Avatar billede kongen72 Nybegynder
10. august 2010 - 02:50 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Duplicate email

Hej

Hvordan tjekker jeg om 2 e-mail adresse er ens i min kolonne? Skulle kun være muligt at tilføje mail adressen 1 gang!

Tak på forhånd!
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2010 - 03:00 #1
Det bedste er at sætte et unikt index på koloenne, så vil databasen selv give fejl ved insert af duplikat.
Avatar billede kongen72 Nybegynder
10. august 2010 - 13:14 #2
vil du vise hvordan man evt. kan gøre gennem et eksempel ? så vil det være super;-)

tak på forhånd
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2010 - 15:30 #3
Det er ikke noget du goer i din kode.

Det er noget du goer naar du opretter tabellen.

Hvai du har et management tool SQLServer Studio, PHPMyAdmin eller whatever kan du goere det der.

i SQL er det:

CREATE UNIQUE INDEX navnpaaindex ON navnpaatabl(navnpaafelt)
Avatar billede kongen72 Nybegynder
10. august 2010 - 22:43 #4
Hvordan opretter du CREATE UNIQUE INDEX i SQL Server management studio ?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2010 - 01:40 #5
server
databases
din database
tables
din tabel
indexes
new index

angiv index navn og hvilken kolonne og sæt flueben i unique.
Avatar billede kongen72 Nybegynder
11. august 2010 - 04:06 #6
tak jeg fandt den! ;-)

får desværre bare denne fejl: Column 'Email' in table 'Newsletter' is of a type that is invalid for use as a key column in an index.

Hvad kan jeg gøre ved det ?

Tak på forhånd!
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2010 - 04:23 #7
Hvilken data type er det ?

Har du lavet den som TEXT i.s.f. f.eks. VARCHAR(500) ?
Avatar billede kongen72 Nybegynder
11. august 2010 - 14:46 #8
ja jeg har lavet den i nvarchar(MAX)! Hvilken data type skal jeg bruge for, at det virker ?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2010 - 15:09 #9
NVARCHAR(500) eller NVARCHAR(50) eller hvor lang nu du mener dine email adresser kan blive.
Avatar billede kongen72 Nybegynder
11. august 2010 - 16:03 #10
nu virker det perfekt! tak endnu en gang! ;)

smid svar!
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2010 - 16:20 #11
svar