Avatar billede psychopixi Nybegynder
18. september 2010 - 09:58 Der er 1 løsning

Multicolumn enviroment med floats

Jeg har et problem med at skrive i to kolonner i LaTeX. Jeg bruger dokumentklassen memoir.

Når jeg bruger twocolumn i preamblen, placeres fodnoter i bunden af kolonnen frem for i bunden af siden, hvilket ser dumt ud med figurer der kun fylder én kolonne, og som er placeret i bunden.
Desuden balancerer twocolumn-miljøet ikke kolonnerne på sidste side, hvilket betyder at jeg ofte får en fyldt venstre kolonne og en tom højre kolonne.

Hvis jeg bruger multicol-pakken i stedet er der ikke længere problemer med fodnoter og balancering af kolonner, som begge vises korrekt, men til gengæld har multicol-pakken det problem at den ikke vil lave enkelt-kolonne figurer.
For at løse det problem har jeg brugt følgende kode:
[code]
\makeatletter
\renewenvironment{figure}
{\def\@captype{figure}}
{}
\makeatother
[/code]

Men det betyder så at mine figurer ikke længere er floats, men bliver placeret der i teksten, hvor jeg har indsat min \begin{figure}. Desuden har den til tider delt figur og caption op, så figuren står i én kolonne og caption i en anden.

Så mit spørgsmål er om det kan lade sig gøre at definere sit environment således at:
1) Fodnoter står i bunden af siden, og ikke blot i bunden af en kolonne.
2) Kolonnerne bliver balanceret, så man ikke får en hel tom konolle på sidste side, og
3) Enkelt-kolonne figurer opfører sig som floats.
Avatar billede psychopixi Nybegynder
16. januar 2011 - 10:27 #1
Jeg lukker denne.