Avatar billede sth Novice
18. august 2010 - 08:48 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

linieskift

Hej

jeg arh en tabel jeg bruger ti latsende mails til udvalgte kunder
et af mine database felter heder "Body_txt" den har format longtext.

mit problem er at når jeg indsætter teksten i en mail så forsvinder lilieskift, hvordan kan jeg beholde linieskift

eks i felt står der:

Kære kunde
tak for din mail...

med venlig hilsen
firma X

Dette bliver sendt som :

Kære kunde tak for din mail... med venlig hilsen firma X

og det ser jo ikke så godt ud

så hvordan gemmes linieskift i mysql, det må vel være muligt at lave en replace så det bliver rigtig
Avatar billede ggxdg Nybegynder
18. august 2010 - 09:01 #1
Linieskift i din mail, skal laves med \n
Mere om det på flg.:

http://www.w3schools.com/php/func_mail_mail.asp
http://dk.php.net/manual/en/function.mail.php
Avatar billede sth Novice
18. august 2010 - 09:19 #2
hmmm er php, kan jeg få det som asp?
Avatar billede ggxdg Nybegynder
18. august 2010 - 09:49 #3
for: myMail.TextBody
CHR(13)

for: myMail.HTMLBody
<br />

:P
Avatar billede arne_v Ekspert
18. august 2010 - 09:52 #4
Hvis der er linieskift i teksten saa burde de bevares.

Linieskift skal formentligt vaere vbCrLf i ASP.

Hvorfor bruger du LONGTEXT? Det er noedvendigt hvis tekst er stoerre end 16 MB, men det var godtnok  nogle store emails.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
18. august 2010 - 10:15 #5
Du har nok ret i det du siger med linieskift arne.
Jeg har lige kigget hurtigt rundt på nettet. Nogle bruger vbCrLf og andre CHR(13), selvom iflg.
http://classicasp.aspfaq.com/email/how-do-i-put-carriage-returns-into-an-e-mail.html
så bliver CHR(13) brugt hvis man sender mailen via SQL, hvis jeg har forstået ret.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
18. august 2010 - 10:23 #6
Hvis du bruger HTMLBody, kan du vel også bare smække "<pre>" foran og "</pre>" bagved, hvis dine line-break/feeds kommer med over i DB'en.
Avatar billede sth Novice
18. august 2010 - 23:25 #7
hej

tak for jeres forslag, jeg prøvede lige at lave en export til en sql fil og så viser det sig at linieskift kommer ud som \n\n og så kan jeg jo lave en replace på den i alm asp :)

Arne vedr LONGTEXT så er det faktisk en fejl og skal selvf. rettes

men som tak for jeres input, vil jeg gerne betale for dem så kom med nogle svar, for hvis ikke andet så fik jeg rettet et felt der var forkert og kom den rigtige vej, så tak for det

Så kommer i lige med nogle svar
Avatar billede ggxdg Nybegynder
19. august 2010 - 08:30 #8
Bare vent med point til arne har svaret også...
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2010 - 15:53 #9
svar