Avatar billede idiotbarn Nybegynder
14. september 2010 - 21:38 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tunge beregninger i browser (applet o.lign)

Hej
Jeg har siddet og arbejdet med lidt forskellige optimiserings algoritmer og problemer (traveling salesman, knapsack o.s.v) i c#. Jeg er i den forbindelse kommet til at tænke over hvordan det fungere med tunge beregninger på websider og hvilke muligheder man har for at få dem udført?

Jeg går ud fra at sider som krak og rejseplanen virker ved at beregningerne foregår på deres servere (som der så bare er nok af), men hvis man forestiller sig at man ville køre en hjemmeside hvor hver bruger ville køre fx en optimiseringsalgoritme i 1 time, ville det kræve virkeligt mange servere og mange penge at have den slags kapasitet. (nogenlunde samme senarie ved cloud computing så vidt jeg har forstået).

For at en enkelt server ville kunne servicere mange requests, ville det være en fordel hvis beregningerne lå på klienten og serveren kun skulle levere data. Mit eneste bud på hvordan sådan noget kunne lade sig gøre var gennem en java applet med mindre man skal ud i at lave et program som skal køres selvstændigt.

Kører krak o.lign. deres service gennem højt optimerede algoritmer på mange servere, og har man andre muligheder for at flytte beregninger til klienten end applets? Er det overhovedet muligt at lave så tunge beregninger (1 time) før browseren slår den ihjel og er der overhovedet særlig god performance i applets?

(Spørgsmålet er teoretisk, jeg er bare kommet til at fundere over det)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. september 2010 - 22:23 #1
Sites om rejseplanen har uden tvivl en server farm med en hel del servere.

Store sites (hvilket rejseplanen nok ikke er) kan have titusinder eller hundredetusinder af servere.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. september 2010 - 22:25 #2
Mig bekendt slaar browseren ikke en applet ned efter N sekunder.

Og med en nyere Java version burde performance vaere rimelig (omend den vel stadig bruger client VM og ikke server VM).
Avatar billede idiotbarn Nybegynder
17. september 2010 - 22:15 #3
Ok, tak for svaret :)

Er det ikke kun java applets man kan bruge? .Net eller andre har ikke lavet noget tilsvarende der kan køre med en anstændig performance?

Ligger du et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. september 2010 - 22:24 #4
Flex/Flash er en mulighed.

.NET har ogsaa noget tilsvarende.

http://www.15seconds.com/issue/030610.htm
http://www.csharphelp.com/2006/03/c-applet/

Men jeg har mere fidus til Java applet performance end til Flash performance.

Og .NET tingen har aldrig slaaet igennem. Jeg gaetter paa manglende OS og browser support som en af grundene.
Avatar billede idiotbarn Nybegynder
25. september 2010 - 16:00 #5
Ok tak. Ligger du et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. september 2010 - 16:39 #6
svar