Avatar billede NielsErikP Mester
10. oktober 2010 - 10:20 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvilket sprog...????.

Hej...
Jeg har leget en lille smule med programmeringssproget C++, stadig virkelig ny der.
Men nu har jeg fået en ubændig lyst til at begynde at lære om internet/hjemmeside programmering.
Vil gerne vide, hvor man starter. Kender INTET på forhånd.
Håber der er en "Hardcore bruger", med lyst til at hjælpe mig igang med det.

På forhånd tak.!!
10. oktober 2010 - 10:30 #1
Hvis du INTET ved saa skal du nok begynde med at laere at 'snakke HTML' som er det grundlaeggende sprog.  Jeg har selv haft stor glaede af http://www.w3schools.com/html/ som forklarer det paa en enkelt og forstaaelig maade (paa engelsk, men det skulle vel ikke vaere noget problem.)
Avatar billede richardjensen Seniormester
10. oktober 2010 - 10:48 #2
Hvilket sprog...????. => Spørgsmål med mange mulige løsninger !
Der er udgivet en del bøger om hjemmesidedesign - også for folk, der som du og jeg intet ved på forhånd - spørg biblioteket .
Christian _Belgien foreslår at starte med HTML, og det er nok rigtig, men kan også føles som 'hård start' for en begynder.
Jeg har 'leget lidt med at lave hjemmeside'- med FrontPage, - der kan man skifte mellem visninger (normal/HTML, m.m.)
Har du lyst at se,hvad jeg har fået ud af det indtil nu, må du gerne kigge : WWW.RichardJensen,dk.
Avatar billede richardjensen Seniormester
10. oktober 2010 - 11:03 #3
Jeg prøvede at google 'hjemmesidedesign' , - og det giver overvældende antal svar, - på '123hjemmeside' får man mulighed for gratis at lave egen hjemmeside på 3 minutter, - det lyder da meget nemt - har ikke prøvet !
Avatar billede richardjensen Seniormester
10. oktober 2010 - 11:34 #4
Rettelse:
WWW.RichardJensen,dk => http://www.richardjensen.dk/
Avatar billede chalde Seniormester
10. oktober 2010 - 11:50 #5
Jeg vil også mene at det er HTML og CSS fra bunden af og derefter kan man gå i krig med dynamiske sprog derefter (JSP, PHP, ASP osv...).
Foruden w3schools er www.html.dk også et kig værd.

Hvis du skal lære at kode, og især hvis du skal op i dynamiske sprog, så lær at kod fra bunden af.
Brug ikke WYSIWYG editorer eller CMS systemer som det første. Lær det basale og bevæg dig op.
Avatar billede NielsErikP Mester
10. oktober 2010 - 11:51 #6
Hej...
Ja .. den er jo flot, den der  http://www.richardjensen.dk/
må sige du der har gjort et flot stykke arbejde:-)
Men det var egentligt selv at komme i gang med at prøve at "SNAKKE" et nyt sprog, sådan som CHRISTIAN_BELGIEN så flot udtrykker det.
Har lige slået et blik på  http://www.w3schools.com/html/  og det ligner noget i den retning, jeg havde i tankerne.
Men vil så lige spørge vil man nu følge  http://www.w3schools.com/html/ , hvilken "EDITOR" skal man så have fat i for at skrive HTML... og findes der evt. nogen der er gratis at bruge :-)
Avatar billede NielsErikP Mester
10. oktober 2010 - 12:11 #7
Hej..
Ja..Chalde.. Kan se vi har skrevet på samme tid.. Så kan godt høre, hvad i siger... tror det HTML jeg vil kigge på.
Men måske du Chalde også har et bud på. hvilken "EDITOR" man så starter med at kode i.. :-)
Avatar billede chalde Seniormester
10. oktober 2010 - 12:25 #8
Avatar billede NielsErikP Mester
10. oktober 2010 - 15:47 #9
Nu har jeg da fået lidt af en ide og arbejde videre med, så smid et svar alle 3, så må i jo dele

