Avatar billede mega-hawk Nybegynder
11. oktober 2010 - 19:57 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

ingen ting udskrevet på skærmen?

Da jeg jo er gået igang fuldstændig fra begyndelsen i vb.net og læst efter bogen hvordan ting skal virke og ud fra det har valgt at lave mine egne små udvidede programmer er jeg allerede støt på et problem.

Denne kode skriver nemlig ikke nogen dato tilbage på skærmen.

Sub Main()
        Dim fødselsdag As Integer
' sætter min variabel
        Console.WriteLine("Hvornår har du fødselsdag?")
' skriver linjen på skærmen
        fødselsdag = CInt(Console.ReadLine())
'sætter en tekst i en variabel.
        Console.WriteLine("Du har fødselsdag den", (fødselsdag))
' skriver min tekst ud på skærmen igen
        Console.ReadLine()
'holder en skrive pause.
    End Sub
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2010 - 21:24 #1
Console.WriteLine("Du har fødselsdag den " & fødselsdag)

eller

Console.WriteLine("Du har fødselsdag den {0}", fødselsdag)
Avatar billede mega-hawk Nybegynder
12. oktober 2010 - 09:30 #2
Arne er du klar over hvor træls det er at have sådan en lille egentlig logisk fejl. Den har jeg da ofter brugt den der & og så tænker jeg ikke over det lige nu... ret flovt.

Den der med {0} har læst lidt om den og forstået lidt af den og forstår sikkert mere af den hvis jeg læser mere om den ;o)
Det kaldes overload ik? Men er det rigtig forstået at du KUN bruger den funktion i konsol app altså ikke i programmer med forms eller misforstået?

Nå men du kender jo rutinen nu arne... Smid et svar ;o)
Avatar billede Mads Larsen Nybegynder
12. oktober 2010 - 09:59 #3
Lidt off topic.

Hvilken bog er det du læser? :)
Kunne godt tænke mig at prøve at læse en bog omkring VB.net, så man får lidt mere viden omkring tingene. Og kan det anbefaldes? :)
Avatar billede mega-hawk Nybegynder
12. oktober 2010 - 10:20 #4
Jeg har både den som bare hedder VB.NET og visual basic.net grundbog

http://www.saxo.com/dk/item/vbnet-haeftet.aspx
og
http://www.libris.dk/produkt/Visual_Basic_NET_Grundbog.htm

Den første kommer du kort igennem en del af vb. Du starter i konsol programmereing og fortsætter til windows apps og videre meget kort noget med internet og kort om database.

Grundbogen omhandler KUN konsol app da de mener at det er der man lærer mest da det er effektiv og du slipper for at bruge tid på design.

Jeg er selv glad for at have begge, men hvis du skulle vælge ville jeg nok anbefale grundbogen. Den er langt mere grudnlæggende og går mere i dybten og er også snart over 100 sider mere, men da kommer du slet ikke om ved windows apps med form osv... men jeg kan godt følge ideen i at koncentrere sig om at lære kode og ikke design.

Er der mere du vil vide spørger du bare
Avatar billede Mads Larsen Nybegynder
12. oktober 2010 - 10:41 #5
Okay tak for det :)

Selvom det kun er konsol, så er det jo meget det samme når det skal laves til apps :) har heller ikke rigtig lavet nogen konsol apps endnu, så det gør ikke noget.

Så er spørgsmålet jo bare om man skal vente til jul eller om man skal købe den med det samme ;-)
Avatar billede mega-hawk Nybegynder
12. oktober 2010 - 10:50 #6
he he ja det kan jeg så ikke hjælpe dig med men som sagt tror jeg man som begynder nok får mest ud af grundbogen som også dækker OOP ganske godt. Den anden er bestemt også go det er da ikke det. Den går bare ikke så meget i dybten med det hele som grundbogen gør.

Og ja meget er nemlig det samme som til app.
Min fejl var så bare at jeg læste og sagde. Ja jo ja det forstår jeg godt og joeh det forstår jeg godt princippet i og ja det var måske også ganske brugbart. Så havde jeg næsten læst hele bogen igennem og tænkte. Nu går vi sgu igang og så sad jeg ellers der og kom ingen veje for en ting er at læse og gætte på man har forstået det. En anden er virkelig at forstå det så nu er jeg startet helt forfra og selv den der. lille tekst der skal skrives på skærmen "Dette er min første app" selvom den virker utrolig simpel så har jeg valgt at lave den og som du kan se her udbygge den og lave den om. Stadig totalt begynder og alligevel lavede jeg en fejl så  jeg vil sige når du får den... læs, prøv og lær he he..

Problemet er bare jeg startede med vb6 og har en ide om hvad jeg gerne vil lave osv, men syntaksen er lidt en anden her og så meget vb6 kunne jeg så heller ikke, men jeg er nok for utålmodig til at sidde og bare læse og læse, men der er ingen vej uden om nu. Nu har jeg bestemt mig for det er sådan jeg gør...
Avatar billede Mads Larsen Nybegynder
12. oktober 2010 - 11:25 #7
Det er også det jeg er mest bange for ved at købe en bog, at man bare hurtigt går forbi og tænker jaja det er ingen problem.

