Avatar billede svjensen Nybegynder
27. august 2010 - 12:52 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

VBA: returnere værdi når skrivning til Access database

Jeg anvender VBA i excel til at skrive data til en Access database.
Et simpelt script er indsat herunder.
Den tabel jeg skriver til har to felter:
uid (autonummerering)
Tekst (text)

Mit spørgsmål er, hvordan jeg kan få min funktion til at returnere den værdi, feltet uid er tildelt.

Script:
Const ConStr As String = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=Q:\PL\PLA\ALLE\03 Periodeplan\Sandkasse\Access programmering\TestDB.mdb;Persist Security Info=False"

Function SkrivTilDBViaSQL(Tekst As String) As Boolean
    Dim SQLstr As String
    Dim MyCon As New ADODB.Connection
    Dim test As String

    MyCon.ConnectionString = ConStr
    MyCon.Open

    SQLstr = "INSERT INTO tblTest (Tekst) VALUES ('" & Tekst & "')"

    MyCon.Execute SQLstr

    SkrivTilDBViaSQL = True

    'Oprydning i fht. DB
    MyCon.Close
    Set MyCon = Nothing
End Function
Avatar billede svjensen Nybegynder
27. august 2010 - 13:03 #1
Fandt en delvis løsning ved at benytte:
Access.Application.DLast("[uid]", "tblTest")

Men den returnere den sidste værdi inden jeg skriver til DB...
Avatar billede svjensen Nybegynder
30. august 2010 - 11:00 #2
Tilsyneladende er der hjælp at hente her:
http://databases.aspfaq.com/general/how-do-i-get-the-identity/autonumber-value-for-the-row-i-inserted.html

Men jeg er usikker på, hvordan jeg kan indarbejde det i min VBA kode.
Avatar billede svjensen Nybegynder
27. september 2010 - 16:12 #3
Lukker