Tak for hjælpen...
Så er der da lidt at gå igang med.
Avatar billede richardjensen Seniormester
10. oktober 2010 - 17:01 #10
God arbejdslyst, - pyt med points
10. oktober 2010 - 17:11 #11
Editor: w3schools kommer selv ind paa det i kapitel 3, getting started.  Saa laenge det er helt simpelt kan du (som naevnt af Chalde) simpelthen bruge notepad.  Du kan skrive kodeeksemplerne af eller cut and paste til notepad og saa gemme filen med fileextension html.  Naar du saa aabner filen vil den generere siden.  For eksempel denne kode i notepad:

<html>
<table>
<tr><td>Hund</td><td>Kat</td></tr>
<tr><td>Mus</td><td>Gris</td></tr>
</table>
</html>

vil vise sig som denne tabel naar den er bevaret med fileextension html:

Hund  Kat
Mus  Gris

Jeg er glad for at du vil starte med at snakke html. Alle de forskellige tools goer det hurtigere og half-automatisk at faa lavet den noedvendige kode, men hvis du ikke forstaar hvad der sker forbliver du yderst begraenset
Avatar billede NielsErikP Mester
10. oktober 2010 - 23:22 #12
Hej ... Christian_Belgien.
"Så længe det er simpelt kan du (Som nævnt af chalde) simpelthen bruge notepad".
Hvilken editor skal man da ellers have fat i...
Og findes de så også som freeware. Vil jo ikke investere det store før jeg finder ud af om jeg "Forbliver yderst begrænset".
Kigger lige på den kode du skriver i dirt svar.
Tagsene <td></td>  og <tr> </tr> og lige sådan <table></table>...Er vi ikke nået til i "W3schools" endnu.
Men håber da det lykkes mig.

Flinkt gjort af dig Richard Jensen.
11. oktober 2010 - 06:14 #13
Editor - jeg maa tilstaa at jeg for mig selv stadig skriver koden i haanden.  En 'kunde' (et velfaerdscenter jeg hjaelper paa frivillig basis) havde en website bygget ved hjaelp af Dreamweaver, og den vedligeholder jeg.  I Dreamweaver, som i andre editorer, hvis jeg skriver <td> tilfoejer den automatisk </td> o.s.v, og man faar et billed af hjemmesiden som man direkte kan redigere i (hvis for eksempel din webside bestod af den tabel jeg lavede saa ville du kunne gaa direkte ind og for eksempel rette Kat til Killing og Dreamweaver ville automatisk tilpasse koden.)  Nu, Dreamweaver er dyr, men der findes vel Open Source alternativer som jeg imidlertid ikke har forsket i.  Et andet spoergsmaal er web hotel for at faa hjemmesiden offenliggjort.  Der bruger jeg One.com mod en aarlig udgift paa omkring 25 Euro (jeg bor i udlandet) men ogsaa der er der vel gratis alternativer som jeg imidlertid heller ikke har forsket i.

Men held og lykke med forehavendet.
Avatar billede NielsErikP Mester
11. oktober 2010 - 11:55 #14
Hej...
Da Richard Jensen sagde pyt med pointene, Venter jeg lige på Chalde, som jo også hjalp, skal lægge et svar, så Christian_Belgien og Chalde kan dele pointene.

Men ihvertfald tusind mange tak for hjælpen allesammen :-)
Take care..!!
Avatar billede NielsErikP Mester
13. oktober 2010 - 06:25 #15
Hej... igen
Ham Chalde kan vi ikke blive ved med at vente på..
Så pointene er dine Christian_Belgien..
Og tusind tak for hjælpen.

Take Care..!!
Avatar billede chalde Seniormester
13. oktober 2010 - 07:38 #16
Det er helt i orden, jeg benytter mig ikke af point :)
God kodning.