Nu har jeg selv leget lidt rundt med VB.net i ca. 2 år, tror jeg det bliver til. Så kommer man jo også til at tænke på, om der faktisk er noget man kan lære ud fra bogen, eller om det er alt "for" grundlæggende hvis du forstår.

Kan dog se når man lige kigger i indholdsfortegnelsen, så ser det ud til der er nogen punkter jeg ihver fald ikke har lavet meget af.

Så tror nok der skal være lidt man kan lære :) Håber jeg da ihver fald :) Ellers så er det heldigt der findes folk som Arne, der gider bruge tid på at hjælpe :-)
Avatar billede mega-hawk Nybegynder
12. oktober 2010 - 12:21 #8
He he ja jeg tror at arne snart skal til at skrive en bog for han har sgu godt tjek på det må man sige...

Som sagt er jeg gået igang helt fra bunden igen og er selv bange for at det bliver for tørt i længden, men ja der står mange gode ting i den / dem og vil sige de er gode som opslag til ting man glemmer. Der vil nok altid være et eller andet man før eller siden glemmer sådan som  fødselsdag = CInt(Console.ReadLine()) altså CInt alle de "forkortelser" eller hvad du vil kalde dem for står der og sådan er der mange ting hvor jeg tror bogen senere hen vil være et super opslagsværk til de små ting man glemmer for man kan vel næppe lære alle vb'S funtioner ud af hovedet...
Avatar billede mega-hawk Nybegynder
12. oktober 2010 - 13:02 #9
noget helt andet som jeg også tror ville være utrolig lærerig for en begynder og lidt videre kommende som jeg også har nævnt for bjarne før var måske en side for programmør der vil igang.
Eks hvor man får ganske små opgaver man skal løse og så sende den færdige opgave til en som har styr på det som Arne som så ville tjekke den for fejl.
En form for online skole om du så vil...

Eks på en opgave:

Lav et bank program hvor du indtaster hvor mange kr du vil veksle til euro.
1 Euro koster X antal kr. veksel gebyret er 200 kr.

Så ud fra det laver man et program hvor man kan indtaste at man vil veksle 1000 kr og så trækker den de 200 fra og så regner så ud hvor mange euro du så kan få for 800 kr.

Lyder utrolig simpel men det ville være en perfekt begynder ting.
Og på den måde kan man så gå videre ved at udbygge programmet eller lave et som er lidt sværre og hele vejen igennem have folk at støtte sig til.

Det kunne være super fedt at have det.

Måske skulle jeg selv starte med at lave sådan en side ;o)

Der er jo mange steder med forum og guides til hvordan man gør, men ingen steder du får en opgave og nogen som gider rette den.

Det kunne faktisk være lærerigt for både den som laver programmet men også den som skal rette tror jeg....
Avatar billede Mads Larsen Nybegynder
12. oktober 2010 - 13:19 #10
Det lyder ikke som en dum idé

Det er jo også det når man skal programmere, så skal man jo også helst have en idé til hvad det er man vil lave.
Det kan godt være svært at finde på som begynder synes jeg ihver fald selv, sådan hvad man lige kan lave for at træne.

Men jo sådan et opgave hæfte kunne være nice :)

Troede faktisk der var sådan lidt af den slags i VB.net grundbogen, med små opgaver man skal lave?

Altså det med at sende det til folk, som vil tjekke den for fejl, det ved jeg så ikke helt hvor meget brug for der er. For hvis det er skrevet forkert, så får man det jo afvide, og så ender vi jo herinde alligevel :-)
Avatar billede mega-hawk Nybegynder
12. oktober 2010 - 13:36 #11
jo jo bare rolig der er masser af opgaver i bogen. og et stykke inde i bogen kommer du også til at lave et yatzy spil.
Men hele koden står der jo. Så det er faktisk bare at skrive af. Mener endda du kan downloade den fra nettet også.
Det er jo ikke så sjovt at skrive af.
Der i mod få en opgave som du IKKE har noget kode til ville være fint og så lære ud fra det.

Og ja det med at få andre til at se måske ikke nødvendig men måske skriver man alt for meget kode iforhold til hvad er nødvendigt og så kunne det være rart at få sdåan et tit.

Eks så lavede jeg selv endnu en dum lille fejl da jeg skulle skrive af efter bogen her.
Skrev WriteLine da den jo bliver brugt rigtig meget. Skulle kun have brugt Write.
Træls fejl at finde he he...

Men som sagt så bare en stak små opgaver som nogen så vil hjælpe en med når man kører fast.
Evt en side hvor man kan uploade sin egne små programmer og så stille folk en opgave og sige den kunne løses som eks den her: og så kan folk downloade et eks.
For ja det er sgu ikke så let at komme igang med noget
Selv ville jeg prøve at lave en password reminder og fik hele designet på plads og kom så dertil hvor jeg ville have den skulle gemme mine indtastninger i en database... Da blev jeg så lige slået godt tilbage igen for det fortod jeg slet ik noget af derfor starter jeg simpelthen fra bunden nu og så ser vi hvad det bliver til
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2010 - 17:12 #12
Console.WriteLine er specifik for console apps, men du kan bruge String.Format i alle typer apps og den bruger samme syntax for at faa argumenter ind i en format streng.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2010 - 17:12 #13
og et svar