Avatar billede kongen72 Nybegynder
12. august 2010 - 03:39 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Autogenerering af aspx sider

Hej

Nogen som kan fortælle mig, hvordan jeg laver autogenerering af aspx sider. Altså at man online kan tilføje en ny side!

kan nogen muligvis fortælle hvad jeg skal søge på, for at finde noget info omkring det!

Tak på forhånd!
Avatar billede arne_v Ekspert
12. august 2010 - 03:49 #1
Mener du et CMS ?
Avatar billede keysersoze Guru
12. august 2010 - 09:31 #2
Er det fordi du specifikt har behov for filerne fysisk? Normalt vil man ikke lave filerne men derimod omskrive URL'en - og i den forbindelse vil man oftest også tænke på hvad der kan ske i fremtiden ved skift af system eller lignende og så gøre filendelsen "uafhængig" og altså fx vælge .html.
Avatar billede kongen72 Nybegynder
12. august 2010 - 10:32 #3
både brugerne og cms. Brugerne og cms'et skal have mulighed for at tilføje en slags "opskrifter" til siden.
Avatar billede pomfrit Nybegynder
12. august 2010 - 14:10 #4
hvad med en database?
Avatar billede kongen72 Nybegynder
12. august 2010 - 17:20 #5
Når de tilføjer "opskrifter". Så skal de tilføje en helt ny side (domain.dk/opskriftens-navn.aspx).
Avatar billede keysersoze Guru
12. august 2010 - 21:29 #6
Det normale er, som nævnt, ikke at oprette fysiske filer men at gemme indholdet i en database og så vha url-rewrite få det til at se ud som om at det er forskellige filer og ikke fx default.aspx?id=237. At oprette fysiske filer vil besværliggøre vedligeholdelse og designændringer.

omskrivning af URL'en kan ske på flere måder alt afhængig af versioner (af både .NET og IIS) så i stedet for at sige noget måske forkert til dine muligheder så kig lidt på nettet efter muligheder.
Avatar billede millerbean Praktikant
15. august 2010 - 15:18 #7
Er det ikke lettere at genere siden dynamisk som keyseroze er inde på, hvor du kan hente oplysninger fra DB udfra f.eks. et ID i din URL.

Har selv lavet en side, hvor en bruger kan oprette et "projekt" med forskellige oplysninger og filer tilføjet. Siden bliver herefter genereret dynamisk i min code-behind fil ud fra et specifikt ID i url, hvor jeg bruger QueryString til at hente ID værdien med.
Avatar billede keysersoze Guru
15. august 2010 - 15:25 #8
Der er en klar ulempe i URLs med ID'er fremfor en rigtig URL som forespørges her - nemlig søgemaskiner. Spørgsmålet er derfor super relevant, men URL'en bør omskrives så man får en pæn URL.
Avatar billede kongen72 Nybegynder
15. august 2010 - 19:37 #9
Har i evt. links som forklarer, hvordan man laver disse "dynamiske sider" ?
Avatar billede keysersoze Guru
15. august 2010 - 20:21 #10
Der findes, som også nævnt i #2, ikke én måde at gøre det på da det afhænger af forskellige versioner og muligheder så det bedste er at undersøge termet "url rewrite" på nettet inden man lægger sig fast på noget da man ellers let risikerer at bruge tid en en forældet eller ikke tilgængelig mulighed - fx ISAPI vil være en mulighed, men det er ofte ikke tilgængeligt, i helt "gamle dage" var en custom 404-side en mulighed, men det krævede dog adgang til en sådan fil fra webhotellets side, senere blev urlrewriting.net brugt ret meget, du kan lave et HttpModule, du kan lave Routing, du kan lave simple ting i web.config, du kan sætte det på på IIS7....

Jeg ved det ikke giver det en endelig løsning til at gå i gang, men som du kan se findes der en masse muligheder - nogle kan let udelukkes hvis du fx sidder med gammel IIS eller har begrænsede opsætningsmuligheder mens andre må opvejes ved at undersøge dem nærmere. Giver vi det endelig svar er det bare med risiko for ikke at være passende for dig.
Avatar billede kongen72 Nybegynder
15. august 2010 - 22:00 #11
ja ok.. tak,  det giver lidt at gå i gang med. Smider du et svar, så vi kan få denne tråd afsluttet ? :-)
Avatar billede keysersoze Guru
11. september 2010 - 21:58 #12
svar :)
Avatar billede keysersoze Guru
11. september 2010 - 21:59 #13
hov - svar :)
Avatar billede Syska Mester
11. september 2010 - 22:36 #14
ahhh, key ... dette svar du henviste til med din kommentar i et andet :-)