Avatar billede morild Nybegynder
22. september 2010 - 00:12 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Se indhold af Free BSD formateret disk

Jeg har pillet harddisken ud af min gamle Pioneer HD recorder, da den ikke kunne mere. Nu kunne jeg godt tænke mig at hive indholdet over på en PC. Men jeg er gået i stå da disken ser ud til at være i FreeBSD formatet, og jeg har ingen ide om hvordan jeg kan komme til den hva. min Win7 PC?

Er der nogen der kan hjælpe mig på vej?
Avatar billede aners Nybegynder
22. september 2010 - 08:06 #1
FreeBSD bruger som udgangspunkt filsystemet UFS/UFS2.

Der er flere muligheder, jeg ville dog vælge at installere en FreeBSD-maskine (det tager ikke mange min), mounte disken og gemme de data som har interessse.

Det er måske nemmest for dig hvis du installerer en virtuel maskine (VM Ware Workstation / Microsoft Virtual PC) og præsenterer disken til din nye virtuelle FreeBSD.

Du kan selvfølgelig også hente en FreeBSD-live .iso og brænde, så kan du boote i FreeBSD uden at skulle installere noget.
Find live-projektet her: http://livecd.sourceforge.net/

Alternativt kan du finde programmer som kan læse alverdens filsystemer, men det kræver at du ved hvilket der er brugt (f.eks. UFS/UFS2).
Avatar billede morild Nybegynder
22. september 2010 - 08:52 #2
Jeg har prøvet at installere noget BSD, men jeg ender i et unix lignende kommandovindue hvor jeg er uvant og ikke kender kommandoer ud over "cd" (Change directory). Ved du evt. hvad kommandoen for at mounte en disk er, for den er kendt af systemet - mangler blot et drevbogstav.
Avatar billede aners Nybegynder
29. september 2010 - 18:58 #3
Du skal bruge kommandoen 'mount' til at mounte disken med.

Når du har bootet FreeBSD, så tilslut usb-disken og kør 'dmesg'. De seneste par linier vil afsløre diskens navn, herefter kan du mounte den f.eks. i /mnt/ eller tilsvarende:

F.eks:
mount /dev/enhedsnavn /mnt

Hvis der er flere partitioner på disken, skal du angive hvilken (kaldes slices). Hvis disken f.eks. hedder 'disk0' kan du mounte med:

mount /dev/disk0s1 /mnt

s1 = slice 1 (partition 1)

Vigtigst af alt; kig dmesg for at se enhedsnavnet, kig derefter i /dev/ for at se hvor mange slices der er:

Hvis enheden f.eks. hedder "disk0":

ls -l /dev/ |grep disk0*

Her vil du f.eks. se:
brw-r-----  1 root  operator  14,  0 Sep 16 17:40 disk0

Jeg mener der findes noget software til Windows som kan læse UFS/UFS2, hvilket måske er lettere for dig at arbejde med.