavet en ændring af rettigheder, selvfølgelig af hensyn til andre brugere, men som desværre får uforudsete konsekvenser for andre brugere, fordi man ikke har taget hensyn til nedarvede rettigheder.
Uanset hvilken årsag, så er det med næsten 100 % garanti, der du skal søge årsagen til dit problem.
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
26. oktober 2010 - 00:13 #6
Kunne også være et spørgsmål om rettigheder på filniveau, til forskel fra mappeniveau.
/ptj_11
Avatar billede w13 Novice
26. oktober 2010 - 00:18 #7
Det er et rigtig godt bud, det vil jeg gøre! Jeg vender tilbage. :)
Avatar billede morten_leth Nybegynder
31. oktober 2010 - 19:16 #8
Du kunne også vælge at gå en helt anden vej...

Bruge "robocopy" til at kopiere dine data med i stedet for, du kan bruger kommandoen /MIR på en robocopy også kopiere den kun de filer som rent faktisk er blevet ændret.
Første gang kopiere den selvfølgelig alt, det klart derefter vil den kopiere kun ændrede filer til destinationen, og den sletter filer hvis der er en fil der er blevet slettet fra source siden sidst den blev kørt...

Neat lille program ;)

/Morten leth
Avatar billede ptj_11 Forsker
31. oktober 2010 - 19:29 #9
>> Morten_Leth-
Det vil ikke hjælpe noget, så længe, at den bruger, der udfører opgaven ikke har de fornødne rettigheder.
/ptj_11
Avatar billede w13 Novice
05. november 2010 - 17:52 #10
ptj_11: Nu har jeg testet lidt. Det fungerer, hvis jeg retter, så den kun kopierer mapper. Hvis jeg så igen slår til, at den skal kopiere filer fra en af mapperne, så står den af med "Permission Denied" fejlen.

Jeg har sat fulde, nedarvede rettigheder på hovedmappen for Administrators, Everyone, Users, IUSR og IWAM. Både som alm. Security-permissions og som Permissions under Sharing-fanen.

Men jeg får desværre stadig samme fejl. :( Det er enormt ærgeligt, da jeg langt om længe er blevet færdig med scriptet og har stor brug for det, og så fungerer det ikke.

Men tak for din hjælp hidtil!
Avatar billede w13 Novice
05. november 2010 - 18:28 #11
Jeg har lige fundet fejlen! Der manglede en skråstreg i slutningen af destinations-stien. :P Typisk!

Nå, men hvis du smider et svar, så kan vi dele pointene! Mange tak for din tid og hjælpsomhed! :)
Avatar billede ptj_11 Forsker
06. november 2010 - 00:16 #12
Det er nogen gange de helt små detaljer, der gør udslaget.
Men godt, at du fik det til at virke.
Husk at sætte rettighederne tilbage til det ønskede/korrekte niveau.
/ptj_11