Avatar billede tuidoi Nybegynder
26. august 2010 - 11:06 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Website den ene del i Java den anden i PHP?

Hej eksperter.

Er det muligt at lave ens website således, at den ene del er lavet i java og en anden del er lavet i PHP?

Problemet er at jeg har lavet en stor side i java, men ønsker at tilknytte et forum til siden. Der tænkte jeg at istedet for at lave det hele fra bunden kunne jeg blot anvende et PHP forum plugin til wordpress eller et andet CMS system.

Så jeg eksempelvis har hovedsiden på:
www.testside.dk
og forummet på:
www.testside.dk/forum
eller
www.forum.testside.dk (her er det vel et subdomæne, så det burde vel kunne lade sig gøre på en eller anden måde?)

Hvordan får jeg det til at virke?
Avatar billede Rebjorn Nybegynder
26. august 2010 - 12:23 #1
Jeg forstår ikke problemet. Vil du have dit php forum til a arbejde sammen med din java applikation? For så kan du evt lave en bro imellem dem via sql.
Avatar billede leif Seniormester
26. august 2010 - 13:10 #2
Hvorfor skulle det ikke ?

Hvis du fx. laver et kæmpe site som du siger og laver en mappe som du ligger nogle filer I har de kun noget med hinanden at gøre hvis du har lavet en sammenkobling.

Kender en enkelt som kører både Java, PHP og endda ASP på et og samme site.

Han har valgt at have sin primære side liggende på www.domain.tld og nogle PHP scripts i en mappe som han kalder php (Men den kunne hedde hvad som helst) og til hans ASP filer har en mappe som hedder asp
Avatar billede tuidoi Nybegynder
26. august 2010 - 13:40 #3
Jeg har opsat min primære side vha. et CMS kaldet flexive. vha. dette kan jeg nemt lave avancerede sider i JSF/facelets.

Men nu vil jeg så tilføje det php forum til siden. De to systemer skal ikke kommunikerer med hinanden anden end at det er de samme brugere som må logge ind på henholsvis java siden og php forummet, men dette kan jeg jo bare gøre ved at benytte samme tabeller i databasen.

Jeg driver en dedikeret server hvorpå jeg ligenu har flexive installeret på en jetty server. Kan denne jetty server køre PHP? eller skal jeg installere en server til at hoste PHP siderne?

Og i så fald hvordan finder serverne ud af hvilket server der skal køre hvad?

Jeg kunne selvfølgelig anvende Quercus til at anvende PHP i et java miljø, men aller helst ville jeg holde de to ting adskilt.
Avatar billede Rebjorn Nybegynder
26. august 2010 - 16:52 #4
Du kan eventuelt køre to forskellige server softwares, såsom dit Jetty (ved ikke hvadd et er) og Apache (som jeg ved kan køre PHP). De kan så køre på hver sin port, Jetty eksempelvis på port 80 (som er den normale webside port) og Apache på port 8080.

Så fixer du en DNS sti:
www.testside.dk/forum == www.testside.dk:8080

Den løsning er smart HVIS jetty ikke kan køre PHP. Men det må du selv finde ud af, der er du nok mere vant end jeg ;)
Avatar billede tuidoi Nybegynder
26. august 2010 - 17:00 #5
Ok. Jeg kender heller ikke selv meget til Jetty. Jeg har blot fundet et godt CMS (flexive) som kræver denne server.

Jeg må undersøge om jetty kan køre PHP, men tak for hjælpen i hvert fald. :)

Lig et svar.
Avatar billede Rebjorn Nybegynder
27. august 2010 - 00:11 #6
Laser
Avatar billede arne_v Ekspert
27. august 2010 - 00:20 #7
Den mest oplagte mulighed efter min mening er:

                        |--mod_php--PHP kode
--(HTTP)--Apache HTTPD--|
                        |--mod_jk--(AJP)--Jetty--Java kode

Idag bør man vel egentligt bruge mod_proxy_ajp fremfor mod_jk, men jeg er lidt gammeldags!

:-)

Husk at sikre dig at PHP og Java ikke server hinandens filer, da dette vil være et katastrofalt sikkerhedshul!
Avatar billede tuidoi Nybegynder
27. august 2010 - 01:00 #8
arne_v
Det lyder smart, skal de forstås sådan at jeg har det hele på samme server (apache) også installerer jeg på denne henholdsvis plugins mod_php til at drive php kode og mod_jk (eller mod_proxy_ajp) til at installere jetty (i mit tilfælde) på eller for den sags skyld en hvilken som helst anden java server (Tomcat f.eks.) til at køre java kode på.

Er denne løsning bedre end Quercus/Resin? jeg kunne forestille mig at man kommer udenom eventuelle bugs som måtte være i Quercus..

Ved du om der findes tutorials til opsætning af Apache HTTPD, så jeg undgår at lave det sikkerhedshul som du snakker om.?
Jeg kan vel stadig anvende container styret login på mine java sider?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. august 2010 - 02:11 #9
Ja. Bemærk dog at PHP kode udføres af mod_php mens mod_jk bruger en netværks protokol til en separat server (Jetty/Tomcat).

mod_jk er ihvertfald meget mere udbredt end Quercus.

Du skal bare sikre dig at de ikke server hinandens filer.

Din Java web app kører fuldstændigt uændret. mod_jk/mod_proxy_ajp forwarded bare requests fra Apache til servlet containeren.
Avatar billede tuidoi Nybegynder
29. august 2010 - 09:04 #10
Tak for hjælpen. - Rebjorn og arne_v lig begge et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. august 2010 - 14:44 #11
svar