Avatar billede dennism Nybegynder
23. august 2010 - 00:47 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Problem med position absolute

Jeg har lavet dette eksempel:
http://uploads.dennismadsen.com/position.html

Jeg har tre bokse, som indeholder noget data. Indholdet i disse bokse bliver genereret af et CMS, så jeg ved ikke, hvor høje de bliver. Da jeg skal have en afstand mellem boksene på 40px, har jeg sat en margin-left. Da denne så kommer til at gælde for alle mine bokse og da der kun skal være denne afstand mellem dem, bliver der 40px i overskud, da det ikke skal være på den første. For at kompencere for dette, har jeg laves position:absolute på main-divet, og sat left:-40, for at få det til at passe med bredden.

Eneste problem er, at når min main-div bliver absolute, så optager den jo ikke længere plads - og derfor bliver footer-teksten i bunden ikke vist.

Hvordan kan jeg komme uden om dette?
Avatar billede -mundi- Nybegynder
23. august 2010 - 11:06 #1
Lav endnu en klasse som du sætter på det første div. I den sætter du margin-left: 0px !important;
Avatar billede kimdolleris Nybegynder
23. august 2010 - 19:43 #2
Enten det eller brug last-child pseudo klassen og vend din margin om til højre.

#main .box {
    float:left;
    width:200px;
    margin-right:40px;
    background-color:#e0e0e0
}
#main .box:last-child{
    margin-right:0px !important;
}

Garanterer ikke for ie6, men resten skulle det virke i..

=) Kim
Avatar billede dennism Nybegynder
25. august 2010 - 16:12 #3
Virker heller ikke i IE8, så må nok lave noget jQuery som fjerner margin i stedet.
Avatar billede kimdolleris Nybegynder
25. august 2010 - 17:47 #4
Hov, du har ret.. jQuery kan håndtere last-child;

// IE hack
    $(function(){
        $("#main .box:last-child").css("margin-right","0")
    })