Avatar billede Slettet bruger
27. august 2010 - 16:44 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Event for ændring af tekst i input-tekstfelt?

Mjallo,

Findes der et event for ændring af tekst i et input-tekstfelt (input type="text")?
Jeg har prøvet onchange, men den bliver kun invoked, når input-elementet mister fokus efter ændring, hvilket ikke egner sig til formålet - jeg skal bruge en event, der bliver invoked øjeblikkeligt ved ændring af input.

Tak.
Avatar billede larsen45 Juniormester
27. august 2010 - 16:59 #1
Forstår ikke spørgmålet helt, du har en tekst boks, hvor der står nået tekst i forvejen, når du sætter muse markøring ind i tekst feltet fjernes teksten.

Du vil så gerne vise en 2 tekst i feltet.
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2010 - 17:23 #2
Nej, jeg skal bruge et event, der invokes, så snart brugeren udfører en vilkårlig redigering af teksten i et tekstfelt.
Avatar billede larsen45 Juniormester
27. august 2010 - 17:49 #3
altså en pop up boks ligesom snart en bruger har redigeret tekstfeltet.

<script>
function inform(){
alert("du har aktiveret mig")
}
</script>

<form>
<input type="button" name="test" value="klik mig" onclick="inform()">
</form>

eller
Avatar billede caturn Nybegynder
27. august 2010 - 18:07 #4
Onclick invoker jo uden ændring af teksten. Hvad med denne?

<input type="text" name="tekst" onKeyUp="inform()">
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2010 - 18:17 #5
Det skal lige siges, at det er HTML5. Er onkeyup gyldig der?
Jeg tester lige, om det virker.
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2010 - 18:31 #6
Det lader til at fungere nogenlunde, men resultatet er ikke helt rammende nok; hvis jeg f.eks. trækker indhold ind i feltet, invokes eventen selvfølgelig ikke, hvilket er problematisk. Er der ikke en decideret oncontentchanged-lignende metode?
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2010 - 22:43 #7
Nej, men du kan jo sagtens tilknytte kode til flere events: onfocus, onchange og onkeyup
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2010 - 22:53 #8
God damn, JavaScript er elendigt.
Anyhow, findes der så en event, der reagerer på paste? Hvordan håndterer jeg tekst trukket ind i feltet?
Avatar billede mclemens Nybegynder
28. august 2010 - 16:21 #9
Kører en timeout check på elementet ?
... 100 ms. er måske for højt sat ...

(Paste via rediger, sætind kan du ikke fange på anden måde)

<script type="text/javascript">
window.onload=function(){
setTimeout("chk('"+document.getElementById("noget").value+"')",100);
}

function chk(v){
  if(document.getElementById("noget").value!=v){
    alert("Gør noget");
  }else{
    setTimeout("chk('"+v+"')",100);
  }
</script>
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2010 - 17:44 #10
Ugh... Oh, well, hvis det er den eneste dækkende løsning - men kønt er det sgu ikke! ;)
Avatar billede mclemens Nybegynder
28. august 2010 - 21:24 #11
Alle andre måder kan dækkes ind af

onmouseover (marker tekst med mus, hold
venstre knap inde og træk tekst op - og giv slip)

onmouseup (sætind via contentmenu)

onkeyup (input - sætind via tastetur)

... og så måske onchange på til
nød-håndtering af rediger - sætind.
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2010 - 09:20 #12
Det må vel slå an så...
Men jeg ville godt nok ønske, at systemet var mere gennemført.
Rant over.

Smid et svar :)
Avatar billede mclemens Nybegynder
26. september 2010 - 09:53 #13
Her er et svar :)

... og tak for point :)