Avatar billede milo85 Praktikant
27. september 2010 - 18:54 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

MS project 2010

Hej Eksperter :)

Dette vedrører byggebranchen, vi ved at der er intet byggeri der holder tidsplanen, derfor er det et must at kunne tilføje slæk for ikke at arbejdet skrider og vi ender med dagsbøder. :)

Derfor skal jeg have tilføjet noget slæk / buffer på opgaver. Vil prøve at komme med en lille forklaring.

Jeg har en række opgaver som er kædet sammen, de tager hver 2 dage. Hvis én opgave bliver forsinket med 1 dag, så den tager 3 dage, vil resten af de sæmmenkædede opgaver flytte sig én dag.

Det jeg kunne tænke mig, var at hvis jeg kunne tilføje slæk/buffer til denne ene opgaver (kalder den "Opgave 1), således at hvis den blev forsinket en dag, ville resten af projektet stadig overholde tidsfristen idet at jeg har tilføjet buffer.

Man kan gå ind i oplysninger for den efterfælgende opgave (opgave 2) og sætte den til "start tidligst" og så vælge en dag senere end den forrige opgave (opgave 1), og derved er der tilføjet slæk.

Så har vi tilføjet 1 dags slæk på opgave 1, så langt så godt. Nu kommer problemet.

Hvis Opgave 1 bliver forsinket med 2 dage, så starter opgave 2 ikke 2 dage senere, kun en dag, den er sat til at starte tidligst 1 dag senere.

Dette er måske ikke det store problem, med mindre du har f.eks 100 opgaver og 15 af dem har fået tilføjet "slæk/buffer" så skal de alle rettes manuelt fordi den første opgave tog længere tid end beregnet.

Det store spørgsmål er så, kan jeg tilføje slæk/buffer på en anden måde end at sætte den efterfølgende opgave til at starte senere, så der skabes en buffer?

Er det forståeligt skrevet? :)

Mvh

Bygningskonstruktør studerende
Tim
Avatar billede neoman Novice
27. september 2010 - 19:15 #1
Hvs vi tager dit ekempeL .

1 Task 1 (med slæk)
2.Task 2 (linket med Task 1 via Finish-to-Start)

så kunne du lave en ekstra opgave som hedder Slæk

1. Task 1

2. Slæk (linket  til Task 1 via Start-to-Start, med lag(forsinkelse, eller hvad det måtte hedde på dansk) lig med den estimerede varighed af Task1, og længde lig med din buffer)

3. Task 2 linkes så til både Slæk og Task 1 via Finish-to Start. PÅ den måde, hvis Task 1 overskrider dens slæk, så rykkes Task 2 med tilsvarende tid.

I øvrigt: prøv at slå Eli Goldrath's Critical Chain op - metoden  har intet imod opgaver der rykker sig, men har een større buffer i rumpen på den kritiske sti, som agerer som buffer for alle opgaverne forud for den.  Hvis bufferen opbruges for hurtigt i forhold til fremdriften så skal man gøre noget. Der står lidt om det her: http://office.microsoft.com/en-us/project-help/use-schedule-buffers-to-manage-change-HA010173073.aspx
Avatar billede milo85 Praktikant
27. september 2010 - 19:51 #2
Det er også en måde at gøre det på, men det er ikke uden problemer.

1. Man får ekstra opgaver, hvilket gør planlægning mere uoverskueligt
2. Der er nu opgaver der ikke er resurse tildelt.
3. Hvis man f.eks. linker 2 hovedopgaver sammen (Summary) så er det ikke lige at tilføje en ekstra "buffer opgave"
4. Det gør det også mere uoverskueligt med endnu flere links.

Jeg havde forestillet mig at man tilføjede en "slut senest" til en opgave1, hvor man sætte den til 2 dage senere end anslået tid" og den efterfølgende opgave2 man havde linket, tilføjede man en "start tidligst" som så referer til den forgående opgave "slut seneste"

Så hvis opgave1 bliver forsinket mere end "slut senest" så rykker resten af opgaverne, fordi at "slut senest" ændres.?

Altså det jeg leder efter er at indtaste en "skult buffer" så man ikke har en ekstraopgave inde, som dit eksempel foreslår.
Avatar billede neoman Novice
27. september 2010 - 20:10 #3
Hvad er egentligt det overordnede mål for denne eksercits? At kunne estimere best/worst case for slutdatoen eller noget andet?
Avatar billede neoman Novice
27. september 2010 - 21:04 #4
Man kan faktisk godt lave lidt numre med datoerne: prøv at se et eksempel her www.pmconnection.com/modules.php%3Fname%3DNews%26file%3Darticle%26sid%3D40+buffer+in+microsoft+project&cd=3&hl=da&ct=clnk&gl=dk&client=firefox-a" target="_blank">http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:CLDHENzEeIEJ:www.pmconnection.com/modules.php%3Fname%3DNews%26file%3Darticle%26sid%3D40+buffer+in+microsoft+project&cd=3&hl=da&ct=clnk&gl=dk&client=firefox-a

men husk lige at svare på spørgsmålet.
Avatar billede milo85 Praktikant
27. september 2010 - 22:00 #5
Neoman: Dit link virker ikke.

