Avatar billede peque Nybegynder
13. oktober 2010 - 08:43 Der er 2 kommentarer

Forskelle på Office2003 2007 2010

Heysa forum.

jeg har lavet et script for afsending af SMS via outlook.
har oprettet en mailbox på en Linux Postfix server som scriptet henter fra og afsender som SMS via coolsmsbuisness.dk
Reelt set fungerer det fint, men mit problem er mere imellem de enkelte versioner af Outlook og deres charset.
Hvis jeg får Æ Ø Å til at virke fra 2003 - så virker de ikke fra 2007 og visaverse.
Hvad kan dette problem være.
Selve scriptet sender en wget kommando der afleverer SMS'en - Men jeg kan simpelthen ikke få det til at fungere fra 2 forskellige versioner samtidigt.

Selve scriptet:L
#!/bin/bash
#
# Dette script skal bruges til afsending af SMS fra mera
# eller andre til modtagelse af externe personer.
#
# made by pbj@insatech.com 2010
#########################################################
#
#        $1 = TLF of the reciever
#
#        $2 = message to the reciever
#
#        $3 = TLF of the sender
#
#        EXIT CODE 1 = Not enough params
#        EXIT CODE 2 = Error in Sending SMS
#
#        mdr = present month
#        aar = present year
#
#*******************************************************#
# History version
#* version 0.1:
# Made the script and testing the output
#
#*******************************************************#

# Variables
USERNAME='xxxxxxx.com'
PASSWD='XXXXXXXXXX'
GATEWAY='http://sms.coolsmsc.dk:8080'
MODTAGER="$1"
AFSENDER="$3"
MESSAGE="$2"
MDR=`date|tr -s ' '|cut -d' ' -f2`
AAR=`date|tr -s ' '|cut -d' ' -f6`
LOG="/var/log/sms/smslog-$MDR-$AAR"

#********************************************************#
# Creating the Scripts
#********************************************************#

# Testing the connection for errors and editing <space> to %20 !
if test $# -ge 2
  then
#    BESKED=$(echo $MESSAGE|sed 's/ /%20/g')
    BESKED=`echo "$MESSAGE"|sed 's/ /%20/g' |sed 's/!/\!/g'`
  else
    exit 1
fi

if test -z $AFSENDER
  then
    SENDER="Firmanavn"
  else
    SENDER=$AFSENDER
fi

# Selve Afsendelse
cd /tmp
wget -q $GATEWAY\?username=$USERNAME\&password=$PASSWD\&to=45$MODTAGER\&from=$SENDER\&message=$BESKED\&charset=utf8
RC=$?
case $RC in
    0)
      echo "SENDSMS: `date` Modtager NR: $1 Fra: $2 ......SENT $3" >> $LOG
      exit $RC
    ;;
    *)
      echo "SENDSMS: `date` $? Modtager NR: $1 Fra $2 ...... ERROR $3 (Error=$RC)" >> $LOG
      exit $RC
    ;;
esac

#############################################
Som man kan se har man muligheden for at sætte hvilken type charset den skal sende tegn i - gerenelt står min server til UTF-8 men har efterhånden prøvet de fleste muligheder der var at teste med af forskellige charset her - men ender hver gang ud i at det virker fra den ene type office men ikke fra den anden ???
har I nogle bud på dette ?????
Hvad kan der reelt være galt.
Mailserver
Debian 5 Lenny - med seneste postfix/dovecpt
WindowsXP - med office2003
WindowsXP - med office2007
Windows7 - Med Office2007
Windows7 - med Office2010

Så syntes efterhånden alle muligheder er udtømte efterhånden!
Så alle bud er velkomne
MVH
Per
Avatar billede jokkejensen Novice
13. oktober 2010 - 11:27 #1
Så du sender mails fra forskellige klienter, til en server der afsender som sms ?

Har du sikret dig at alle klienter sender i samme format, altså sikre at det er RTF og dansk tegnsæt der bliver afsendt i mails, ex vil et ø se sådan her ud som html/utf-8 &oeling; og ø som RTF/utf-8
Avatar billede peque Nybegynder
14. oktober 2010 - 09:10 #2
Ja - Det er jo lidt der hele problemstillingen ligger.

har tjekket det på alle klienter!
Som standard står alle til HTML format + vesteuropæisk ISO.
Altså de er ens på både 2003/ 2007/ 2010 - men i den sidste ende er der en forskel alligevel eftersom det fungerer fra den ene klient og ikke den anden!

Nu er problemerne generelt fra Windowsmaskinerne, så der må ligge en forskel et eller andet sted.
Alle er installeret som default maskiner uden der er sat noget extra!
Og ja har rendt flere gange og tjekket dette - og revet håret helt af mig selv af frustration over dette problem!