Avatar billede ra__mus Nybegynder
30. september 2010 - 23:04 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

problem med æøå i database

Hej

Jeg har et php script som smider noget tekst over i en mysql database. Problemet er at æøå bliver til nogle underlige tegn i tabellen i databasen. Ser sådan ud : (æåø)
Hvordan får jeg det ændret ??
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2010 - 23:21 #1
Du gemmer som UTF-8 og viser det som ISO-8859-1 !
Avatar billede ra__mus Nybegynder
01. oktober 2010 - 00:05 #2
er ikke helt med..
hvor skal jeg gemme som UTF-8 og hvor skal jeg vise det som ISO-8859-1 !
Det gør måske ikke noget det ser forkert ud i database tabellen ?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. oktober 2010 - 04:58 #3
Du gemmer som UTF-8 og viser det som ISO-8859-1 nu.

Du skal enten gemme som UTF-8 og vise som UTF-8 eller gemms som ISO-8859-1 og vise som ISO-8859-1.
Avatar billede aners Nybegynder
01. oktober 2010 - 08:28 #4
Konfigurer din IDE til at encode i UTF-8 når den skriver filerne.

Sæt rette charset i html, så browseren kan vise det korret.

F.eks:

<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8"/>
Avatar billede ra__mus Nybegynder
01. oktober 2010 - 10:19 #5
ja men hvad gør jeg mht til databasen, hvor det ser forkert ud ?
ved ikke lige hvor jeg der skal ændre charset...

har gemt selve php filen som utf-8.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
01. oktober 2010 - 23:48 #6
er ikke helt med jvf #5
Avatar billede ra__mus Nybegynder
01. oktober 2010 - 23:53 #7
jeg har sat:
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8"/>
på siden hvor formularen, som brugeren indtaster værdierne i, er.

skal jeg ændre noget i selve phpmyadmin også ??
Avatar billede ra__mus Nybegynder
02. oktober 2010 - 21:29 #8
ingen der kan hjælpe ?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2010 - 23:43 #9
Udfra de foreliggende oplysninger kan vi vist ikke komme det ret meget nærmere end #3.
Avatar billede tcp Nybegynder
05. oktober 2010 - 08:37 #10
Hej start helt fra bunden sørg for alle dine hedder er ens,
Både på de sider du læser indholdet af databasen og på de sider du indsætter i databasen,

vis du skriver direkte i databasen via phpmyadmin vil det give fejl, så prøv at lave to test sider begge med denne hedder,
indsæt så en text på den eneside og læs den på den anden.....

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title></title>
<meta name="keywords" content="" />
<meta name="description" content="" />
<link href="default.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
</head>
<body>