Avatar billede glaede.dk Nybegynder
27. september 2010 - 10:48 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Observer pattern

Hej derude,

Jeg er ved at implementere et webinterface hvor jeg får behov for et observer pattern. Jeg har tidligere implementeret noget lignende i C#, men ikke i PHP. Sagen er den at jeg har tænkt at benytte noget AJAX, JSON og PHP sammen. Mit data ligger i JSON formatet og jeg har behov for at få opdateret webinterfacet når der sker ændringer i JSON dataen. Men siden skal opdateres med nyt data uden at siden skal refreshe og derfor havde jeg tænkt på et observer pattern. Men hvordan implementeres det bedst? Findes der evt. nogle gode frameworks i kan anbefale?

Mvh Søren
Avatar billede repox Seniormester
27. september 2010 - 12:35 #1
Jeg tror du bliver nød til at uddybe lidt mere - at overføre observer design patterns til PHP er ikke helt at sammenligne med andre sprog hvor du kan implementere det direkte i userinterfacet.
Avatar billede glaede.dk Nybegynder
27. september 2010 - 13:10 #2
Okay. Altså jeg har noget data i JSON som skal vises på et webinterface. Dataen kan ændre sig løbende og webinterfacet skal derfor opdateres, således at det hele tiden viser det korrekte data. Det behøves ikke være et observer pattern, men jeg har bare behov for at hvis der sker en opdatering, så opdateres websitet automatisk uden at siden skal refreshe indholdet. Lidt som i en chat. Giver det mening?
Avatar billede coderdk Praktikant
27. september 2010 - 16:19 #3
Det er forholdsvist nemt med jquery - Du skal bare lave en function der henter json via ajax periodisk, derefter kan du opdatere div's inputs og hvad du ellers vil.

http://api.jquery.com/category/ajax/

Lidt jquery tut hvis du ikke er helt inde i det:

http://docs.jquery.com/Tutorials
Avatar billede coderdk Praktikant
27. september 2010 - 16:21 #4
Avatar billede glaede.dk Nybegynder
29. september 2010 - 10:09 #5
Hej Coderdk

Jamen JQuery er jo lige sagen.. Super nemt at arbejde med!

Send et svar :-)
Avatar billede coderdk Praktikant
29. september 2010 - 12:09 #6
Yessir :)