Målet er at tilføre buffer til opgaver, uden de er synlige som det er ved at tilføre endnu en opgave og kalde den "Buffer/slæk/slack"

Udover at de skal være ikke synlige, så skal de stadig være sådan at hvis man overskrider Buffer/slæk/slack så skal resten af opgaverne der er kodet med ind rykke til tilsvarende, eller hvis man vælger at slette en opgave helt, så skal de opgaver der ligger efter rykke sig tilsvarende tilbage.

Det er slet ikke sikkert der er en måde at gøre dette på, da man i "den virkelige verden" nok bare tilføjer en opgave og kalder den slæk. men det forvirre bare mere, idet at der kommer flere synlige opgaver.

Kan være der kommer i næste udgave af project om et par år hehe?
Avatar billede neoman Novice
27. september 2010 - 22:16 #6
Mit spørgsmål igen: hvad er det overordnede mål du forsøger at opnå ved at tilføje buffer til bestemte opgaver ?

Normalt ville man fx lave 3-punkts estimater for varighed for hver opgave, tage middelværdien af hver til planlægning, og udregne den samlede 3-sigma for at få maks varighed af hele projektet, som fx her: http://www.cmctraining.org/templates/3point_estimation.xls

Hvis estimaterne for nogle af opgaverne er så usikre, at de kræver en særlig buffer, så afspejler deres varighed indsat i Project nok ikke usikkerheden. Det tal du burde indsætte er 1/6*(optimistisk_værdi + 4*mest-sandsynlig_værdi + pessimistisk_værdi) - dette giver en middelværdi for varighed (hvor der er 50% sandsynlighed for at opgaven udføres på den tid eller under), og den er som regel større end "mest sandsynlig værdi")  se fx http://www.ameritechcenter.com/Data/PDF/PERT.pdf
Disse beregninger er også de der udføres i det regneark jeg linkede til. Man kan også gøre det i MS Project, men jeg synes det er for besværligt.

Det korrekte link til eksemplet - som faktisk igen bruger een buffer til hele projektet (ideen hugget fra Critical Chain, men fint nok)  er her: www.pmconnection.com/modules.php%3Fname%3DNews%26file%3Darticle%26sid%3D40+buffer+in+microsoft+project&cd=3&hl=da&ct=clnk&gl=dk&client=firefox-a" target="_blank">http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:CLDHENzEeIEJ:www.pmconnection.com/modules.php%3Fname%3DNews%26file%3Darticle%26sid%3D40+buffer+in+microsoft+project&cd=3&hl=da&ct=clnk&gl=dk&client=firefox-a
Avatar billede neoman Novice
27. september 2010 - 22:18 #7
Klippe klistre laver sjov med mig: select tag linket fra det sted hvor der står http://webcache.gogoeusercontent.com osv  ...
Avatar billede milo85 Praktikant
27. september 2010 - 23:08 #8
Det link har noget af det jeg eftersøger, dog er der stadig en synlig opgave, hvilket jeg havde håbet man kunne undgå, men der er åbenbart ikke lige nogen nem vej til det. Desuden så tror jeg ikke det eksempel du linkede til, virker i MSP 2010. Når man linker, så øger den buffer istedet for at reducere. Men idéen er ellers god.

Men du har givet 2 meget kvalificere gæt, og hvis det sidste ellers virkede i MSP2010 ville vi være ret tæt på en løsning. Lidt ærgeligt at microsoft ikke har lavet det lidt mere brugervenligt heh :)

Hvis du smider et svar så er der point, tror ikke vi kommer nærmere en bedre og nemmere løsning. Havde håbet jeg havde overset en lille detalje, og med at par musseklik var der buffer/slæk på :)
Avatar billede neoman Novice
27. september 2010 - 23:12 #9
Jeg har project 2003 og der virker det lige som eksemplet.

Du vil åbenbart ikke ud med hensigten med at lave særlige buffere for enkelte specifikke opgaver, men det er så også i orden.
Avatar billede milo85 Praktikant
27. september 2010 - 23:32 #10
Det vil jeg da gerne.
Jeg er bygningskonstruktør studerende, og vi skal projektere et projekt fra projektforslag til udførsel. I den forbindelse skal vi havde kordineret alt arbejdet på "tegnestuen" fordelt ressourser ud på de enkelte opgaver.

Vi har så en start dato, og et par evalueringer inden eksamen.

Alle de opgaver der så er. f.eks. Kravskemaer, normalkonstruktioner, bygherremappe osv. skal vi jo planlægge. derfor estimere vi en tid, men da vi ikke altid ved om det lige tage 4timer eller 8 timer at lave et rumkravskema, eller mere, så må vi gætte lidt. I den forbindelse er det uundværlig med en for for buffer, ellers skrider hele tidsplanen lige så snart den første ud af 50 opgaver overskrider tiden, og så er vi allerede bagud :)

Kunne forestille at "rigtige" tegnestuer nok ikke bruger MSP til at styre deres interne opgaver, men det tror jeg at de ville få gavn af, mht. kritisk vej, kører LEAN ind deres arbejde mm.
Avatar billede milo85 Praktikant
28. september 2010 - 10:44 #11
I guiden er der et punkt efter hun har tilføjet buffer der hedder " She changed the logic of the schedule to include the Project Buffer"

DEt forstår jeg måske ikke helt, skal man ændre noget på den bufferopgave?