Avatar billede sulbaek Nybegynder
20. oktober 2010 - 17:10 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Billede med mouseover effekt i css style sheet

Hej Eksperter.!

Jeg er gået i gang med at lave min første hjemmeside kun i koder med et css dokument og html sider. Her tidligere lavet sider dreamweaver, så kender en meget lille smule til hjemmeside programmering..

NÅ, men mit spørgsmål er om man kan indsætte et billede i css-dokumentet med mouseover effekt og link.

Min idé er at lave en menu opbygget af billeder..
Hvis der er en smartere måde, at lave det på modtages forslag meget gerne. Især hvis en nybegynder kan finder ud af det.

Håber i kan hjælpe..
Avatar billede keysersoze Guru
20. oktober 2010 - 22:46 #1
bortset fra funktionalitet i form af hover, visited og active på links er CSS udelukkende design af HTML-elementer så du kan ikke indsætte links eller lignende i din CSS - det hører din HTML til. Du kan heller ikke sætter egentlige billeder ind med CSS medmindre du sætter dem som baggrund på HTML-elementer.

Det du ønsker dig er et vidt begreb så det er umuligt at give ét rigtig svar på - men ofte bygges menuer op som lister, fx ul, med links inden i, gøres det kan du vha hover formentlig godt lave din mouseover-effekt.
Avatar billede webweaver Praktikant
21. oktober 2010 - 00:51 #2
Er det en mouseover effekt du søger med CSS?
For det kan du sagtens lave.

Men du kan ikke "indsætte et billede i css-dokumentet", hvad end du så mener med det?
Avatar billede sulbaek Nybegynder
21. oktober 2010 - 09:54 #3
Jeg vil have en række billeder(knapper), som skal fungere som menu på alle siderne på hjemmesiden.
Hver billede/knap skal skifte skriftfarve, når musen holdes over knappen.
Jeg har lavet knapperne med to forskellige farver.

Så det jeg savner er at lave en grundside, som ændre alle knapperne. Når jeg ændre dem et sted.

Kan det lade sig gøre.?
Avatar billede webweaver Praktikant
21. oktober 2010 - 10:09 #4
Hvis du har et stylesheet, så kan du selvfølgelig ændre stylen deri, og så ændres det på alle de elementer stylen er brugt på.

Hvis det er selve HTML delen du ønsker at ændre i, men kun 1 sted, så skal du lave en fil kun med menuen som du så includer. Det kan gøres med SSI eller PHP fx.

http://www.html.dk/tutorials/ssi/lektion1.asp

Er det noget ala det som du søger?
Avatar billede sulbaek Nybegynder
21. oktober 2010 - 11:56 #5
Ja, det er noget i den stil.

For med SSI kan jeg vel include min menu på alle siderne :)

Men hvis jeg gerne vil lave én side med layoutet til hele hjemmesiden, og så include indholdet på de forskellige sider. Så kan jeg vel ikke bruge det.?

Jeg håber du forstår, og mange tak for hjælpen indtil videre...
Avatar billede webweaver Praktikant
21. oktober 2010 - 13:46 #6
Ja det kan du.

Altså du vil både include hele designet i 1 fil og så indholdet i andre? Nej det kan du ikke. Medmindre der er det samme indhold på alle sider, og det er det vel ikke. Du bliver nødt til at bygge et "fundament" op for hver side du vil vise. Deri kan du smide de includes du føler at du har brug for. Menuen er fx smart. Alle elementer som der bliver benyttet flere steder, om som vil være nyttigt at kunne nøjes med at rette 1 sted.

Det vil det formentlig ikke være med indholdet, for det har du kun på den ene side vel? Og hvad er ideen så med at bruge include.

Du bruger stylesheet CSS til at ændre layout 1 sted på hele sitet. Det vil jeg ihvertfald anbefale.
Avatar billede sulbaek Nybegynder
21. oktober 2010 - 14:29 #7
Jeg vil gerne lave en side, som er min grundside. Sådan som en template virker i dreamweaver.

Så layoutet er ens på alle siderne.
Det har jeg sådan set lavet i et stylesheet. Vil bare gerne have mine menu knapper flettet med ind i det på en eller anden måde..

Tror jeg har en idé til at få det løst nu.

Så bare send et svar, og du får point.!

MANGE tak for hjælpen...
Avatar billede keysersoze Guru
21. oktober 2010 - 18:07 #8
ASP.NET har en indbygget skabelon, MasterPage, som du kan benytte som var du i DreamWeaver - kan/vil du ikke benytte ASP.NET kan det løses ved at benytte nogle simple funktioner i fx ASP eller PHP, her et eksempel i ASP; http://www.web-dev.dk/post/Masterpage-look-a-like-i-ASP.aspx
Avatar billede webweaver Praktikant
21. oktober 2010 - 21:17 #9
Det var så lidt :)
Avatar billede sulbaek Nybegynder
28. oktober 2010 - 16:11 #10
Tak for forslaget keysersoze..

Men jeg fik lavet en løsning med hjælp fra webweaver..